melnie stārķi, stārķēni, "Zīļuki"
Foto: no "Dabasdati.lv"
Putnu gredzenošana kā pētīšanas metode ir zināma mazliet vairāk nekā 100 gadus, kad dāņu skolotājs Mortensens aplika mājas strazdiem alumīnija gredzenus, lai noskaidrotu, vai tie ir tie paši putni, kas katru gadu atgriežas viņa mājās. Ir zinātnes vēsturnieki, kas uzskata, ka tikai tajā brīdī ornitoloģija kļuva par īstu zinātni. Par tādu, kam ir pašai sava pētniecības metode.

Pateicoties gredzenošanai, pētnieki varēja atšķirt putnu individuāli un pētījumi ieguva pavisam citas perspektīvas. Varēja noskaidrot, kurp putni lido, cik ilgu laiku prasa pārlidojumi, cik ilgi tie dzīvo un daudzus citus saistītus jautājumus. Gadu gaitā ir uzkrāts ļoti plašs materiāls par daudzu sugu migrāciju ceļiem un ziemošanas vietām, un absolūti lielākā daļa šo zināšanu balstās tikai uz gredzenotu putnu atkārtotām kontrolēm. Lai cik "nepraktisks" daudziem varētu šķist šādu zināšanu kopums, ir situācijas, kad tās pēkšņi sāk interesēt visus – (it īpaši politiķus un mediju pārstāvjus), piemēram, kad farmācijas industrija ar mediju palīdzību uzpūš putnu gripas briesmas, ir labi zināt, vai jebkādi putni šādā vai tādā virzienā, (kā tiek pārvietots bīstamais vīruss) vispār lido.

Vai, daudz biežāk un gandrīz visiem lidmašīnu lietotājiem ir svarīgi, lai lidmašīnu maršruti nešķērsotu putnu migrācijas trases laikā un telpā. Tā kā (atcerieties skolā mācīto fiziku!) sadursmes spēks uz abām tajā iesaistītajām pusēm iedarbojas vienādi, un spēks ir par kārtu vairāk atkarīgs no sadursmes subjektu ātruma, 200 gramus smaga kaija uz daudzas tonnas smagu pasažieru laineri iedarbojas ar apmēram 9 tonnu lielu spēku. Pietiekami, lai tas slikti beigtos jebkurai lidmašīnai...

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!