Ikviens, kas kaut reizi ārzemēs nomājis auto vai braucis ar taksometru zina, ka tas parasti nav lēti. Risinājums, kas ļauj ietaupīt naudu, ceļot lētāk un nu jau kļuvis visai populārs daudzās pasaules pilsētās, ir auto koplietošanas un kopābraukšanas portāli (carsharing), kuros cilvēki gan mainās ar mašīnām dažādos galamērķos, gan izmanto vienu auto, lai kopā nokļūtu ārzemēs, gan vienkārši brauc ar vienu mašīnu uz maiņām.
Ja šādā portālā izdodas atrast kompanjonus, kam ir tāds pats galamērķis ceļojumam vai atbilstošs grafiks ikdienas darbiem, iespējams būtiski samazināt transporta izmaksas, vai pat braukt bez maksas, ja pašam ir auto un tiesības, jo noteiktos gadījumos līdzbraucēji par aizvešanu samaksās.
Šis ir arī veids, kā pilsētās samazināt sastrēgumus un nepiesārņot gaisu,jo, katrs nebrauc ar savu auto, līdz ar to samazinās mašīnu skaits un izplūdes gāzu daudzums.
Auto koplietošanai formas ir dažādas. ASV un Kanādā, piemēram, populāri ir uzņēmumi, kas mašīnas piedāvā izīrēt uz īsu laiku, pēc lietošanas beigām atstājot tās konkrētās autostāvvietās, līdzīgi kā pie mums izmantojot pilsētas velosipēdus nomas punktos. Tādas "klasiskās" programmas kā, piemēram, AutoShare, Enterprise carshare, Zipcar, piedāvā šos pakalpojumus jau gadiem, tikai iepriekš jāreģistrējas un jāsaņem karte, kas ļauj autorizēties katru reizi, kad vēlas braukt. Par dažiem dolāriem stundā iespējams izmantot automašīnas, kam nav ne jāuzpilda degviela, ne jāuztur kārtībā. Šis pakalpojums pr izdevīgākām cenām tiek piedāvāts arīstudentiem un universitātēm, un tas ļauj izvairīties no milzīgu autostāvvietu nepieciešamības privātajām mašīnām augstskolu teritorijās.
Iespējams kādam piemērotāks šķitīs peer-to-peer jeb "izīrē savu auto, kad nepieciešams brauc arī ar kāda cita auto" princips, proti, lai to izdarītu, vispirms jāreģistrējas nomas portālā un jālejuplādē aplikācija, kas ļauj atrast mašīnas, kuras tuvākajā apkaimē tiek iznomātas. Jebkurā brīdī, lai kur atrastos, iespējams dabūt mašīnu braukšanas kartībā. (šādu pakalpojumu piedāvā,piemēram, RelayRides, Getaround).
Pamatojoties uz Bārklija universitātes pētnieces Sūzanas Šahīnas (Susan Shaheen) savāktajiem datiem, 2014. janvārī gandrīz pusotrs miljons cilvēku Amerikas kontinentā dalījās ar 21459 automašīnām. Principā auto koplietošana ir pakalpojums, kas nodrošina pašapkalpošanās piekļuvi automašīnu tīklam visu diennakti septiņas dienas nedēļā arvien vairāk pilsētās visā pasaulē, tādēļ arī tas kļust arvien populārāk.
Eiropā savukārt populārs ir franču radītais kopābraukšanas portāls www.BlaBlaCar.com, kur iespējams atrast līdzbraucējus un šoferus ar auto, lai dotos ceļā kopā un ietaupītu naudu, kā arī pavadītu laiku jautrā kompānijā. Viens no galvenajiem noteikumiem ir, ka šoferis nedrīkst gūt peļņu no pasažieru pārvadāšanas, tādēļ lielākais, ko tas var prasīt ir apmaksāt degvielas izdevumus.
Protams, kā jau 21. gadsimtā, izstrādāta arī mobilā aplikācija, kas kopābraukšanas servisu atvieglo, palīdzot atrast ceļojumu kompanjonus. Šāda veida ceļošana noteikti būs lētāka un ērtāka nekā ar sabiedrisko transportu. Princips ir līdzīgs kā latviešu jau iecienītais koučsērfings jeb nakšņošana pie nepazīstamiem cilvēkiem, kas ir ar mieru izmitināt ceļotājus. Cilvēks, kam ir brīvas vietas mašīnā, publicē interneta vietnē vēlamo pasažieru skaitu un galamērķi, bet potenciālie pasažieri paši ar viņu sazinās. Pasažieriem jāņem līdzi skaidra nauda, lai jau pa ceļam vajadzības gadījumā varētu samaksāt sarunāto ceļanaudu. Interesanti, ka interneta vietne piedāvā arī aptuveno cenas limitu, ko šoferis var prasīt no pasažieriem par attiecīgo ceļa posmu.
Arī Latvijā bijuši mēģinājumi izveidot līdzīgas vietnes un veidot organizētu komunikāciju internetā vai sociālo tīklu profilos, lai veicinātu kopābraukšanu, tomēr līdz šim tas notiek visai mazos apmēros, biežāk kā sludinājums radio vai sociālajos tīklos, ka tiek meklēti līdzbraucēji. Iespējams, aktīviem ceļotājiem būtu laiks to mainīt.