Foto: Instrangram
Raksta izvēlei vienmēr ir divas puses – emocionālā un tehniskā. "Emocionālā puse, manuprāt, šajā pārī ir vadošā," pauž stiliste Karolīna Baumane. Ir pierādīts, ka viens no vadošajiem apģērba izvēles kritērijiem ir krāsa, un tas ir arī ļoti saprotams, jo krāsās dzīvo emocijas. Un tieši tāpat ir ar rakstiem. Stiliste aplūko dažādu rakstu modi, ietekmi uz vērotāju un ieteikumus dažādām figūrām.

Ir mazāk emocionāli raksti – tos var dēvēt par vīrišķīgiem, un tradicionāli tie iederas ļoti formālā lietišķā "dresscode". Piemēram, tās būs nekontrastainas smalkas, it kā ar adatas galu sapunktētas "pinstripe" vai kā ar krītiņu novilktas "chalk stripe" svītras. Arī tradicionālais rūtiņu raksts, kuru izmanto kostīmu un uzvalku pašūšanai – "glen plaid" jeb Velsas prinča rūtiņas un zoskājiņas raksts, – ir strukturēts, loģisks, apņēmīgs. Tas palīdz ieturēt distanci un disciplinē. Šos mazāk emocionālos, atturīgos rakstus var izvēlēties ne tikai, lai ievērotu darba vietas korporatīvās prasības, bet arī neapzināti – lai palīdzētu sev savākties un savaldīties emocionāli. "Raksti ar spēcīgu vīrišķīgu enerģētiku spēcina un disciplinē pašu valkātāju, un tā nav nekāda ezotērika," skaidro stiliste. Piemēram, vīriešu piegriezuma kreklā, "tattersall" matemātiskajā rūtiņā, kas raisa asociācijas ar Oksfordas universitātes profesoru, nemaz nav iespējams justies citādi, kā vien kā savāktam un uz atskaites prezentēšanu fokusētam nodaļas vadītājam.

Būs nopietna runāšana un šī kunga rakstu izvēle tērpā pasaka to valkātāja vietā.


Sirreālists Thom Browne ir paspēlējies ar "preppy" stilu un sajaucis vienkopus patiešām daudz rakstu, taču visi ir vīrišķīgi – skotu rūtiņas un svītras! Apņēmības pilns komplekts, lai iedotu sev nedaudz spēka pirms nopietnas sarunas.


Zoskājiņu raksts "Fendi" interpretācijā.

View this post on Instagram

A post shared by Fendi (@fendi)


"Prada" ir veikusi pētījumu un pierādījusi, ka somiņu ar ģeometriska rakstu īpašnieces vairāk interesējas par modi. Joks. Trijstūris ir vienkārši "Prada" logotips.

View this post on Instagram

A post shared by Prada (@prada)


"Vīrišķīgu", matemātisku un grafisku rakstu otrā pusē ir "sievišķīgie", un emociju absolūtais piesātinājums tiek sasniegts ziedu un dzīvnieku apdrukā. Milzīgi pulsējoši ziedi kleitā, vai uz svārkiem izritināts margrietiņu paklājs, bet varbūt ļoti bīstams leopards uz tavām piegulošajām biksēm? Lietišķajā vidē absolūti nepieņemami raksti, kas tiek izraidīti no biznesa pasaules tieši savas pārliekās emocionalitātes dēļ. Tos var izvēlēties – bieži, nekad vai dažreiz, – lai sasniegtu konkrētus mērķus. "Ne tikai romantiskus un orientētus uz vīrieti, starp citu!" skaidro stiliste. Bet pirmām kārtām – lai palīdzētu sev. Kad meklējam rāmumu, iespējams, kleita ar sakuras raksta apdruku ir tieši tas, kas vajadzīgs – šādi var pietuvināties Austrumu filozofijas "dzen" un palēnināties. Vai soma "toule de jouy" 18. g.s. populārajā rakstā, kas kļuvis par ikonisku brendam "Dior" un šogad ticis nokopēts "mass market" līdz pat "H&M". Šis raksts palīdz aizceļot romantiskajā rokoko laikmetā, kad varēja ēst mazos glazūrkēksiņus Marijas Antuanetes stilā un nedomāt, ko nesīs rītdiena. Lielisks pašpalīdzības instruments brīžos, kad zeme zūd zem kājām!

Austrālijas zīmols "Zimmermann" strādā tikai un vienīgi sievišķīgajā estētikā un pat svītras viņiem sanāk saldas un staipīgas kā zefīrs. Kāpēc tā? Krāsas un faktūras izvēle šeit būs noteicošā: izmantots sievišķīgais pastelis un mežģīnes.


Ziedi un "paisley" raksts 21. g. s. princesei.


"Polka dot" jeb zirnīšu raksts vienlaicīgi sievišķīgs un bērnišķīgs kā izbirušas stikla pērlītes.


Kolaborācijas ir mirušas, lai dzīvo kolaborācijas! Kad liekas, ka visi jau ir kolaborējušies ar visiem, un pat sarkastiskais "Diesel" kolaborējās pats ar sevi, tomēr, izrādās sadarbības krājumi nav izsmelti. "Versace" barokālie raksti rod mājvietu uz "Fendi" monogrammas un dzimst kaut kas pompozi glamūrīgs! #Fendace.

View this post on Instagram

A post shared by Versace (@versace)

"Ļauj savai sirdij izvēlēties tīkamākos rakstus. Tikai tu pats dziļi dvēselē zini, kas tev šobrīd ir nepieciešams – emocijas vai prāts," aicina stiliste un turpina: "Pēc intuitīvas izvēles izdarīšanas pieslēdzas otra – tehniskā puse!". Raksti ir spēcīgs skatiena virziena vadītājs, tāpēc ar prasmīgi izvēlēta raksta palīdzību var pasniegt savu figūru maksimāli izdevīgākā gaismā. Piemēram, lieli, atstatus novietoti raksta elementi, virza skatienu no viena objekta uz otru, liekot aizkavēties uz katra un tādejādi vizuāli "palielinot" ķermeņa daļu, kuru sedz. Formīgām ķermeņa aprisēm parasti neiesaka rakstus ar "plakanuma efektu", piemēram, rūtiņu, jo raksta ģeometrija sagrozīsies. Efekta vietā sanāks defekts! Atceroties par samērīgumu principu, būtu labi raksta līnijas un mērogus samērot ar sava ķermeņa un tā daļu izmēriem. Rakstam portreta zonā – uz blūzes vai jaciņas – būtu vēlams saskanēt ar sejā dominējošo līniju veidiem un izmēriem. Tie nav akmenī cirsti noteikumi, par kuru pārkāpšanu jūs sodīs modes policija. Tie ir draudzīgi ieteikumi, kurus vērts ievērot, sevišķi zonās, ko vēlaties vizuāli koriģēt. Šaubu gadījumā – vidējā izmēra nekontrastaini ziedi vai "polka dot" ir salīdzinoši droši rakstu veidi, kas der praktiski visiem.

Un visbeidzot – jā, tas ir pilnīgi normāli, ja tavā garderobē rakstu principā nav, un nevis tāpēc, ka nezini, kurš raksts labāk tev piestāv, bet tāpēc, ka komfortablāk jūties vienkrāsas apģērbā. Meklējot iedvesmu "Balenciaga", "Max Mara", "Celine", "Off White" , "Armani" u.c. modes zīmolu kolekcijās, jāsecina, ka tajās praktiski nav atrodami raksti – šie un daudzi citi modes zīmoli strādā "bezrakstu" teritorijā. Un tas ir normāli.

Ironiskais, dzimumu robežas dzēsošais "Gucci", kas ģērbj "Harry Styles" un jauc mums visas kārtis. Šoreiz ar infantilo aitiņu un ķiršu apdruku "vichy" rūtiņām pa virsu.

View this post on Instagram

A post shared by @gucci


Vairāki raksti vienā komplektā? Vienkārši, ja zini kā, un "Gucci" zina un jauc divus sievišķīgus rakstus – "vichy" rūtiņu un ziedus.

View this post on Instagram

A post shared by @gucci


Ātrs un bīstams. Leoparda raksts ir agresīvs, un pirmā asociācija nebūt nav pavedināšana, bet ātrums. Viens divi trīs – aiziet! Brīžos, kad vajag pastimulēt savu ātrumu – sportā un ne tikai.

View this post on Instagram

A post shared by Dior Official (@dior)


"Dolce&Gabbana" bez leoparda ir kā mafija bez melna krekla, Rainis bez Aspazijas un mēs bez modes.


Veseli trīs "Dior" modes nama ikoniskie raksti vienuviet: "toule de jouy", ziedi un zvaigznāji.

View this post on Instagram

A post shared by Dior Official (@dior)

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!