gulēt dīvānā
Foto: Shutterstock

Vainojot pandēmiju un inflāciju, aizvien vairāk jaunieši sociālajos tīklos runā par to, ka nedēļas nogalēs nealkst socializēties. Labāk pavadīt laiku vienatnē, pie TV ekrāna un ar kūku – uzlādēties un nevis izlādēties!

Covid-19 pandēmijas kulminācijas laikā teju visa pasaule bija spiesta pielāgot dzīvesveida paradumus karantīnas noteikumiem, 24/7 uzturēties izolācijā – mājās un vienatnē. Tagad, kad ierobežojumi jau ir seni kā vēsture, šī sociālā ietekme vēl aizvien ir dzīva.

Arvien vairāk soctīkla “TikTok” satura veidotāji runā par to, ka viņi labprātāk izvēlas nedēļas nogales pavadīt mājās un mierā, nevis socializējoties ar citiem. Izdevumā “Business Insider” psiholoģe Jasmīna Sāda teic, ka pandēmija patiešām ir “veicinājusi plašākas sabiedrības daļas akceptu laika pavadīšanai vienatnē.”

@christinakdub Anyone else just love to do nothing on weekends? Is it age? Or is everyone feeling this way? 😆 #weekendvibes #weekend #tired #fyp #gettingold #collective #friday #saturday #sunday ♬ original sound - Christina ✨ daily vlogs ✨

Diskusiju “TikTok” ir aizsākusi lietotāja Kristīna Kvonga, kura 7. janvārī publicēja video ar jautājumu, vai arī citiem šķiet, ka tagad nedēļas nogales ir citādas. “Mani vairs nesatrauc nedēļas nogales plānošana. Pat piektdienās esmu gatava doties mājās,” 32 gadus vecā sieviete piebildusi, ka jūtas apmierināta, ka nav jādodas sabiedrībā un var mierpilni baudīt kūkas gabalu ar glāzi minerālūdens.

“Vai šis ir tāds vecums vai kāds fenomens?” viņa vaicāja. Videoklipa komentētāji piekrituši novērojumam un izvirzījuši savas versijas. Daudzi vainoja ekonomisko situāciju, inflāciju, to, ka iziešana no mājas ir kļuvusi par finansiālu apgrūtinājumu, savukārt citi uzskatīja, ka jaunā anti-sociālā uzvedība esot pandēmijas sekas. “Ja izeju no mājas, iztērēju vismaz 100 eiro”, “Viss ir tik dārgi, ka nemaz vairs nav jautri”, “Mani tas skāra pirms pāris mēnešiem. Nulles vērtībā ir vēlme doties ārā un dzert bāros.”

Uzlādēties un nevis izlādēties

Izdevumā “Business Insider” influencere Kvonga piebildusi, ka šādi jūtoties jau aptuveni gadu. Agrāk patikuši ceļojumi, jauni piedzīvojumi, dzimšanas dienu svinības un vakariņošana restorānos, bet tagad viņa mieru rod, paliekot mājās. Viņasprāt, iemesls ir pieaugošais gadu skaits un pandēmijas sekas: “Domāju, ka esam noguruši no pasaules, kurā valda nenoteiktība.”

@devonandwillo Friday night in my life vlog ✨ #introvert ♬ tolerate it eras Intro - Morgan Brook Music

Bez Kvonas ir arī citi autori, kuri runā par to, kas viss, ko viņi vēlas darīt, ir gulēt dīvānā un skatīties televīziju.

@thefriendshipexpert #stitch with @Christina ✨ daily vlogs ✨ ♬ original sound - Danielle Bayard Jackson

Lietotāja @thefriendshipexpert jaunajās izklaidēs vaino terminu “iemācīta vientulība”. Tas ir formulējums no “The Atlantic” raksta, kurā minēts, ka pēdējos gados vientulība komplektā ar socializācijas trūkumu ir palielinājusies. Arī @thefriendshipexpert apstiprina, ka pati un viņas draugu loks vēl vairāk nekā pirms pandēmijas izjūt spiedienu palikt mājās un atpūsties. Viņa piemin pētījumu, kas veikts 2022. gada martā un kurā 59 procenti respondentu apstiprinājuši, ka nav spējuši atgriezties pie pirms-pandēmijas aktivitātēm. Komentētāji piekrīt un atzīst, ka nav par to sarūgtināti. Slavē pāreju uz introvertāku pasauli un to, ka nogales beidzot ļauj uzlādēt sociālās “baterijas”. “Visu savu laiku pavadu strādājot, pastaigājoties, vingrojot, lasot, guļot, mācoties. Mana dzīve nekad nav bijusi tik mierīga!” kāds gavilē.

Mazinājies sociālais spiediens

Klīniskā psiholoģe Jasmīna Sāda izdevumā “Business Insider” stāstījusi, ka minētās sajūtas tik tiešām var būt saistītas gan ar pandēmiju, gan citiem stresu izraisošajiem globālajiem notikumiem. Viņa to dēvē par “cocooning” (tādu kā ielīšanu, paslēpšanos kokonā) ideju, kad cilvēki no iespējamām briesmām sevi pasargā šo izolēšanos. Tā ir dabiska reakcija uz bažām. “Apzīmējums “čilot” ir attīstījies par ko vairāk, nekā tikai brīvā laika aktivitāti. Tas ir kļuvis par būtisku grūtību pārvarēšanas mehānismu, kas ļauj cilvēkiem atslābināties un rast mierinājumu pasaules satricinājumu laikā.”

Viņa pēc pandēmijas kulminācijas esot novērojusi divas uzvedības tendences. Vieni kļuva sabiedriski un aktīvi, citi baudījuši atjaunošanās iespējas, ko sniedz vienatnē pavadīts laiks. “Pandēmija samazināja sociālo spiedienu un ļāva pašiem cilvēkiem pieņemt vēlamāko uzlādēšanās veidu. Vienalga, vai tas notiek socializējoties vai baudot vienatni,” cilvēki vairs neizjuta tādu pienākumu nedēļas nogales pavadīt ar draugiem. Vissvarīgākais faktors esot nodoms, kas aiz šādām izvēlēm slēpjas jeb socializācija nedrīkst būt pienākums: “Mērķis ir iesaistīties pasākumos, kas iekšēji līdzsvaro un atjauno, un nenonākt galējībās!”

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!