Jautājums, kas skar daudzus – kādu informāciju ir tiesības saņemt tuviniekiem par kāda radinieka slimības gaitu. Arī Māris ir neizpratnē – mamma atrodas sociālās aprūpes namā, un dēls pats maksā 75 eiro par psihiatra vizīti, bet informāciju par veselības stāvokli viņam nesniedz. Kādas ir dēla tiesības?
"Labdien! Manai mammai veselības stāvokļa dēļ pēc insulta ir nepieciešama diennakts uzraudzība, tāpēc viņa tika ievietota pansionātā. Sakarā ar demences pazīmēm un halucinācijām es piekritu pansionāta piedāvājumam saņemt psihiatra maksas pakalpojumu, ko nodrošina uz vietas pansionātā. Katra vizīte mūsu ģimenei izmaksāja 75 eiro. Kad lūdzu sniegt vairāk informācijas par ārstēšanu, novērojumiem, veselības stāvokli, tai skaitā slimības diagnozi, ārstēšanas, izmeklēšanas un rehabilitācijas plānu, saņēmu e-pastu no pansionāta direktora, ka psihiatra slēdziens maksā papildu 75 eiro. Vienīgā informācija par ārstēšanu un tās nepieciešamību ir īsziņa un ziņa "WhatsApp" aplikācijā par to, ka nepieciešams atvest vienas vai otras zāles un ir bijis psihiatrs. Vai man kā mammas pilnvarotajam pārstāvim veselības jautājumos ir tiesības vaicāt un saņemt rakstveida informāciju par nepieciešamo ārstēšanu, diagnozi? Kādu informāciju pacients ir tiesīgs saņemt bez maksas? Vai samaksa 75 eiro apmērā par psihiatra slēdzienu ir tiesiski pamatota?" Latvijas Vēstneša" (LV) portāla "E-konsultāciju" sadaļā vaicā Māris.
Atbild Veselības inspekcija un portāla pārstāve Santa Galiņa: "Lai sniegtu atbildi, sazinājāmies ar Veselības inspekciju (VI), kura norādīja, ka situācijas korektai izvērtēšanai būtu nepieciešama plašāka informācija, piemēram, ko paredz savstarpēji noslēgtais līgums ar sociālās aprūpes centru (SAC), vai SAC ir reģistrēts kā ārstniecības iestāde u. c.
Vienlaikus VI akcentē: ja esat juridiski pilnvarots pārstāvēt mammu un ja pilnvarā ir norāde, ka jums ir tiesības saņemt informāciju par mammas veselības aprūpi, tad attiecīgā informācija jums ir jāsniedz.
Savukārt Pacientu tiesību likums skaidro tiesības uz informāciju un tiesības iepazīties ar medicīniskajiem dokumentiem.
Likuma 4. panta sestajā daļā noteikts, ka pacientam ir tiesības pēc ārstniecības vai kāda tās posma pabeigšanas (piemēram, izrakstoties no ārstniecības iestādes) saņemt informāciju par viņam sniegtajiem ārstniecības pakalpojumiem un ārstniecības pabeigšanas pamatojumu, kā arī veikto diagnostisko izmeklējumu un funkcionēšanas novērtējumu rezultātus (izrakstus, norakstus un kopijas), norādījumus un rekomendācijas attiecībā uz turpmāko ārstniecību un sociālajiem pakalpojumiem un, ja tas nepieciešams pacienta veselības stāvokļa dēļ, saņemt nosūtījumu uz citu ārstniecības iestādi ārstniecības turpināšanai.
Turpretī minētā likuma 9. panta pirmajā daļā paredzēts, ka pacientam ir tiesības iepazīties ar saviem medicīniskajiem dokumentiem. Viņam ir tiesības pieprasīt un saņemt izrakstus, norakstus un kopijas atbilstoši ārstniecības iestādē apstiprinātajam cenrādim. Pacientam ir tiesības vienu reizi bez maksas saņemt savu medicīnisko dokumentu izrakstu, norakstu vai kopiju. Izrakstus, norakstus un kopijas pacients saņem triju darbdienu laikā no attiecīgā pieprasījuma iesniegšanas dienas.
Uzsveram, ka nosacījumi par dokumentu izsniegšanu attiecas uz ārstniecības iestādēm, tāpēc aicinām vērsties SAC, lai precīzāk noskaidrotu savas tiesības."