Aplūkojot potenciālo jauno mājvietu, paši nemaz neaizdomājamies, no kādām niansēm ietekmējamies un kas tieši radījis to pārliecību – jā, šīs būs manas jaunās mājas. Tas noteikti ir vairāku apstākļu kopums, ko ietekmē ne vien vizuālā pievilcība mājoklim, gan tā pieejamība cenas ziņā. Kas attiecas uz vizuālo pievilcību, nekustamo īpašumu biroja ''Arco Real Estate'' aģente un konsultante Kristīne Kilupa atklāj ļoti interesantas pazīmes, kas ietekmē īpašuma vērtību klienta acīs. Šo un to no stāstītā varam likt aiz auss, ja plānojam paši pārdot kādu īpašumu vai lūkojam pēc tā.
Vaicājot cilvēkiem, kas licis apjaust, ka tieši konkrētais īpašums būs īstais, visbiežāk konkrētu atbildi grūti sagaidīt, jo viņi esot vadījušies pēc sajūtām. Kas rada šo pārliecinātības pilno sajūtu? Nekustamo īpašumu konsultante stāsta, ka visa pamatā noteikti ir patika pret māju, dzīvokli, un to rada mājas īpašnieki, kā arī izveidojies kontakts ar tiem. Ja kontakts ir izveidojies, tālākajā sadarbībā īpašumu ir krietni vieglāk pārdot. Jomas speciāliste skaidro, ka daudz kas ir atkarīgs no tā, cik ļoti klients uzticas aģentam, uzklausa ieteikumus un pats ir ieinteresēts pārdot. "Tātad, ja ir kopējs mērķis, uz kuru ejam kopā, tad iznākums vienmēr būs labvēlīgs," uzsver Kilupa. Tāpat arī aģents no malas varot ļoti labi pateikt, kurš objekts interesēs vairāk potenciālos pircējus un kurš nepavisam.
Kas interesanti – cilvēks vienmēr paraudzīsies uz spilgtām, skaistām, interesantām lietām un tieksies pēc kaut kā neierasta. Tāpēc mākleru darbs ir pēc iespējas radošāk iemūžināt īpašumu fotogrāfijās un pasniegt sludinājumu pēc iespējas atraktīvākā veidā. Noteicošais noteikti ir labas fotogrāfijas, pēc tam jau teksts par objektu.
Atšķirīgās iezīmes Latvijā un pasaulē
Vaicājot, kas varbūt ir tās būtiskākās atšķirības, kā nekustamo īpašumu tirdzniecība notiek pie mums un citviet pasaulē, Eiropā cilvēki esot visai līdzīgi iegribu ziņā. Vienīgi latvieši ļoti cītīgi paši mēģinās izpētīt visus sludinājumu portālus, un, kad beigās saprot, ka nevar atrast to, ko vēlas, vai arī ir apjukuši no visa tā objektu daudzuma, vēršas pie nekustamo īpašumu speciālistiem. Ārzemēs cilvēki lielākoties vispirms vēršas pie nekustamo īpašumu kompānijas, nevis mēģina darīt paši.
''Mums vēl daudz kas ir jāmācās no citām valstīm nekustamo īpašumu jomā, bet vairāk vai mazāk situācija tirgū diktē noteikumus. Piemēram, Zviedrijā īpašums maksā ļoti dārgi, bet pirkt nav ko. Kāds mans klients no Zviedrijas apskatīja dzīvokli Raiņa bulvārī, un teica, ka, ja Stokholmā būtu tāds dzīvoklis ar skatu uz parku un pašā centrā par tirgus cenu, kāda viņiem ir uz šo brīdi, tas būtu nopirkts vienā dienā un pircēji pat neatbrauktu to apskatīt,'' pieredzē padalās Kristīne.
No smaržas līdz noskaņai
Tad, kad bildēs aplūkotais atzīts par labu esam, seko īpašuma novērtēšana klātienē, un šeit nozīme jau ir pat dažādiem sīkumiem, kurus neapzināti ņemam vērā lēmuma pieņemšanā. Tā, piemēram, jomas zinātāja stāsta, ka pat ļoti būtiska ir smarža, ar kādu mājoklis sagaida klientu. Kā zinām, cilvēkam no smaržām rodas dažādas asociācijas, piemēram, kafijas smarža rada omulības un drošības sajūtu, ja vēl uz galda stāvēs tikko cepti kēksiņi vai cepumi, tad tas viss kopā radīs mājīgumu, asociēsies ar bērnību, un intuitīvi radīsies vēlme atgriezties šeit vēl.
Īpašums ar pievienoto vērtību būs, ja kaut kur redzami būs grieztie ziedi vāzē, iekurts kamīns, ja ārā ir drēgns, tāpat ļoti liela nozīme ir apgaismojumam. Auksto toņu noskaņa apgaismojumā var atbiedēt klientu, tāpat arī spilgtais LED apgaismojums ne vienmēr būs labākā izvēle. Apgaismojumam jābūt mājīgam un neuzbāzīgam.
Mājokļos, kur viss nav tik rožaini, defektus ieteicams noslēpt ar dažādiem gaumīgiem vai stilīgiem interjera priekšmetiem, piemēram, paklājiem, gleznām, vāzēm.
Priekšroka vienmēr tiks dota mājokļiem, kur sienas nokrāsotas neitrālos toņos, lai pēc tam katrs pats var iekārtot mājokli pēc saviem ieskatiem un izmantot kādus spilgtākus akcentus. Praksē pierādījies, ka klientus gluži vien atbaida tādas spilgtās krāsas, kā zilā, zaļā, sarkanā, oranžā. ''Ja kādam ļoti patīk spilgtās krāsas, labāk lai iegādājas spilgtu paklāju vai galdu, nevis krāso vai flīzē sienas vai grīdas. Protams, to visu jaunais īpašnieks var nomainīt, bet bieži vien cilvēks nevar vizualizēt, kāds, piemēram, dzīvoklis izskatīsies, ja tam nebūs sarkanas, bet gan bēšas vai baltas sienas.'' Bez tā visa ļoti svarīga ir arī mājokļa atrašanās vieta, tuvākā apkārtne, mājas fasāde, infrastruktūra.
Par patikšanas elementiem eksperte skaidro, ka cilvēkiem noteikti vienmēr patiks dzīvoklis vai māja, kurā būs skaistas koka vai laba lamināta grīdas, durvis un gaumīga virtuve, augsti griesti, atbilstošs plānojums. ''Esmu pamanījusi, ka lielākā daļa cilvēku izvēlas šādu plānojumu mājai: plaša viesistaba, atsevišķa virtuve, 3-4 guļamistabas, saimnieku guļamistaba ar savu garderobi un vannasistabu. Atsevišķi sava vannasistaba un garderobe bērniem, tehniskās un veļas telpa, garāža, tāpat jāatstāj vieta iebūvētajiem skapjiem. Platībā pieprasītākie ir mājokļi no 180–250 m2, bet zeme no 1000-2000 m2.''
Bez tā visa, protams, klienti grib, lai mājoklis būtu moderns, bet lēts. Taču visu nevar gribēt un diemžēl šādam savienojumam ir arī sava cena, tāpēc daudzi izvēlas māju būvēt paši, jo saprot, ka nevar atrast to, ko vēlas par saprātīgu samaksu, tā par svarīgāko mājokļu izvēlē stāsta eksperte Kristīne.