bērns, saldināti dzērieni, cukurs
Foto: Shutterstock
Jāatzīst, reizi pa reizei cukurotos dzērienus vēlamies nobaudīt ikkatrs, un bieži jo īpaši tie garšo bērniem. Lai gan zinām, ka tukšās kalorijas (tās, kas nodrošina enerģiju, bet uzturvērtības tajās ir ļoti maz) spēj ietekmēt bērnu fizisko veselību, ir gaužām maz izpētīts tas, kā saldinātie dzērieni ietekmē bērnu smadzeņu veselību.

Kā izrādās, Beļģijā katru dienu vismaz vienu bezalkoholisku saldināto dzērienu patērē ceturtdaļa no visiem 11 gadus vecajiem bērniem, norāda portāls "ScienceAlert". Randomizēts (nejaušināts), dubultmaskēts un placebo kontrolēts pētījums, kurā kopumā piedalījās 462 pirmsskolas vecuma bērni no Beļģijas, liecina, ka cukuroto dzērienu patērēšana var ietekmēt bērnu sniegumu nodarbībās, kurās tika pārbaudītas bērnu matemātiskās spējas. Pētījuma laikā tika veikti divi eksperimenti – pusei bērnu tika dots gāzēts dzēriens ar citronu garšu, kura sastāvā ir 35 grami cukura, savukārt pārējiem bērniem tika dots dzēriens, kurš satur mākslīgos saldinātājus. Šis ir pirmais pētījums, kura ietvaros tiek pētīta cukuroto dzērienu tūlītējā ietekme uz bērnu sniegumu nodarbībās. Rezultāti liecina, ka, iespējams, ir būtiskas atšķirības tajā, kā uz glikozi reaģē sievietes un vīrieši (vismaz bērnībā, kad smadzenes enerģiju patērē daudz vairāk, nekā pieaugušo vecumā).

Tika novērots, ka pēc saldināto dzērienu lietošanas zēnu sniegums bijis ievērojami sliktāks. Viņu uzvedība pēc dzēriena izdzeršanas sākotnēji raksturota kā izklaidīga un atslābināta, taču pēc stundas zēni bijuši enerģijas pilni un nemierīgi. Matemātiskās spējas zēniem bija zemākas gan stundu, gan divas stundas pēc saldā dzēriena lietošanas. Savukārt, novērojot cukuroto dzērienu ietekmi uz meitenēm, pētījuma laikā netika pierādīts, ka dzērieni ietekmētu arī viņu spējas. Patiesībā meiteņu rezultāti matemātikas uzdevumos pat uzlabojās (pozitīvie rezultāti tika novēroti 45 minūtes pēc dzērienu izdzeršanas, savukārt pēc divām stundām saldo dzērienu ietekme bija izzudusi). Pētnieki gan nav pārliecināti, kādēļ zēniem matemātikas spējas pēc dzērienu lietošanas bija sliktākas kā meitenēm, taču pieņem, ka tas saistīts ar atslābinātību, kas viņus pārņēmusi uzreiz pēc to lietošanas, un vēlāko enerģijas uzplūdumu, kas padarīja bērnus izklaidīgus un apgrūtināja spēju koncentrēties.

Foto: Shutterstock

"Rezultāti skaidri norāda uz saldo dzērienu nelāgo ietekmi uz bērnu uzvedību un sniegumu mācību stundās," norāda ekonometrijas speciālists Fricis Šilcs. Viņš norāda, ka diemžēl joprojām izglītības iestādēs tiek pārdoti saldināti dzērieni un tos visvairāk patērē bērni, kuri nāk no mājsaimniecībām ar zemiem ienākumiem.

Pētījuma autori uzskata, ka viņu pētījums daļēji izskaidro, kādēļ zēniem, kuru ģimenes ir zemākajās sociālekonomiskajās grupās, rezultāti nodarbību laikā ir visneapmierinošākie – šie bērni visvairāk patērē produktus, kuru sastāvā ir daudz cukura. Tomēr, lai šo hipotēzi apstiprinātu, nepieciešams veikt daudz vairāk padziļinātus pētījumus, tajos ietverot bērnus no citām pasaules valstīm un citām vecuma grupām, jo pašlaik saistība starp pārtikas produktu ar augstu glikozes saturu un bērnu sniegumu nodarbībās ir nepārliecinoša.

Lai gan dažu pētījumu rezultāti liecina, ka, ja pirms atmiņas un domāšanas attīstības uzdevumu izpildes cilvēks uzņem pārtiku vai dzērienu ar augstu glikozes saturu, var uzlaboties viņa kognitīvās spējas, piemēram, spēja atcerēties, domāt un analizēt, tie attiecas tikai uz pieaugušajiem un gados vecākiem cilvēkiem. Neskatoties uz to, ka ir pietiekoši daudz pētījumu par to, cik daudz saldinātu dzērienu bērni patērē ikdienā, trūkst izskaidrojumu tam, kā šie produkti īstermiņā iespaido bērnu kognitīvās spējas, un pētnieki atzīst – ir nepieciešams veikt vairāk pētījumus tieši šajā virzienā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!