Piemājas dārzā izmantojamā mauriņa pļaušanas traktora motora jauda var būt no sešiem līdz pāris desmitiem zirgspēku, un galvenais noteikums - jo lielāks pļaušanas platums, jo jaudīgāks dzinējs. Bieži vien joko, ka vecos laikos visus laukus varēja apstrādāt ar vienu zirgu. Kāpēc gan pļaujmašīnai būtu nepieciešama lielāka jauda? Jaudīgu dzinēju priekšrocību var pamanīt, mulčējot biezu un salīdzinoši augstu zālāju, jo, papildus zāles pļaušanai, pļaušanas asmenim nopļautais ir vairākas reizes jāsagriež. Šādai kapāšanai lieti noder papildu zirgspēki. Tas pats attiecas arī uz nopļautās zāles savākšanas iekārtām, kur rotējošo pļaušanas asmeņu uzdevums ir radīt pietiekošu gaisa plūsmu nopļautā transportēšanai uz savākšanas grozu.
Daudzi mauriņa traktoru īpašnieki uzskata, ka vissvarīgākais lietošanas ērtuma rādītājs ir pārnesumkārbas tips. Tāpat kā automašīnās, šeit tiek izmantoti divi klasiskie risinājumi - manuālā un automātiskā pārnesumu kārba. Ar pirmo ir iespējams, atbilstoši veicamajam darbam, pakāpeniski izvēlēties piemērotu braukšanas ātrumu. Taču bieži vien lētākajiem traktoriem nav sajūga, tāpēc, lai mainītu braukšanas ātrumu, traktora kustība ir pilnībā jāapstādina. Šajā gadījumā priekšrocība ir automātiskajām pārnesumkārbām - darbu veikšanas laikā, nepārtraucot darbu, ar sviras vai pedāļa palīdzību var izvēlēties vēlamo darba ātrumu. Šāda funkcija padara pļaušanu vienmērīgāku un vienkāršāk kontrolējamu.
Manevrēšanas spēja ir ļoti svarīga, ja jāappļauj koki vai krūmi, kā arī, manevrējot dārza stūros un starp ēkām. Par traktora manevrēšanas spēju var spriest pēc vērtības, kas norāda pagrieziena trajektorijas lielumu. Zālāja traktoram tas ir 40 ‒ 60 centimetru intervāls, un, jo jaudīgāka ir ierīces manevrēšanas spēja, jo mazāks ir šis skaitlis.
Par īpašiem manevrēšanas virtuoziem tiek uzskatīti traktori ar 0 pagrieziena trajektoriju, piemēram CubCadet zīmola RZT un Allrounder sērijas mauriņa pļaušanas traktori. To riteņu griešanās un velkošo riteņu rotēšana pretējā virzienā ir rūpīgi sinhronizēta, kas ļauj ar traktoru apgriezties ap savu asi. Lietotāji apgalvo, ka, pateicoties ātrai un precīzai manevrēšanai, izmantojot šādu tehniku, viņi spēj ietaupīt līdz pat trešdaļai pļaušanai paredzētā laika.
Dārza tehnikas eksperts Mārtiņš Jaudzems atgādina, ka vēl nav mazsvarīgi tas, vai traktors spēj veikt dažādas pļaušanas funkcijas atbilstoši zālāja augšanas fāzei dažādos laikos. Klasiski ir izplatīti trīs dažādi pļaušanas veidi - savākšana, mulčēšana un izmešana uz sāniem. Tādēļ būtu prātīgi, izvēloties iekārtu, raudzīties, vai tā spēs visu paveikt.
Ar plašo papildu aprīkojuma un piederumu izvēli mauriņa pļaušanas traktora lietošanas jomas ir iespējams vēl vairāk paplašināt. Visplašāk izmantojamais papildu aprīkojums ir piekabe, ar kuru uz lielākiem zemesgabaliem var ērti pārvietot augsni, kokus vai citus materiālus. Arvien populārāki kļūst arī piekabināmie zālāja grābekļi, zālāja ruļļi, mēslojuma izsmidzinātāji un aeratori zemes apkopšanai, kā arī izsmidzinātāji, kas darbojas ar akumulatoru, lai lielākos augļu koku dārzos nodrošinātu aizsardzību pret insektiem.
Izmanto mauriņa traktoru arī ziemā!
Svarīgākais, kas jāatceras, lai vasarā iegādātais mauriņa traktors arī ziemā strādātu bez traucējumiem:
1. Noteikti būs jānomaina vasarā lietotā eļļa pret ziemas apstākļiem piemērotu - pārsvarā SAE10W30 vai SAE5W30 (piemēram, Valvoline Synpower 5W30).
2. Lai traktoru droši varētu izmantot ziemas sezonā un tam būtu saķere ar ceļa segumu, riepas ieteicams aprīkot ar speciālām sniega un ledus ķēdēm.
3. Ja iespējams, obligāti jāpārbauda elektrolīta līmenis, kā arī jāveic akumulatora uzlāde. Jānotīra klemmes un vadi, lai novērstu strāvas zudumu. Ziemas sezonā pēc darba būtu ieteicams akumulatoru noņemt un turēt siltā telpā, lai pasargātu to no sasalšanas. Akumulators var sasalt, ja tas ir pilnībā izlādējies un tiek atstāts ārā ļoti zemā gaisa temperatūrā.
4. Ziemas aprīkojums. Lai varētu drošāk manevrēt uz slidenas virsmas, var izmantot papildu smagumus (piemēram, piestiprināt pie diskiem). Traktoriem ir speciāli paredzēti atsvari, kas jāpiestiprina pie riteņu diskiem. Izvēloties sniega šķūri, jāskatās, cik ērti to būs lietot un cik lielu platību varēs notīrīt.
Degvielas patēriņš mauriņa pļaušanas tehnikai
Ja šķiet, ka palielinājies mauriņa traktora vai pļaujmašīnas patērētais degvielas daudzums, ir vērts pārbaudīt tipiskākos iemeslus.
1. Aizsērējis gaisa filtrs. Ja tas ir vienkārši pieputējis, putekļus var izpūst ar kompresoru. Ja jau pavisam melns, labāk filtru nomainīt pret jaunu. Tas ir pirmais, kas jāpārbauda arī tad, ja šķiet, ka pļaujmašīna nestrādā, kā nākas - ar pilnu jaudu. Varbūt nevajadzēs to vest uz servisu, pietiks, ja tiks iztīrīts vai nomainīts gaisa filtrs.
2. Veca eļļa. Ilgākā laika posmā eļļa zaudē savas īpašības un arī tas var būt iemesls lielākam degvielas patēriņam. Ja ilgāku laiku eļļa nav mainīta, to noteikti vajadzētu izdarīt.
3. Pļaušanas paradumi un mauriņa specifika. Ieteicams ir pļaut sausu zāli, jo slapja zāle lips klāt pļaušanas mehānismam, līdz ar to radot papildu slodzi tehnikai un palielinot degvielas patēriņu. Tāpat lielāku noslogojumu rada arī bieza un gara zāle. Tāpēc labāk par mauriņu rūpēties regulāri un savlaicīgi. Regulāra pļaušana ne tikai padara mauriņu izskatīgu un patīkamu staigāšanai, bet arī palīdz tam augt veselīgam. Degvielas patēriņš būs lielāks arī tad, ja jāpļauj būs slīpās, nelīdzenās vietās.
4. Papildu aprīkojums. Ja mauriņa traktoram pievienota piekabe, savācējgrozs vai cita veida papildu aprīkojums, var palielināties arī degvielas patēriņš. www.darzatehnikaseksperti.lv ir informatīva interneta vietne, kurā pieejama informācija par aktuālajiem jaunumiem dārza tehnikas produktu klāstā, kā arī praktiski noderīgi padomi par tehnikas izvēli un kopšanu. Ikviens var uzdot sev interesējošus jautājumus pieredzējušiem un zinošiem profesionāļiem, kuri ieteiks vislabākos risinājumus. Raksti uz info@darzatehnikaseksperti.lv un iesaki sev interesējošas tēmas rakstiem un praktiskiem padomiem!