Vienalga, vai tas ir Mecedes-Benz muzeja futūriskais lifts, vai apaļās kabīnes uz Stokholmas arēnas, lūk, 10 lifti, kas paši par sevi ir ceļojumu vērti.
Bādšandavas vēsturiskais lifts Vācijā
Bādšandava ir kūrortpilsēta Vācijā, Saksijas Šveices kalnos pie Elbas upes. Savas skaistās atrašanās vietas dēļ pilsēta attīstījusies kā tūrisma centrs. Netipiski pēc iedzīvotāju skaita tik mazai pilsētai kā Bādšandavai, tajā tomēr darbojas tramvajs, kas savieno Bādšandavu ar Lihtenhainas ūdenskritumu. Bet pilsētas viens no galvenajiem apskates objektiem ir majestātiskais lifts.
Šis 50 metrus augstais metāla tornis savienots ar gājēju tiltu, kurš ved uz meža pastaigu maršrutu. Tas ir mazais brālis 152 metrus augstajam liftam Lucernā, Šveicē. Vācu lifts ir samazināta tā kopija. Bādšandavas viesnīcas īpašnieks Rūdolfs Zendigs 1904. gadā to licis uzbūvēt, lai savienotu pilsētu ar Ostrauas (Ostrau) ciemu kalnā, kur atradās viņa paša villa. Jau tolaik šis tapa par populāru tūristu apskates objektu.
Šis lifts lieti noderēs tiem, kas vēlas atklāt kalnu dabas bagātības, kā arī lai ērti un ātri nokļūtu skatu laukumā, no kura paveras skaists skats uz klintīm un Elbas ieleju.
Mercedes-Benz muzeja lifts Štutgartē, Vācijā
Štutgartē esošajā Mercedes-Benz muzejā apskatāmas šīs slavenās firmas visdažādākās automašīnas – pašas pirmās, kas ražotas no koka un kam ir tikai visai attāla līdzība ar mūsdienu braucamajiem, motocikli un arī citas tehnikas vienības, piemēram, autobusi un pat slavenais Romas pāvesta auto ar stikla kupolu. Tajā ir vairāk nekā 160 Mercedes-Benz automašīnu, kas stāsta par visu vairāk nekā 125 gadus ilgo šīs auto markas vēsturi.
Protams, stilīgās mašīnas ir iemesls apmeklēt muzeju, bet futūriskais un supermodernais lifts, kas braukā augšup un lejup pa betona sienu kā maza metāla vabole, arī ir ļoti interesants un uzmanību piesaistošs. Šī metāla kapsula ir kaut kas pavisam atšķirīgs no ierastajiem stikla panorāmas liftiem – braucēji ārā var pavērties vien pa nelielu stikla lodziņu, raksta portāls "Atlas Obscura". Tas tiešām atgādina nelielu kosmosa kuģi…
Lacerdas lifts Brazīlijā
Brazīlijas pirmais lifts. Tas 1873. gadā uzcelts Baijas štatā un vēl joprojām strādā. Tas savieno Salvadores pilsētas augšējo un apakšējo daļu, un nosaukts par godu tā autoram Antonio Lacerdam.
Šis lifts "art deco" stilā ir izveidots kā tornis, pa ko augšup un lejup virzās divas pasažieru kabīnes, teikts "Visit Brasil". Tas ir viens no pilsētas populārākajiem objektiem, un viens brauciens tajā aizņem 30 sekundes. Ik mēnesi šajā 72 metrus augstajā liftā no vai uz pilsētas ostu brauc ap 900 tūkstoši cilvēku, teikts Brazīlijas oficiālajā tūrisma portālā.
'Aquadom' Berlīnē, Vācijā
Berlīnē netrūkst augstu punktu ar iespaidīgiem skatiem – TV tornis Aleksandra laukumā, Toifelsbergas pamestie "bumbuļi" vai Reihstāga kupols, ir tikai daži no tiem. Bet šoreiz stāsts ir par neparastiem liftiem, tāpēc jāmin "Aquadom", kur lifts ved milzīgā akvārijā, kas pilns zivīm un kur skatītāji it bieži var redzēt arī dzīvu nirēju.
Šī ir īstā vieta tiem, kam patīk zemūdens pasaule, bet pašam laisties jūras dibenā ir bail vai nesanāk. Berlīnes centrā, pavisam netālu no slavenā TV torņa un Muzeju salas, atrodas viesnīca "Radisson Blu", kuras pagalmā ir milzīgais cilindrs, kas pilns ar ūdeni un tajā peld 50 sugu zivis, bet lifts paceļas tā centrā. Tā pasažieriem tiek stāstīts par zemūdens pasauli un brīnumiem.
Zem pretējās ēkas savukārt atrodas atraktīvs muzejs ar vēl citiem akvārijiem, greizajiem spoguļiem un dažādām zemūdens atrakcijām. Uz liftu un muzeju var iegādāties kopīgu biļeti. Bet pat, ja nebrauksi liftā, vērts to ieiet kaut vai tikai apskatīt, jo 2000 tonnas smagais akvārijs ir tiešām iespaidīgs.
Oregonas pilsētas pašvaldības lifts ASV
Ja daudzās pilsētās cilvēki kā sabiedrisko transportu izmanto metro vai tramvaju, lai nokļūtu darbā, tad Origonā brauc ar liftu.
Pašvaldības sabiedriskais lifts pirmo reizi iekārtots 20. gadsimta 50. gadu vidū, raksta "Atlas Obscura". Tas savienoja divas pilsētas daļas, ko atdala milzīga klints. Toreiz tas bijis ļoti moderns, un tā celtniecībā izmantota virkne jaunāko tehnoloģiju un modernu dizaina risinājumu, tostarp, izveidojot lidojošajam šķīvītim līdzīgu skatu laukumu.
Tomēr, lai arī lifts ir moderns un populārs apskates objekts arī mūsdienās, tā galvenais uzdevums arī tagad ir kalpot kā sabiedriskajam transportam – ik dienu tas pārvadā vairāk nekā tūkstoš cilvēku.
'Skyview' Stokholmā, Zviedrijā
Ja iepriekšminētais lifts bija praktisks transports, tad šis ir īsts tūrisma objekts, kas vainago iespaidīgo "Eriksson Globe" arēnu Zviedrijas galvaspilsētā. Tā ir lielākā sfēriskā celtne pasaulē, un lifts ar nelielām apaļām kabīnēm uzved tās pašā augstākajā punktā – 130 metru augstumā, ļaujot palūkoties uz ūdeņu ieskauto Stokholmu. Brauciens kopumā ilgst aptuveni pusstundu.
Sfēriskās lifta kabīnītes veidotas no stikla un metāla, radot ļoti vieglu un netveramu iespaidu – tās pa milzu arēnas sienu pārvietojas kā lielas ūdens lāses. Šis ir vienīgais šāda veida lifts pasaulē, raksta "Atlas Obscura".
Jāpiebilst, ka vēlams jau laikus rezervēt braucienu sājā liftā, jo tas ir ļoti pieprasīts.
Stokholmā ir vēl viens neparasts lifts – vecais Katrīnas lifts, kas Sodermalmē palīdz nokļūt klints virsotnē un to var izmantot pilnīgi bez maksas.
'Oasis of the Seas' kruīza kuģa kustīgais bārs
Šis ir viens no pasaules lielākajiem pasažieru kuģiem – tā garums ir 361,8 metri un vienlaicīgi tas var uzņemt 6296 pasažierus. Protams, tā klāji ir pārpilni dažādu izklaides un atpūtas iespēju. Viena no pazīstamākajām ir tā saucamais "plūdmaiņas bārs", kas atrodas uz garas, baržai līdzīgas platformas, kura paceļas kā lifts starp stāviem. Brauciens bārā aizņem aptuveni 10 minūtes, kas ļauj pasažieriem iztukšot pa dzērienam, baudot skatu uz iespaidīgo kuģa foajē.
Arī uz "Oasis" māsas kuģa "Allure of the Seas" ir līdzīgs bārs. Vairāk par pasaules lielākajiem kuģiem, lasiet šeit.
Santa Žustas lifts Lisabonā, Portugālē
Šis iespaidīgais objekts Lisabonā ir gan lifts, gan mākslas darbs. Lai arī pilsētā ir vēl vairāki citi funikulieri, kas palīdz ērtāk pārvarēt reljefa radītos šķēršļus, Žustas lifts ir vienīgais īstais lifts, kas savieno tās augšējo un apakšējo daļu.
Tas uzbūvēts 1902. gadā. Metāla mākslasdarbs ir smalki veidots un rotāts, izceļoties starp mūsdienu industriālajām ēkām ar tādu kā senatnes majestātiskumu. 45 metrus augstais lifts ir projektēts pēc Raula Mesniera, Gustava Eifeļa skolnieka, projekta un savā ziņā arī nedaudz atgādina Eifeļa torņa gotiskā stila elementus.
Garajās rindās pie tā gan var arī nestāvēt, jo konstrukciju iespējams novērtēt no apakšas, turklāt Lisabonā būs ne viena vien vieta, kur varēsiet uzkāpt paši.
Luvras muzeja lifts Parīzē, Francijā
Šo nelielo liftu var viegli palaist garām un neievērot, dodoties apskatīt Luvras mākslas dārgumus. Lifts atrodas muzeja pagrabstāvā un turp nogādā arī pasažierus. Tas izskatās pēc branga pīlāra vai kolonas un atrodas vītņu kāpņu vidū. Tas unikāls ar to, ka šim liftam nav jumta. Lai ar to brauktu, atliek vien uzkāpt attiecīgajā vietā, nospiest pogu un hidrauliskais lifts jūs pacels virszemē vai otrādi.
Savukārt pats Luvras muzejs ar savām mākslas kolekcijām un karalisko pili, ieskaitot pagrabā paslēptās viduslaiku pils paliekas, šķiet prātam neaptveramu bagātību glabātuve: sākot no klasiskām skulptūrām, ēģiptiešu relikvijām un mezopotāmiešu senlietām un beidzot ar vērtīgajām Rembranta un Rubensa itāļu renesanses gleznām, viduslaiku artefaktiem un franču neoklasicisma un romantisma gleznām. Visu vienā reizē nemaz nav iespējams apskatīt.
Bailongas lifts Ķīnā
Šis, visticamāk, ir pasaulē iespaidīgākais lifts. Tā nosaukums tulkojumā nozīmē "Simts pūķu lifts", tas ir 326 metrus augsts un oficiāli reģistrēts kā pasaules augstākais lifts. Tas iebūvēts tieši smilšakmens klintī, vizinot pasažierus stikla kabīnē – visai baiss brauciens, ja ir bailes no augstuma… Brauciens ar šo liftu ilgst aptuveni divas minūtes. Tomēr, ja ņem vērā, ka kāpiens šajā klintī aizņem vismaz 2,5 stundas, bailes dažu minūšu garumā taču var pārvarēt!
Lifts atrodas iespaidīgajā Zhangjiajie nacionālajā parkā, kur ir arī citi neparasti objekti, piemēram, augstākais stikla gājēju tilts un garākais trošu vagoniņu ceļš.