Vasara ir dažādu pasākumu un koncertu laiks, kad sabiedrībā nereti uzvirmo diskusijas par to, vai maziem bērniem ir jāapmeklē koncerti un kultūras pasākumi – viedokļi par to atšķiras, tāpat kā domas par to, kāds ir piemērotākais vecums, kurā sākt apmeklēt muzeju, teātri vai koncertu. Lai nodrošinātu bērnu pilnvērtīgu attīstību, jau pirmsskolas vecumā liela nozīme ir dažādām aktivitātēm ārpus pirmsskolas nodarbībām. Šādi pasākumi sniedz daudzveidīgus ieguvumus, kas veicina bērnu fizisko, emocionālo un sociālo attīstību. Pirmsskolas "CreaKids" pedagoģe Alda Rusina sagatavojusi pārskatu par to, kā zināt, kad bērns ir gatavs apmeklēt koncertu vai muzejus.
Sagatavoties un izrunāt noteikumus
Iespēja bērniem kopā ar vecākiem vai audzinātāju apmeklēt dažādus kultūras pasākumus, muzeju vai citus pasākumu ārpus bērnudārza ir būtiska viņu pilnvērtīgai attīstībai. Lai gan pieaugušajiem var būt raizes par bērnu uzvedību tajos, rūpīga plānošana un sagatavošanās palīdzēs pārvērst to par vērtīgu un patīkamu pieredzi.
Pirms pasākuma noteikti ir vērts mierīgi un draudzīgi pārrunāt, kādi ir noteikumi, ko drīkst vai nedrīkst darīt muzejā vai koncertā. Un kāpēc. Arī pirmsskolas mācību procesā integrējam šīs lietas, piemēram, caur rotaļām apgūstot, kā uzvesties kino apmeklējuma laikā un citur. Protams, vecāki savu bārnu pazīst vislabāk un spēj izvērtēt, kurš pasākums viņam būs piemērotāks. Svarīgi atcerēties, ka prasmes un emocijas, ko bērni gūst šādās aktivitātēs, sniedz ne tikai zināšanas un izpratni, bet arī veicina viņu radošumu, emocionālo un sociālo attīstību.
Jaunas un pozitīvas emocijas
Dažādās aktivitātes ārpus pirmsskolas mācību programmas palīdz bērniem emocionāli attīstīties. Jauna vide un pozitīvi iespaidi veicina bērnu iztēli un radošumu. Tie bērni, kuri piedalās dažādās aktivitātēs ārpus ierastās vides, bieži vien izjūt lielāku prieku un entuziasmu, turklāt dažāda veida pasākumu apmeklēšana palīdz bērniem attīstīt spēju pielāgoties jaunām situācijām un videi, kas ir svarīga emocionālās inteliģences sastāvdaļa.
Dabas un jaunu vietu izpēte var palīdzēt mazināt stresu un trauksmi, veicinot pozitīvas emocijas. Apmeklējot muzejus, teātrus, bibliotēkas vai vēsturiskas vietas, bērni iegūst bagātīgu izglītojošu pieredzi. Savukārt fiziskās aktivitātes, piemēram, pārgājieni, sporta spēles vai rotaļas brīvā dabā veicina bērnu fizisko attīstību, stiprina muskulatūru un uzlabo koordināciju, kā arī palīdz attīstīt izturību.
Iespēja apgūt, kā uzvesties sabiedriskajā transportā un uz ielas
Šādos piedzīvojumos bērni var doties ne tikai ar vecākiem, bet arī ar pedagogiem. Grupas ekskursijas un citas aktivitātes ārpus bērnudārza ļauj bērniem mācīties sadarboties ar vienaudžiem, attīstot komandas darba prasmes un komunikāciju. Tas veicina sociālo mijiedarbību, ļaujot bērniem attīstīt empātiju, konfliktu risināšanas prasmes un spēju sadarboties ar citiem. Turklāt, bērni mācās arī no pieaugušajiem un viņu sadarbības modeļiem, kas sniedz vērtīgas dzīves prasmes un iemaņas.
Vērtīgas prasmes bērni mācās ne tikai nonākot galamērķī, piemēram, muzejā, bet arī gatavojoties šim notikumam un ceļā uz to – mācoties, kā uzvesties sabiedriskajā transportā, kā rūpēties par savu drošību uz ielas un ievērot ceļu satiksmes noteikumus, pareizi šķērsojot ielu.
Plašs muzeju piedāvājums
Jebkuram pasākuma apmeklējumam ir jābūt pievienotajai vērtībai, tāpēc mēdzam pielāgot viesošanos dažādās vietās atbilstoši mācību programmai. Piemēram, ja mācāmies par cilvēka ķermeni, dodamies uz Anatomijas muzeju, ja mācāmies par puķēm, dzīvniekiem, dabu, tad Dabas muzeju. Rīgā un Pierīgā ir tiešām daudz dažādu izzinošu vietu, ko var apmeklēt, īpaši plašs ir dažādu muzeju klāsts.
Bez jau pieminētajiem var minēt arī Latvijas Nacionālo mākslas muzeju, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju u.c. Alda Rusina: "Esam apmeklējuši arī Latvijas Radio ēku un Baldones observatoriju. Šīs ekskursijas tiek gaidītas ar lielu prieku, tādejādi vismaz reizi mēnesī ieplānojam kādu izbraukumu ārpus bērnudārza."
Bērniem ļoti patīk, ja katrā izbraukumā ir arī kāds uzdevums, piemēram, apmeklējot muzeju, sagatavojam uzdevumu lapas, kuras kopīgi arī aizpildām. Alda Rusina stāsta: '"Piemēram, atzīmējam, cik gleznās ir redzami suņi vai mājas. Bērni ar interesi pēta muzeja piedāvājumu un pilda uzdevumus. Esam novērojuši, ka arī muzeju darbinieki ar prieku sagaida mazos apmeklētājus un ir gatavi sniegt izglītojošu un interesantu pieredzi, pastāstot par ekspozīcijām bērniem saprotamā veidā."