Foto: Shutterstock

Pēdējos gados zīmoli, lai piesaistītu klientus un veicinātu biznesa izaugsmi, pievērsuši lielu uzmanību Z paaudzei. Vecākajiem Z paaudzes pārstāvjiem šobrīd ir 26 gadi, savukārt jaunākajiem tikai 14. Zīmoliem ir jāturpina izzināt Z paaudzi, lai arvien vairāk izprastu šo gados jauno un mainīgo auditoriju, taču pie apvāršņa ir parādījusies vēl jaunāka – alfas.

Alfas dzimuši periodā no 2010. gada līdz šī gada beigām. Šogad vecākās alfas, dēvētas arī par "digitālā laikmeta bērniem", sasniedz 14 gadus. Prognozēts, ka viņi būs visturīgākā un tehnoloģiski visprasmīgākā paaudze, kāda jebkad ir bijusi uz mūsu planētas. Lai gan viņi ir visjaunākā paaudze, viņu ietekme uz zīmoliem un pirktspēju būs vērienīga. Jau tagad daudziem zīmoliem šī grupa iezīmē jaunus patērētājus ar viedokli un ietekmi uz lēmumu pieņemšanu.

Kāpēc Alfas ir citādākas?

Audzināšanas kultūra: vecāku atšķirīgā pieeja

Alfa paaudzes vecāki lielākoties ir mileniāļi. Mileniāļi audzina citādāk, nekā tika audzināti paši. No fokusa uz sasniegumiem uzsvars tiek pārvirzīts uz pilnvērtīgu attīstību un emocionālo inteliģenci, motivējot vēlmi censties. 75% alfu ir apliecinājuši, ka vecāki slavē viņu pūles un ieguldījumu, nevis rezultātu.

Alfas nav tendēti uz konkurenci. Tikai 15% ir atbildējuši, ka mācās, lai būtu gudrāki par citiem bērniem.

Vecāku pozitīvā attieksme pret tehnoloģijām pēdējos desmit gados ir divkāršojusies. Jāņem vērā, ka alfas lielā mērā izdzīvojušas lielo ekrānu laikmeta "eksperimentu". Jau no mazotnes viņiem tehnoloģijas ir bijušas gan izklaidei un izglītībai, gan "aukles" lomā. Tam ir pozitīva ietekme – digitālās pratības attīstība, kas lieti noder arī izglītības veicināšanā. Latvijā vecāki uzskata, ka tehnoloģijas un digitālās vides izmantošana mūsdienu jauniešiem sniedz labākas svešvalodu zināšanas (76%), prasmi ātrāk apgūt jaunas lietas (62%) un lielāku atvērtību pasaulei, jaunām lietām – 53%. Bet ir arī negatīva ietekme – uzmanības nenoturība un vājākas sociālās prasmes. Alfas, kas nespēj atrauties no ekrāniem, internetā žargonā tiek saukti par "iPad kids". Tā viņus nodēvēja 21 gadu vecais Z paaudzes tiktokeris @gabesco, kas kritizēja mileniāļu vecākus par ekrāna laika neierobežošanu saviem bērniem un aicināja Z paaudzi apsolīt, ka audzinās bērnus, ierobežojot lietošanas laiku.

Dzimuši ar ierīci rokā

Alfa paaudze pasaulē sāka nākt 2010. gadā, kad tika laists klajā iPad, izveidots "Instagram" un aplikācija jeb lietotne bija gada vārds. No trīs līdz piecu gadu vecumam viņi lietoja planšetdatoru. No sešiem līdz septiņiem spēlēja video spēles – viņiem bija spēļu konsoles un bezvadu austiņas, ka arī skatījās viedtelevīziju (Smart TV). Vecumā no astoņiem līdz deviņiem gadiem viņi sāka lietot klēpjdatorus, bet sasniedzot 10 gadus – arī viedtālruni. Katru gadu šīs paaudzes pārstāvji ir apguvuši jaunas tehnoloģijas un jaunas digitālas pieredzes. Turklāt viņu rīcībā ir nevis viena, bet vairākas ierīces.

Latvijā pie pirmās viedierīces bērni lielākoties tiek septiņu gadu vecumā, uzsākot skolas gaitas, un vidēji dienā bērns viedierīces izmanto trīs stundas un 46 minūtes. Pētījuma dati liecina, ka 50% bērnu 2–4 gadu vecumā jau lieto viedierīces. Taču, kā norāda vecāki, gados jaunākajiem bērniem pašiem savu viedierīču nav.

Skaistumkopšana "ievelk" alfas

Z paaudze bija aizrauti ar digitālo televīziju, pirmajām mobilajām platformām, personalizētiem sociāliem medijiem un spēlēm. Savukārt alfas pārvalda interaktīvu platformu ekosistēmu, kas apvieno izklaidi un izglītību vienuviet, savā ikdienā izmantojot tādas platformas kā "TikTok", "Youtube", "Minecraft", "Roblox", "Netflix", "Disney+", "Instagram" un citas.

2023. gada otrā pusē "YouGov" veiktā aptauja Amerikā parādīja, ka 46% bērnu vecumā no 6 līdz 11 gadiem ir aktīvs konts sociālajos tīklos, neraugoties uz vecuma ierobežojumiem tajos. Skaidrs, ka sociālo tīklu satura ietekmei ir būtiska nozīme arī agrīnos gados. Šī auditorija jau ir iezīmējusi savu uzvedību un intereses šajās platformās.

"TikTok" ir kļuvis par alfa paaudzes jaunā laikmeta skaistumkopšanas guru. Šīs paaudzes skaistuma kopšanas kultūras apgūšana atšķiras no tā, kā iepriekšējās paaudzes mācījās par skaistumu, proti, no savām mātēm. Šobrīd bieži vien alfas izglīto savus vecākus par jaunākajām tendencēm.

Spēcīgā sociālo tīklu ietekme veido arī pārspīlētas rīcības. Nereti tiek runāts par "Sephora" bērniem – 7 līdz 13 gadus vecām meitenēm, kas ir apsēstas ar kosmētikas un sejas kopšanas produktiem no zīmola "Sephora", kas paredzēti pieaugušām sievietēm un mazu meiteņu ādai nav piemēroti. Šo tendenci palīdz popularizēt un uzturēt alfa paaudzes influenceri, kā, piemēram, Kardašjana klana atvases, kas regulāri dalās ar savām sejas kopšanas rutīnām. Viņu aktivitātēm seko miljoni.

Viena no bīstamākajām alfu "TikTok" tendencēm šobrīd ir balinātās uzacis, padarot tās gandrīz neredzamas. Lietojot balināšanas līdzekļus, var radīt nopietnu ādās kairinājumu pat nobriedušas sievietes ādai, nerunājot, cik tie kaitīgi mazām meitenēm.

Vēlme līdzināties saviem elkiem – gan pieaugušām sievietēm, gan stilīgajiem vienaudžiem sociālās platformās – mazās meitenes iedrošina atdarināt viņu vecumam nepiemērotu uzvedību un patērēt neatbilstošus produktus.

Salīdzinot ar Z paaudzes pārstāvjiem, alfa paaudze biežāk pauž savu viedokli un dalās ar citiem.

Alfu attiecības ar zīmoliem

92% alfa paaudzes pārstāvju uzskata, ka viņiem ir svarīgi būt autentiskiem. To pauž izvēloties zīmolus. Ja salīdzina "Gen Z" ar alfām vienā vecuma periodā, tad "Gen Z" izvēle bija par labu uzkodu un ātro maltīšu zīmoliem. Alfām priekšplānā izvirzās tehnoloģiju un sporta apģērbu zīmoli, kas "Gen Z" nebija pat pirmajā divdesmitniekā.

Alfas zīmolos meklē dzīvesveida atbalstu. 86% alfu vēlētos, lai viņu iemīļotākie zīmoli palīdz izzināt viņu intereses, kā arī 81% patiktu, lai zīmoli ļautu sajusties kā daļai no viņiem vēlamās kopienas.

Neskatoties uz to, ka šie bērni ir teju kopš dzimšanas ar tehnoloģijām rokās, viņi tomēr novērtē dzīvi arī ārpus tām. Piemēram, 83% pauduši, ka viņiem patīk zīmoli, kam ir fiziski veikali un patīk iepazīt produktus arī klātienē.

Alfas: nākotnes profesionāļi, kas pārveidos darba tirgu un sabiedrību

Alfas kļūs pilngadīgi, iesaistīsies darba tirgū un veidos mājsaimniecības. Tiek prognozēts, ka viņi veltīs ilgāku laiku studijām, vēlāk sāks pelnīt un ilgāk dzīvos vienā mājsaimniecībā kopā ar vecākiem nekā viņu priekšgājēji – Z un Y paaudzes. Alfām nākotnē būs iespēja pārvaldīt jaunas profesijas, kādu iepriekšējām paaudzēm nebija. Piemēram, dronu pilots, virtuālās realitātes inženieris, ilgtspējas uzraugs, dzīves vienkāršotājs ("life simplifier"), pilsētas fermeris un virkne citu jaunu profesiju. Alfas būs novatori un pārējām paaudzēm darba tirgū būs jāmācās pielāgoties.

Lai vai kā, jāņem vērā, ka alfas ir paaudze, kas jau tagad liek uzņēmumiem par sevi domāt, jo viņu zināšanas un viedoklis par zīmoliem un produktiem ir daudz dziļāks un plašāks nekā citām paaudzēm šajā agrīnajā vecumā. Viņi ienes šo informāciju ģimenēs un ietekmē savus vecākus-mileniāļus pirkumu lēmumu pieņemšanā. Alfas ir pieauguši un nobrieduši daudz ātrāk nekā jebkura cita paaudze šajā vecumā.

No nākamā gada pasaulē nāks jauna paaudze – betas. Ir jau izteiktas prognozes par šo auditoriju un to ietekmējošiem faktoriem. Piemēram, viņi būs dzimuši mākslīgā intelekta laikmetā, kā arī piedzīvos vēl nepieredzētu ilgtspējas rīcībpolitikas nepieciešamību. Laiks rādīs, kādas transformācijas ienesīs tie, kas nāks pēc alfām.

Raksta tapšanā izmantota informācija no portāliem: "Media Logic" un "Razorfish".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!