"Nē transporta izdevumiem, apģērbam, skaistumam, ballītēm, alkoholam, ceļojumiem un ēšanai ārpus mājas," šādus noteikumus (izaicinājuma "mēnesis bez tēriņiem" ietvaros) 2023. gada novembrī ievēroja 28 gadus vecā Matilda Releforsa.
Noteikumi ir vienkārši un saprotami. Kā norāda nosaukums, nav atļauts tērēt naudu nebūtiskām lietām. "Var tērēt tikai īrei un rēķiniem, kā arī tad, ja manam sunim kas steidzami ir nepieciešams," "TikTok" satura veidotāja paskaidrojusi. Protams, cilvēkiem individuāli "būtiskās" lietas atšķiras. Dažiem manikīrs un skropstu pieaudzēšana ir kā iztikas minimums, citi sev aizliedz tērēties pat našķiem. Grozi kā gribi, parasti ar to tiek saprastas tādas mazās greznības kā jauns apģērbs, skaistumkopšanas produkti, mājas dekori, gatavais ēdiens un kafija līdzņemšanai.
Taupīgā dzīvesveida saturs ir populārs. Videoklipi ar tēmturi #nospendjanuary vietnē "TikTok" ir skatīti ap 52,6 miljonus reižu, #nospendmonth ir sakrājuši 103,4 un 196, 5 miljonus skatījumu. Tie ir jaunieši, kas šīs tendences izvirza, un kā pierāda aģentūras "Wallaro" 2022. gada aptauja – gandrīz divas trešdaļas no 18 līdz 24 gadus vecajiem jauniešiem šiem "TikTok" influenceriem seko un gandrīz puse apstiprinājuši, ka tiešā to ietekmē ir arī pieņēmuši konkrētus finansiālus lēmumus.
Skaļas frāzes un izaicinājumi ir "TikTok" mīlestība. "Pirmkārt, cilvēkiem patīk sākt jaunu gadu ar izaicinājumu. Otrkārt, daudzi kādā savas dzīves posmā ir piedzīvojuši finansiālas grūtības un ideja par netērēšanu cilvēku prātos mīt. Treškārt, Ziemassvētki ir ļoti dārgs laiks un daudzi pat ņem kredītus," izdevumā "Dazed Digital" skaidro patērēšanas psiholoģe, ārste Katrīna Jansone-Boida un apstiprina, ka aicinājums gadu sākt bez tēriņiem nebūt nav dīvains un bez konteksta.
Nestabilas pozīcijas darbā, mājokļu, pārtikas produktu cenu pieaugums, loģiski, ka šajā ekonomiskajā haosā cilvēki vēlas saglabāt zināmu kontroli. Matilda stāsta: "Mani iedvesmoja līdzīga satura videoklipi un šķietami nepārvaramā dzīves dārdzība. Apjēdzu, ka lai gan man ledusskapī un saldētavā ir daudz pārtikas, joprojām pērku vēl un vēl. Domāju, ka, ja es šo pārtiku ēstu, mēnesi neietu socializēties, varētu tik daudz ietaupīt! Patiešām. 30 dienas vēlāk biju ietaupījusi 1550 eiro un ieguvusi vairāk nekā 35 000 sociālo mediju sekotājus!"
Kad ar jostas savilkšanu nepietiek
Tomēr tiem, kam ienākumi ir zemāki, nepietiks vien ar taupīšanu, lai kompensētu pieaugošo inflāciju. Tas nav pārvarams ar gribasspēku un jostas ciešāku savilkšanu. "Nedrīkst trivializēt finansiālās grūtības un, diemžēl, nevar vienmēr teikt, ka viss ir pašu rokās," atzīst Katrīna Jansone-Boida.
Minētajam piekrīt "TikTok" satura veidotāja Matilda: "Visiem ar budžeta plānošanu vien nepietiek. Tā pat ir greznība, ka var atļauties tādu brīvību kā pievienoties šādiem izaicinājumiem. Ja, neatkarīgi no taupības, ienākumi ir nepietiekami, tā ir sociāla problēma. Pilnas slodzes ienākumiem vajadzētu būt pietiekamiem, lai apmaksātu īres, komunālos un citus maksājumus, taču daudzos gadījumos tā nav."
No saulainās puses
Viena raksta un "TikTok" aktivitātes ietvaros pasaules ekonomiskās problēmas atrisināt nevar un tomēr ir patīkami novērot, ka cilvēki soctīklos sāk apsvērt tēriņu un pārmērīgas patērētāju kultūras bezjēdzību. Kultūra, kas dzimusi 20. gadsimtā un kopš sociālo mediju parādīšanās, ir plaukusi, zēlusi un kļuvusi pat draudīga. Vēl nekad agrāk nav bijis tik liels spiediens tikt pie "labās dzīves" ar jauniem, populāriem produktiem – "Stanley" termokrūzēm un pat matu eļļām. Tie ne tikai izvēdina bankas kontu, bet arī izraisa emocionālu trauksmi un piesārņo planētu.
"Grūtākā bija pirmā nedēļa, pēc tam pašai pazuda vēlme tērēties," Matilda uzsver, ka izaicinājums piespieda iepazīties ar produktiem un lietām, kas viņai jau pieder. "Kādreiz krāju skaistas sveces vai dārgus matu kopšanas līdzekļus "īpašiem gadījumam", turpretim tagad izmantoju to, kas man mājās jau ir un nevis pērku jaunas lietas. Dzīve ir īsa." Uzlabojusies esot arī emocionālā veselība, jo vairāk laika pavadījusi vienatnē un iemācījusies pateikt "nē".
Neviens no budžeta izaicinājumiem neatrisinās patērētāju kultūras iekodēto vēstījumu, ka apmierināti būsim tikai tad, kad iegādāsimies "pareizās" lietas un "vajadzīgos" produktus. Sistēma, kas vēlas, lai cilvēks justos slikti un tāpēc turpinātu pirkt lietas ar cerību, ka tā jutīsies labāk. Lai gan visticamāk, ka "TikTok" taupības izaicinājumi nepalīdzēs iegādāties pirmo mājokli, tie vismaz ļaus saprast, ka ikmēneša "Zara" pirkums nepadarīs laimīgāku.