Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki
Foto: LETA

Soctīklu ļaudis šonedēļ metušies asi kritizēt 2025. gada Latviešu Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku simbolu. Daudzi tam piešķir ne īpaši patīkamus un ar svētkiem nesaistītus apvainojumus. Ko par to saka uzņēmums, kurš radīja svētku vizuālo identitāti, un ko domā dizaina kritiķe?

Pēdējās dienās soctīklā "X" diskusijas izraisīja Latviešu Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku simbols. Atsevišķi soctīkla lietotāji nekautrējās to saukt pat par "zarnu rituli".

Citi satraucās par naudu un salīdzināja to ar asenizācijas pakalpojumu sniedzēja reklāmu.

Bet vēl kāds nolēma vienkārši iesmiet par to, izmantojot "Rail Baltica" projekta neveiksmes.

Logo veidoja uzņēmums "KID Design". Tika aprakstīta arī vizuālās identitātes galvenā doma un filozofija, kuras centrā ir "darīšanas un radīšanas cildināšana, dažādo ceļa posmu piedzīvošana — jaunā dalībnieka dzimšana, pirmie soļi kultūras apgūšanā, mācīšanās un radīšana, kas veido mūsu kopējo, latviskās kultūras telpu."

Par konkrēto simbolu, kuru apspriež soctīklu lietotāji, teikts, ka to iedvesmojis 2022. gada svētku motīva konkursa uzvarētājas Esteres Peipas darbā iekļautie grafiskie raksti. "Tie pārtapuši modulāros posmos, kas simbolizē katra dalībnieka spēku, dažādos talantus, darbus un personības. Katram liekot klāt daļiņu no sevis, tiek iegūta nebeidzami plūstoša svētku rota," skaidrots svētku tīmekļvietnē.

Arī "KID Design" vadošais direktors Arnis Artemovičs pamanījis šūmēšanos soctīklos. Viņš stāsta: "Pārsvarā komentāru autori atrauti apspriež par vienu no svētku identitātes elementiem – svētku simbolu, kurā patiešām vēlējāmies pozitīvā un rotaļīgā veidā dot cilvēkiem iespēju saskatīt ko savu."

Viņš skaidro, ka simbols reālajā dzīvē "gandrīz nekad nedzīvo atrauti no pārējās identitātes, kurā ietilpst daudzi svarīgi elementi, kā burtzīme, krāsu palete, burtveidoli, grafiskie elementi, fotogrāfiju stils, precīzi definēti kompozīcijas veidošanas principi un tā tālāk". Vizuālo identitāti veido visi šie elementi, un tā īstenībā tika ieviesta jau pagājušajā vasarā. Tā ir atrodama "vairākos tūkstošos dziesmu grāmatu, par kurām no jaunajiem dziedātājiem un kolektīvu vadītājiem esam saņēmuši tikai pozitīvas atsauksmes," stāsta Artemovičs.

Sabiedrības intereses dēļ viņi ir saņēmuši ne tikai nicīgus komentārus, bet arī daudzus komplimentus "no cilvēkiem, kuri ir novērtējuši visas identitātes kopskatu." Kā apstiprina Artemovičs: "Vizuālās identitātes un zīmola materiālu dizaina izstrāde izmaksāja 12 000 eiro," un viņš atzīmē, ka tā nebūt nav liela summa tādam darba apjomam, jo gan pie viņiem, gan arī, kā viņš zina sacīt, citās dizaina studijās, komercdarbības klientiem tas izmaksātu pat divas līdz piecas reizes vairāk.

Dizaina kritiķe Anda Boluža uzskata, ka "cilvēki parasti katrā logotipā saskata to, ko vēlas redzēt. Ja logotips patīk, rodas pozitīvas asociācijas, tomēr visbiežāk logotips šķiet atšķirīgs no pašu iedomātā tēla". Tādēļ arī logotips var neiet pie sirds un atgādināt kaut ko, kā tur nav. Viņa min piemēru par 2012. gada Londonas olimpisko spēļu logotipu, kurš daudziem asociējās ar multfilmu "Simpsoni" un arī izraisīja negatīvas diskusijas. "Manuprāt, uzsvars nav tik daudz jāliek uz pašu logotipu, toties svarīgi, cik viegls un veiksmīgs ir tā grafiskais izmantojums," viņa skaidro. "Šo grafisko zīmi, kas radīta Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem, ir viegli lietot. Tā ir krāsaina, dzīvespriecīga, dinamiska, manuprāt, bērnu svētkiem ļoti piemērota," stāsta Boluža.

Dziesmusvētki nav tikai mūsu pagātne, tā ir arī nākotne, kur blakus iestīvinātām, baltām kreklu apkaklītēm ir rozā matu šķipsnas, kedas un dredi.

Anda Boluža, dizainere

Viņa izsaka iespējamību, ka varbūt logotips rada negatīvas sajūtas tiem, kuri vēlētos svētku grafiskajā noformējumā redzēt kaut ko patriotisku. "Man šajā logotipā patīk tieši tas, ka tas nerāda tiekšanos uz pagātni, uz latvju rakstiem, bet tas rāda nākotni – atbrīvojošu un dažādu, kurā savijas kopā dažādas identitātes un krāsas, kas labi izskatās soctīklos un digitālos risinājumos."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!