Viņa Foto - 1212
Foto: Reuters/Scanpix/LETA
Modes eksperti, stilisti, dizaineri un cilvēki, kurus interesē aktualitātes apģērbu un aksesuāru nozarē, vairākas reizes gadā pastiprināti pievērš uzmanību tam, kas notiek modes nedēļās. "Viņa" piedāvā atskatīties uz 2019. gada februārī un martā notikušajām modes nedēļām četrās metropolēs – Ņujorkā, Londonā, Milāna un Parīzē, kur klātesošie un šovu vērotāji varēja nokļūt īstenā tērpu nākotnē.

Pirmie aizmetņi modes nedēļām – Ņujorkā

Mūsdienās modes trakums pārņem daudzus. Turklāt tās vairs nav tikai lielākās metropoles, kas rīko skates pavasara un rudens sezonās, bet gan neskaitāmi pasākumi daudzās pilsētās. Arī šajā pavasarī Rīgas modes nedēļa ("Riga Fashion Week") jau trīsdesmito reizi norisinājās galvaspilsētā, pulcējot gan pašmāju, gan ārvalstu dalībniekus. Tomēr 19. gadsimtā situācija bija pavisam atšķirīga – tērpi tika izrādīti privāti – šūšanas salonos. Savukārt 20. gadsimta sākumā modes pasākumi kļuva publiskāki, piemēram, 20. gados modeles apģērbus izrādīja veikalos un viesnīcās, norādīts portālā "Fashion Week Online". 1943. gads tiek uzskatīts par laiku, kad dzimst pirmās modes nedēļas aizmetņi – Ņujorkā norit tērpu skates, kas veltītas preses uzmanībai.

Savukārt 1945. gadā modes nedēļa parādās arī Parīzē, kas tiek uzskatīta par pasaules mēroga modes meku. Šī pilsēta izceļas arī ar to, ka būtībā modes nedēļas laikā norit divu dažādu kolekciju demonstrēšana – "haute couture" (augstā mode) un "prêt-à-porter" (gatavs valkāšanai). Milānas modes nedēļas aizsākumi meklējami 1958. gadā. Savukārt Londonas pilsētā modes nedēļas norit kopš 1984. gada. Jāpiemin, ka Londona ir arī pirmā pilsēta, kas izmanto angļu valodas vārdu savienojumu – "Fashion Week", ar kuru joprojām tiek saistītas lielākā daļas modes nedēļas pasaulē.

Jauna tendence – vīriešu un sieviešu tērpus demonstrēt vienā skatē

Ņujorkā, Londonā, Milānā un Parīzē modes skates norit četras reizes gadā – februārī un septembrī tās veltītas sieviešu "prêt-à-porter" kolekcijām, savukārt janvārī un jūnijā – vīriešu, atklāj modes eksperte un žurnāliste Dace Vaivara. Viņa norāda, ka pēdējos gados parādījusies tendence – vīriešu un sieviešu tērpus demonstrēt vienā kopīgā skatē. Šo ideju aizsācis viens no progresīvāk domājošajiem zīmoliem – "Gucci".

"Dizaineri ir sapratuši, ka sieviešu modes skates tiek apmeklētas vairāk. Kopējā tendence ir, ka var arī nenodalīt sieviešu un vīriešu modi, jo, kā mēs zinām, arī sieviešu tērpos aizvien vairāk ir vīriešu modes elementi – principā aktuāls ir "unisex", kad var jaukt apģērbus savā starpā," skaidro Vaivara. Tomēr lielākais akcents un stila pavēlnieku gaidas attiecināmas uz sieviešu tērpu skatēm.

Modes eksperte atklāj, ka reiz devusies jūnijā uz Milānu, kur izrādītas vīriešu modes: "Tur tā ažiotāža un apmeklējums ir tiešām daudz mazāks, salīdzinot ar sieviešu. Skatēs ir vieglāk tikt iekšā, ir mazāk publikas, arī mazāk pasākumu notiek." Lai gan prese lielākoties publicē attēlus no skatēm, Vaivara norāda, ka modes nedēļas ir tik interesantas tā iemesla dēļ, ka tajās norit vēl dažādi citi pasākumi. Kā piemēru viņa min Milānā notiekošās apavu zīmolu prezentācijas, kas notiek dažādās intriģējošās vietās, piemēram, greznā villā. "Tieši kādā veidā notiek apavu prezentācijas arī ir interesanti, kā tās tiek pasniegtas un noformētas – tā ir vesela izstāde," atminas Vaivara.

Ja itāļu dizaineri pārsvarā savas jaunākās kolekcijas izrāda Itālijā, izņēmums ir augstās modes skates. Piemēram, "Gorgio Armani", "Versace" vai "Fendi" pievienojas Parīzes augstās modes nedēļai, jo tā ir īstena vakartērpu meka, atklāj modes eksperte. Šīs modes nedēļas pasaulē norit divas reizes – viena Parīzē, otra – Romā. Tajās var vērot ar rokām šūtus tērpus no augstvērtīgiem materiāliem. "Esmu braukusi vasarā uz Romas modes skatēm – tas ir pilnīgi kaut kas cits. Tās notiek greznās villās un "Palazzo", ir grezni vakartērpi un aristokrātiska publika," atceras modes eksperte. "Ir kleitas, kas izšūtas īstiem briljantiem pat miljonu vērtībā. Ar "valkājamo modi" tam nav nekāda sakara."

Pēdējā laikā modes skašu vērienam līdzekļi tiek tērēti mazāk

Vaivara atklāj, ka ne vienmēr skatēs parāda tos tērpus, kas vēlāk būs nopērkami veikalos: "Modes skate ir šovs, lai piesaistītu uzmanību – visas pasaules preses uzmanību." Viņa norāda, ka Milānas modes nedēļas īpaši izceļas ar interesantiem šoviem un priekšnesumiem, lai gan pēdējā laikā uz tiem līdzekļi tiek tērēti mazāk. "Es atceros, kad es sāku braukāt uz skatēm pirms 20 gadiem, tās vienmēr bija kā teātra uzvedumi – ar scenogrāfiju, šova elementiem, dzīvo mūziku. Pēc skates vienmēr bija kādi pārsteigumi – ballīte, vakariņas vai mūziķi uzstājās. Piemēram, pēc "Versace" skates vienu gadu bija Lenija Kravica koncerts," atminas modes eksperte.

Turklāt modes nedēļās skates notiek visas dienas garumā, sākoties ap deviņiem rītā un beidzoties pēc deviņiem vakarā. Vaivara skaidro, ka lielajiem modes redaktoriem, piemēram, Annai Vintūrai ir personīgais šoferis, kas ved no skates uz skati, jo katrs modes šovs notiek citā vietā. Citkārt skate var sākties novēloti, ja kāda no ielūgtajām slavenībām kavē. "Ir baigā ažiotāža, kā dabūt ielūgumus un tikt iekšā, jo, kā zināms, nekur uz skatēm biļetes nopirkt nevar – ir tikai ielūgumi, kas ir VIP viesiem, presei un modes iepircējiem," viņa piebilst. Uz lielākajām skatēm plūst liels pūlis, kas kāro redzēt aktierus, dziedātājus un citas slavenības. Eksperte piemin "Gorgio Armani" skati – lai uz to nonāktu, sastrēgums veidojies pa visu kvartālu. Savukārt satiksmi un pūļus regulējusi policija – tik nozīmīgi ir šie modes pasākumi.

21. gadsimtā modes šovi ir būtiski mainījuši savu būtību, salīdzinot ar 19. gadsimta privātumu. Šobrīd ir svarīgi ne tikai tērpi un dizaineru veikums, bet arī ideja, pievienotā vērtība, skates mūzika un vide, kā arī topmodeles, kas apģērbus izrāda, norādīts "Elle". Tomēr joprojām modes metropoles pamatā veido tā saucamais "lieliskais četrinieks" – Ņujorka, Londona, Milāna un Parīze, kas nosaka, – kā ģērbsimies tuvākajā nākotnē.

Demokrātiskā Ņujorka

View this post on Instagram

A post shared by Michael Kors (@michaelkors) on Feb 15, 2019 at 6:11am PST

Ierasts, ka modes nedēļas jaunākās kolekcijas velta nākamajām sezonām, piemēram, šajā pavasarī redzam tādus apģērbus, kas mode būs pēc aptuveni pusgada – nākamajā rudenī un ziemā. Pirmā 2019. gada lielā modes skate norisinājās Ņujorkā. To Vaivara raksturo kā demokrātisku tērpu meku, salīdzinot, piemēram, ar Milānas moderno stilu.

View this post on Instagram

A post shared by Marc Jacobs (@marcjacobs) on Feb 17, 2019 at 3:37pm PST

Arī šajā Ņujorkas modes nedēļā neizpalika šai metropolei raksturīgie zīmoli, piemēram, "Marc Jacobs", "Tom Ford", "Carolina Herrera", "Oscar de la Renta", "Michael Kors Collection" un citi, kuru modes šovu laikā uzmirdzēja arī pasaulē slavenas modeles.

View this post on Instagram

A post shared by Oscar de la Renta (@oscardelarenta) on Feb 14, 2019 at 6:37am PST

Modes eksperte norāda, ka, visticamāk, tieši Ņujorkas ietekmes dēļ šobrīd Eiropā ir populārs sportiskais stils, piemēram, klasiskos apģērbus valkāt ar sporta apaviem: "To pamanīju pirms vairākiem gadiem, ka tendence nāk tieši no Ņujorkas modes metropoles, kur ir ļoti straujš dzīves ritms – biznesa sievietes no rīta uzvelk kostīmu un botas, bet ofisā tās pārvelk."

View this post on Instagram

A post shared by CAROLINA HERRERA (@carolinaherrera) on Feb 12, 2019 at 3:28pm PST
View this post on Instagram

A post shared by TOM FORD (@tomford) on Feb 6, 2019 at 9:33pm PST

Mākslinieciskā Londona

View this post on Instagram

A post shared by Christopher Kane (@christopherkane) on Feb 18, 2019 at 3:41pm PST

Pēc Ņujorkas sekoja Londonas modes nedēļa. Taujāta par to, kādā veidā metropoles panāk, ka to skates nepārklājas, Vaivara norāda – jau vairākus gadus iepriekš "modes meku četrinieks" vienojas par konkrētiem datumiem, lai, piemēram, modes redaktori tiktu uz visām modes nedēļu skatēm.

View this post on Instagram

A post shared by Burberry (@burberry) on Feb 18, 2019 at 2:07am PST

Modes eksperte Londonas tērpus un modes nedēļu dēvē par māksliniecisku. Piemēram, itāļu zīmola "Prada" līnija "Miu Miu", kas pēc būtības ir daudz mākslinieciskāka un domāta jaunākai auditorijai, savas jaunākās kolekcijas izrāda tieši Lielbritānijas galvaspilsētā, nevis Milānā. Savukārt arī šajā pavasarī Londonā bija vērojami zīmoli – "Erdem", "Burberry", "JW Anderson", "Victoria Beckham", "Christopher Kane" un citi.

View this post on Instagram

A post shared by Victoria Beckham (@victoriabeckham) on Mar 4, 2019 at 10:11am PST

Jāpiemin, ka "Burberry" ir to zīmolu sarakstā, kuri pievienojas jaunākās vīriešu tērpu kolekcijas parādīt kopā ar sieviešu apģērbiem. Ja iepriekš viņi piedalījās Milānas modes nedēļas vīriešu skatēs jūnijā, tad šajā februārī starp sieviešu modēm parādījās arī stiprā dzimuma tērpi.

View this post on Instagram

A post shared by ERDEM (@erdem) on Feb 18, 2019 at 7:50am PST

Modernā Milāna

View this post on Instagram

A post shared by Versace (@versace) on Feb 23, 2019 at 2:34pm PST

Pēc Londonas sekoja Milānas modes nedēļa. Vaivara norāda, ka šī modes nedēļa ir vairāk ārišķīga – skatēs sanākušie īpaši vēro viens otru. "Pats galvenais – kā tu pats sevi pasniedz. No visām modes metropoles pilsētām – visa lielā četrinieka – Milānā ģērbjas vismodernāk, pēc jaunākajām modes tendencēm," skaidro modes eksperte, "Var redzēt, ka visām dāmām ir jaunākās kolekcijas "Pradas" kurpītes, nevis no iepriekšējās."

View this post on Instagram

A post shared by Salvatore Ferragamo (@ferragamo) on Mar 1, 2019 at 9:01am PST

Vaivara norāda, ka Milāna ir tā vieta, kur kolekcijas, tērpi ir ekstrēmi moderni. To var novērot zīmolu "Gucci", "MaxMara", "Fendi", "Moschino", "Prada", "Versace", "Roberto Cavalli", "Ferragamo" un citās skatēs.

View this post on Instagram

A post shared by Roberto Cavalli Official (@roberto_cavalli) on Feb 23, 2019 at 11:19am PST

Milāna ir Itālijas modes meka, tomēr ne visur šajā valstī ģērbjas tik moderni un pēc jaunākajām tendencēm. Modes eksperte norāda, ka ir ļoti jūtams, ka Milāna atšķiras no pārējās Itālijas, piemēram, veikali ir citādākai, kā arī cilvēku ikdienas apģērbs – daudz modīgāks.

View this post on Instagram

A post shared by Prada (@prada) on Feb 21, 2019 at 4:11pm PST
View this post on Instagram

A post shared by Moschino (@moschino) on Feb 22, 2019 at 1:13pm PST
View this post on Instagram

A post shared by Gucci (@gucci) on Feb 24, 2019 at 4:34am PST

Šarmantā Parīze

View this post on Instagram

A post shared by Louis Vuitton Official (@louisvuitton) on Mar 8, 2019 at 9:20am PST

Savukārt noslēgumā – Parīzes modes nedēļa, kas šajā gadā pārsteidza ar savu šarmu, gadu desmitiem krāto pieredzi un līdz sīkumiem nostrādātajiem tērpiem. Viena no gaidītākajām skatēm bija zīmola "Chanel" veikums. Pēc ilggadējā galvenā dizainera Karla Lāgerfelda došanās mūžībā īsi pirms modes nedēļas, pasaule gluži vai sastinga un cerēja ieraudzīt leģendārā modes mākslinieka pēdējo veikumu. Kārtējo reizi "Chanel" spēja izcelties, skates vidē iekļaujot kalnu namiņus, sniegu, kā arī modeles tēlā iejutās aktrise Penelope Krusa.

View this post on Instagram

A post shared by CHANEL (@chanelofficial) on Mar 6, 2019 at 2:07am PST

Tāpat modes nedēļā neatpalika tādu zīmolu skates kā "Dior", "Maison Margiela", "Saint Laurent", "Lanvin", "Dries Van Noten", "Kenzo", "Chloé", "Isabel Marant", "Balmain", "Celine", "Hermès", "Valentino", "Givenchy", jau minētā "Chanel" un citas.

View this post on Instagram

A post shared by Valentino (@maisonvalentino) on Mar 4, 2019 at 2:26am PST

Vaivara atklāj, ka parīzietes ģērbjas šarmanti un modes tendencēm īpaši neseko līdzi. Viņām raksturīga sievišķība, kas bija vērojama arī jaunāko kolekciju skatēs. "Parīzietēm ir savs – viņām "velk" uz retro stilu. Viņas tik ļoti nepiedomā, kas ir modē, bet valkā to, lai pašām būtu ērti un sievišķīgi," tā modes eksperte.

View this post on Instagram

A post shared by Hermès (@hermes) on Mar 2, 2019 at 2:45pm PST
View this post on Instagram

A post shared by CELINE (@celine) on Mar 3, 2019 at 10:05am PST
View this post on Instagram

A post shared by SAINT LAURENT (@ysl) on Mar 2, 2019 at 3:00am PST
View this post on Instagram

A post shared by Dior Official (@dior) on Feb 27, 2019 at 9:00pm PST

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!