*Reklāmraksti 2017 - 1900
Foto: Publicitātes foto
Kad es nolēmu iegādāties velosipēdu, mans arguments bija pavisam vienkāršs – vēlējos uz darbu doties svaigā gaisā, nevis piesmakušā autobusā. Turklāt sapratu, ka tādā veidā varu ietaupīt diezgan lielu naudas summu. Pateicoties manai paradumu maiņai, par ietaupījumiem varēju iegādāties jaunu veļasmašīnu.

Taču, lai arī braukšana ar velosipēdu ir labs veids, kā uzlabot veselību un savu finansiālo stāvokli, izrādās, ka tā ir arī salīdzinoši riskanta aktivitāte. Kādēļ? Kā piemēru tam var minēt faktu, ka Eiropā īpašu popularitāti ir guvušas velosipēdu zādzības. Grūti iedomāties, ka katru gadu zagļi piesavinās aptuveni 3,5 miljonus velosipēdu!

Daļa nelaimīgo braucamrīku saimnieku dodas uz policiju, lai iesniegtu sūdzību par to, ka viņu velosipēds ir nozagts, taču daļa par to nemaz neziņo, jo uzskata, ka viņu īpašumu tāpat neizdosies atrast. Kā vienu no lielākajiem šķēršļiem, kas apgrūtina nozagto velosipēdu atrašanu policisti min lielo skaitu nereģistrēto divriteņu. Šī iemesla dēļ, kaut arī atrasts, braucamrīks bieži vien nemaz nenonāk pie īstā īpašnieka, jo tos nav iespējams atrast.

Lai arī šī situācija var likties ļoti skumja, igauņi ir apņēmušies to labot, radot jaunu start-up projektu "Bike-ID". Tā ir īpaša sistēma, kura izveidota, lai velosipēdu īpašnieki varētu reģistrēt savu braucamrīku vienotā datubāzē. Šāda rīcība ne tikai palielina iespēju atrast nozagtu velosipēdu, radot šķēršļus zagļu darbībai.

Igauņu radītajam projektam ir divas daļas – viena no tām ir aplikācija, kuru iespējams instalēt viedtālrunī, bet otra daļa ir marķējuma komplekts. Tas sastāv no titāna mikroatzīmēm, kuras nepieciešams uzlīmēt uz velosipēda. Tā rezultātā tiek izveidots īpašs sērijas numurs, kuru, izmantojot tālruni, ir jāreģistrē datu bāzē. Ja nepieciešams, tam var pievienot arī foto un tekstuālo informāciju par velosipēdu.

"Bike-ID" radītāji ir optimistiski – viņi cer, ka ar šīs sistēmas palīdzību būs iespējams samazināt nozagto velosipēdu skaitu, kā arī palielināt atrasto velosipēdu daudzumu. Tāpat igauņi uzskata, ka "Bike-ID" noteikti palīdzēs policistiem, kuri cīnās ar zagtu velosipēdu pirkšanu un pārdošanu.

Tā kā šīs sistēma ir pavisam jauna, ir nepieciešams laiks, lai to būtu iespējams izmantot citās valstīs. Sistēmas radītāju pirmais mērķis ir Eiropas valstis, kam sekotu arī Ziemeļamerika. "Bike-ID" lietošana ir izdevīga- datu bāzei iespējams piekļūt par brīvu savukārt tiem, kuri vēlas marķēt savu velosipēdu, jāiegādājas komplekts par 22 dolāriem, kas ir salīdzinoši zema cena, ja ņemam vērā pat paša lētākā divriteņa vērtību.

Iespējams, kāds no jums jautās – vai tad par šādas idejas īstenošanu cilvēki neiedomājās agrāk? Patiesība ir šāda – jā, ir valstis, kurās izveidoti velosipēdu reģistri, taču tie darbojas tikai nacionālā līmenī. Ko tas nozīmē? Šādu reģistru darbība ir noderīga tikai tad, ja nozagtais velosipēds atrodas tajā pašā valstī. Kā zināms, gan zagtās automašīnas, gan divriteņi nereti tiek pārvesti uz citām valstīm, līdz ar to šī sistēma vairs nav derīga. Valstu nacionālie reģistri parasti netiek sinhronizēti. Turklāt, kā norāda eksperti, vēl viens nacionālo reģistru trūkums ir iespēja iznīcināt identifikācijas numuru, kas iestrādāts velosipēda rāmī, to vienkārši izskrāpējot.

Lai mēs nerunātu tikai kaimiņvalstīm, der pieminēt to, ka arī pie mums tiek radīti risinājumi noziedzības samazināšanai. Viens no tiem ir start-up projekts ar nosaukumu "Bindio" - gudra un droša velosipēdu parkinga novietne. Tā veidota no metāla rāmja, elektroniskas slēdzenes un rūdītas tērauda ķēdes, kurā iestrādāti īpaši sensori. Ja kāds ļaundaris vai zaglis mēģinās ķēdi pārkniebt vai pārzāģēt, sensori uzreiz par to ziņos velosipēda saimniekam. Ziņojums tiek nosūtīts uz personas viedtālruni. Tiklīdz velosipēds tiek pieslēgts šajā novietnē, sistēma pieslēdzas velo īpašnieka tālruņa numuram, radot īpašu atslēgu. Tas nozīmē, ka velosipēdu varēs atslēgt tikai tas cilvēks, kuram ir telefons ar konkrēto numuru.

Salīdzinot ar velosipēdu reģistriem, drošās un viedās velonovietnes ir labs risinājums, jo tās rūpējas par to, lai velosipēds netiktu nolaupīts, taču reģistri strādā tad, kad zādzība jau ir notikusi. Turklāt, kā rāda policistu pieredze, velosipēdu īpašniekus atrast ir grūti, parasti to iespējams izdarīt tad, ja zaglis tiek pieķerts, braucot ar zagto divriteni. Taču, ja tas tiek pārdots tālāk, izsekot zaglim ir grūti.

Ja arī jūs plānojat iegādāties velosipēdu, vai arī jau esat to izdarījuši, ir vairākas lietas, ka jāņem vērā, ja vēlaties pasargāt savu braucamrīku no zagļu darbībām.

  • Pirmkārt, jāsaprot, ka atbildība par velosipēdu sākas no jums pašiem. Neviens cits jūsu vietā nepasargās jūsu īpašumu, ja paši par to neparūpēsities.
  • Kā norāda policija visbiežāk velosipēdus nozog no kāpņu telpām vai arī tad, ja divriteņi ir pieslēgti ar viegli pārkniebjamām slēdzenēm. Ņemiet vērā šos divus aspektus – ja atstājat savu divriteni kāpņu telpā, noteikti to pieslēdziet, kā arī izmantojiet kvalitatīvas atslēgas, nevis pašus lētākos risinājumus. Kā drošākās tiek atzītas U-veida slēdzenes.
  • Kad atstājat velosipēdu novietnē, centieties pieslēgt ne tikai riteni, bet arī rāmi. Kā zināms, ir zagļi, kuri noskrūvē riteni, kas pieslēgts, un aiznes atlikušo velosipēda daļu.
  • Ja jums ir velosipēda groziņš vai bagāžnieks, pārliecinieties, ka neatstājiet tajos vērtīgas lietas, lai pēc tam nebūtu jāsastopas ar nepatīkamiem pārsteigumiem.
  • Ja tas iespējams, novietojiet velosipēdu novērošanas kameru tuvumā. Tas samazinās iespēju, kas jūsu divritenis var kļūt par zagļu mērķi.
  • Iegādājoties velosipēdu veikalā vai internetā, reģistrējiet to CSDD, kā arī izmantojiet citas sistēmas, kas palīdz nodrošināties pret zādzībām.

Velosipēdu pēc savām prasībām vari iegādāties interneta veikalā 220.lv!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!