Bija plānots, ka kuģim "Odiseja" no Ziemeļīrijas galvaspilsētas trīsarpus gadu ilgā kruīzā jāatiet 30. maijā. Nu jau ir septembra sākums, un tas aizvien atrodas Belfāstā, kurā tiek veikti nepieciešamie remontdarbi. Tikmēr pasažieri pacietīgi izbauda īru ikdienu vai dodas aplūkot citas valstis Eiropā, vēsta "Euronews".
Kur slēpjas šī kruīza kuģa pievilcība?
"Villa Vie Residences Odyssey" ir jaunākais projekts vētrainajā kruīzu pasaulē. Ceļotāji var iegādāties kajīti un dzīvot uz kuģa, kas ceļo apkārt visai pasaulei. Savā pirmajā reisā plānots apmeklēt 425 ostas 147 valstīs septiņos kontinentos. Kajīšu cenas sākas no 90 369 eiro, plus, ik mēnesi vismaz 15 gadus jāveic maksa par kuģa ekspluatāciju. Taču pasažieri var reģistrēties arī reisa posmiem, kas ilgst nedēļas vai mēnešus.
Kruīza kuģa mārketinga materiāli, kuri galvenokārt vērsti uz bagātiem pensionāriem, kas alkst piedzīvojumus un nemierīgajiem digitālajiem nomadiem, norāda, ka beidzot ir "neticama iespēja iegūt māju peldošā paradīzē", kas papildināta ar sporta zāli, spa, dārzu, biznesa centru un dažādām citām izklaides iespējām.
Taču lai to visu piedzīvotu, vispirms kuģim beidzot jātiek ārā no doka. "Odiseja" pašlaik atrodas Belfāstas "Harland & Wolff" kuģu būvētavā Ziemeļīrijā, kur pirms vairāk nekā gadsimta tika uzbūvēts bēdīgi slavenais "Titāniks".
Kruīza kuģa mārketinga vadītājs Sebastjans Stokkendals sacījis, ka uzņēmumu "pazemo tas apjoms, kas nepieciešams, lai atkārtoti aktivizētu 30 gadus vecu kuģi pēc četru gadu pārtraukuma". Kad darbs pie stūres vārpstām un dzinēja kapitālā remonta būs pabeigts, kuģis būs gatavs doties savā misijā, un tas varētu būt drīzumā. "Mēs sagaidām, ka nākamnedēļ tiks uzsākta ļoti gaidītā veiksmīgā kuģa palaišana, un mēs dosimies uz Brēmerhāfeni, Amsterdamu, Lisabonu, pēc tam pāri Atlantijas okeānam uz Karību jūras reģionu," Stokkendals e-pasta ziņojumā paudis "The Associated Press".
Kā savu laiku pavada pasažieri?
Tikmēr uzņēmums apmaksājis dzīvošanas izdevumus aptuveni 200 pasažieriem. Viņi uz kuģa klāja tiek ielaisti dienas laikā, tiek nodrošināti izklaides pasākumi un ēdināšana, taču nakšņot uz tā nevar. Kruīza kompānija ir apmaksājusi viesnīcas gan Belfāstā, gan citās Eiropas pilsētās tiem pasažieriem, kas gaidīšanas laikā vēlas iepazīt Eiropu.
Pasažiere Hollija Henesija no Floridas BBC pastāstījusi, ka diemžēl nevar atstāt Ziemeļīriju, lai izpētītu citas valstis Eiropā, jo piedzīvojumā ar viņu devies arī kaķis, kuru sauc Kapteinis. Taču viņa vēlas pateikties Belfāstas pilsētai par to, ka tā tik ''laipni izturas" pret kruīza kuģa pasažieriem.
Juhans Bodins un Lanete Kanena – zviedrs un amerikānis –, kuri satikās, kad abi bija apmetušies Havaju salās, šo laiku izmantojuši, lai apceļotu Itāliju, Horvātiju un Bodina dzimto pilsētu Zviedrijā. Kanena kruīza laikā plāno vadīt savu automašīnu stiklu uzņēmumu Arizonā, savukārt galdnieks Bodins savā "Youtube" kanālā dokumentē pāra īslaicīgos ceļojumus, gaidot, kad kruīzs beidzot sāks savu īsto tūri.
Dzīvojamo kruīzu kuģu bizness izrādījies nemierīgs
"Odiseju" uzcēla 1993. gadā un vairākus gadus tas darbojās ar dažādiem nosaukumiem zem vairākām kruīzu kompānijām. Līdz pienāca 2020. gads un pandēmija. 2023. gadā to nopirka uzņēmums "Villa Vie Residences".
Taču "Odiseja" nav vienīgais kuģis, kuram neizdevās savu lielo tūri uzsākt laikā. Luksusa kuģis "The World", kas tika palaists plašajos ūdeņos 2022. gadā, pašlaik ir vienīgais ekspluatācijā esošais šāda veida kuģis. Cits uzņēmums, "Life at Sea", pagājušā gada beigās atcēla savu plānoto trīs gadu reisu pavisam, jo ceļojumam atbilstošu kuģi tā arī neizdevās nodrošināt.
Arī Kanena un Bodins bija iemaksājuši depozītu uzņēmumam "Life at Sea", taču savu naudu atguva. Viņi naudu ieguldījuši arī "Victoria Cruises", kas arī savā reisā nav devušies, un no šī uzņēmuma naudas atmaksa aizvien tiek gaidīta. "Mēs varētu būt traki, stulbi, naivi vai izturīgi," sacījis Bodins. "Es nezinu, – jūs varat uzlīmēt mums jebkuru etiķeti, ko vēlaties."