Kas notiek ar mūsu datiem, kad piesakāmies pie ārsta? – šāds jautājums radās kādai "Rutks" lasītājai pēc tam, kad viņa bija apmeklējusi zobārstu un medicīnas centrā viņas norādīto tālruņa numuru vēlāk izmantoja, lai aicinātu potēties pret gripu. Medicīnas centra pārstāvji savu darbību skaidro ar rūpēm par cilvēku veselību un pārkāpumus tajā nesaskata. Atbildīgās valsts iestādes gan norāda, ka tālruņa numuru drīkst izmantot tikai tam mērķim, kuram persona ir piekritusi.
Datus izmanto neatbilstoši, bet pārliecināti par pretējo
Pirms kāda laika "Rutks" lasītāja Alise apmeklēja zobārstu. Nekādus īpašus dokumentus, piesakoties pie speciālista, viņa neaizpildīja, kā arī neparakstījās par to, ka vēlas saņemt informāciju no veselības centra par citiem piedāvātājiem pakalpojumiem. Sieviete jutās ļoti pārsteigta, kad no centra, kurā viņa nevienu citu speciālistu nav apmeklējusi, saņēma īsziņu ar aicinājumu vakcinēties pret gripu.
Datu valsts inspekcija (DVI) oficiālā vēstulē uz "Rutks" uzdotajiem jautājumiem norāda pretējo: "Medicīnas iestāde nedrīkstēja izmantot personas telefona numuru komerciāla paziņojuma sūtīšanai, ja persona nebija iepriekš informēta par to, ka tās informācija var tikt izmantota komerciālu paziņojumu sūtīšanai, un tai piekritusi."
Datus drīkst izmantot konkrētam mērķim
Šajā gadījumā zobārsts drīkstēja izmantot tālruņa numuru tikai tam mērķim, kādam tas bija paredzēts, piemēram, ja personu informēja, ka numuru izmantos saziņai par vizīti pie zobārsta, to drīkstēja izmantot tikai šī mērķa sasniegšanai. "Zobārstam nav tiesību šo telefona numuru izmantot citu mērķu sasniegšanai tai skaitā, lai sūtītu datu subjektam komerciālos paziņojumus," norāda DVI.
Tiesa, ja pacients ir norādījis, ka piekrīt numura izmantošanai arī pēc speciālista apmeklējuma un ir ar mieru saņemt informāciju par dažādiem piedāvājumiem un jaunumiem pakalpojumu klāstā, tad tālruņa numuru šim mērķim drīkst izmantot. Būtiski, ka ikvienai personai ir tiesības jebkurā brīdī atsaukt savu piekrišanu datu izmantošanai paziņojumu sūtīšanai. Pakalpojumu sniedzējam ir jānodrošina iespēja atteikties no paziņojumu saņemšanas skaidrā un neapgrūtinātā veidā.
Gadījumos, kad personai rodas aizdomas par to, ka dati ir apstrādāti un izmantoti nelikumīgi, DVI aicina personu aizstāvēt savas tiesības, vēršoties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai DVI.
Katru gadu cita gripas vakcīna
Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) pārstāve Anete Jansone "Rutks" pastāstīja, ka vakcinēties pret gripu ir iespējams jebkurā iestādē, kas to piedāvā. "Atsevišķos gadījumos pirms vakcinācijas pret gripu jākonsultējas ar savu ģimenes ārstu, piemērām, lai saņemtu recepti, ja pacients pieder riska grupai, kam pienākas valsts kompensējamā vakcīna," piebilst Jansone.
Gandrīz katru sezonu vakcīnas sastāvā tiek mainītas viena vai divas komponentes. Ja rodas šaubas, lai pārliecinātos par vakcīnas atbilstību, pacients var palūgt ārstniecības personai uzrādīt vakcīnas lietošanas instrukciju, kas atrodas vakcīnas iepakojumā. Jebkurš ražotājs vakcīnas lietošanas instrukcijā vai arī uz iepakojuma norāda, kādai sezonai vakcīna paredzēta, kā arī tās sastāvu.
Jansone informē, ka Pasaules Veselības organizācijas rekomendētais gripas vakcīnas sastāvs 2016.-2017. gada sezonai Ziemeļu puslodē ir šāds:
- A/California/7/2009 (H1N1)pdm09-līdzīgs vīruss;
- A/Hong Kong/4801/2014 (H3N2)-līdzīgs vīruss;
- B/Brisbane/60/2008-līdzīgs vīruss.
Vislabāk pret gripu vakcinēties rudenī – pirms sezonas sākšanās. Tomēr, ja cilvēks nav paspējis vakcinēties pirms gripas epidēmijas sākuma, to var veikt arī vēlāk, jo imunitāte izveidojas 10 dienu laikā pēc vakcinācijas, bet epidēmija ilgst līdz par 14 nedēļām.