Ja ekstremāli apstākļi un kņudēšana vēderā ir tavi ceļojuma mērķi, tad izbraukšana pa kādu no šajā rakstā minētajiem bīstamajiem ceļiem būs kā radīta tev. Pat rūdītākajiem meistariem nereti dūša saskrien papēžos, vērojot dziļo aizu Bolīvijas "Nāves ceļā" vai Tiaņmeņas kalna ceļu Ķīnā. Tomēr saspringums pazūd ātri vien, jo pasakainā daba, kalni, ūdenskritumi un gleznainās ainavas, kas paveras skatam ik uz stūra, ir patiesi pārsteidzošas.
Tiaņmeņas kalna ceļš Ķīnā
Tiaņmeņas kalns tiek dēvēts par vienu no skaistākajiem kalniem pasaulē, tomēr tajā ir ne tikai pasakaina un elpu aizraujoša daba, bet arī bīstams ceļš. Tiaņmeņas kalna ceļš (Tianmen Mountain road) Ķīnā ir aptuveni 11 kilometru garš. Savukārt 99 ceļa līkumi veido gandrīz 360 grādu pilnu apli, virzoties uz kalna virsotni.
Kāpēc doties braucienā pa šo bīstamo, tomēr apburošo ceļu? Tiaņmeņas kalnā ir dabīga un neparasta ala, kas veido arku kā debesu vārtus, tāpēc kalnu dēvē arī par Debesu vārtu kalnu. Lai redzētu dabas varenuma skatus no augšas pēc aizraujošā ceļa veikšanas, vēl ir jāmēro 999 pakāpieni līdz pašai kalna virsotnei. Izklausās patiesi sarežģīti, tomēr nokļūšana virsotnē, gleznainā ainava un daba atsver visas rūpes un fiziskās grūtības.
Ja piedzīvojumi un ekstrēmākas izjūtas šoreiz nav pa prātam, ir iespējams doties uz kalna virsotni ar pasaulē augstākā trošu ceļa palīdzību, kas būs tikpat aizraujoši kā izbraukt pa 99 līkumu ceļu. Starp pelēcīgajām klintīm kursē 98 krāsaini vagoniņi, kas tikai 30 minūšu laikā uzved interesentus kalnā.
Vairāk par iespējām un vietām, kas noteikti jāapskata Tiaņmeņas kalna nacionālajā parkā, uzzini šeit.
Atlantijas okeāna ceļš Norvēģijā
Atlantijas okeāna ceļš (Atlantic Ocean road) Norvēģijā piesaista tūkstošiem tūristu katru gadu savu apburošo ainavu un perfekto skatu dēļ. Tas ir klasificēts kā nacionālais tūristu ceļš un pat kultūras mantojuma vieta.
Debešķīgas ainavas ir tikai viena brauciena puse, tomēr jārēķinās arī ar to, ka ūdens pieplūduma laikā viļņi var pārklāt ceļu – tieši tāpēc šo ceļu uzskata par bīstamu.
Pārsteidzošais ceļš ved pāri veseliem septiņiem zemiem tiltiem, kas savieno vairākas akmeņainas salas starp Moldi un Kristiānsundu rietumu fjordos. Viens no tiltiem, kam jābrauc pāri, lai nokļūtu uz Atlantijas okeāna ceļa, ir Storseisundetas (Storseisundet) tilts. Tas iesaukts par piedzērušos tiltu iluzorā izskata dēļ.
Atlantijas okeāna ceļš ir atzīts par vienu no 30 skaistākajām vietām pasaulē, kas jāredz katram ceļotājam. Vairāk par apburošo vietu Norvēģijā un vēl 29 pasaku zemēm uzzini šeit.
Gliemežu ceļš jeb 'Paso de Los Caracoles' Čīlē un Argentīnā
Tulkojumā no spāņu valodas aizraujošais ceļš "Paso de Los Caracoles" (dēvē arī par "Paso de los Libertadores") nozīmē gliemežu ceļu. Pētot satraucošā ceļa attēlus un video materiālus, nerodas jautājums, kādēļ nosaukums ir tieši tāds – mašīnām tur jāpārvietojas ļoti lēni un uzmanīgi. Tāpat ceļa asie līkumi atgādina gliemežvāka līnijas.
Lielāko gada daļu ceļš ir paslēpts zem pamatīgas sniega kārtas, tomēr tas neapstādina asu izjūtu cienītājus un citus interesentus pārvietoties pa to. Spītējot ceļa pagriezieniem, tur var novērot gan kravas mašīnas, gan divstāvu tūristu autobusus.
Ja plāno doties ekspedīcijā uz šo Čīles un Argentīnas ceļu (tas caurvijas abās valstīs), eksperti iesaka sagatavoties, piemēram, apbruņoties ar pacietību, izprast elpošanas nozīmi un iespējas retinātā gaisā, tāpat jābūt labām braukšanas prasmēm un iemaņām. Braucot pa šo ceļu, ir nepieciešama simtprocentīga koncentrēšanās, jo nelaimes gadījumi notiek samērā bieži.
Himāčala Pradēša ceļš Indijā
Ceļojums pa Himāčala Pradēša ceļu Indijā (The Himachal Pradesh road) vedīs cauri dažādām klimatiskajām zonām Himalaju kalnos, tomēr jo augstāk, jo labāk ir iespējams iepazīt un redzēt Indijas un Himalaju ziemeļrietumu skaisto daļu. Turpat atrodas arī Rohtanga pāreja (Rohtang pass), kur ir pasakaini ledāji.
Nereti Himāčala Pradēša ceļš ir slēgts sniega aizsprostojumu dēļ. Tomēr, ja ceļotājiem izdodas tikt tiem garām, ir iespējams satikt Spites (Spiti) rajona tibetiešus, kuri līdz mūsdienām saglabājuši savas kultūras autentiskumu.
Kāds interesants ieteikums atrodams portāla "The Better India" pieredzes stāstā par braucienu pa šo Indijas ceļu. Vietējie iedzīvotāji un pieredzējušie ceļotāji braucienam iesaka izvēlēties maza izmēra automašīnas. Parasti izvēle tiek salīdzināta ar ziloni un peli. Mazās mašīnas kā peles var ērti izmainīties savā starpā, savukārt ziloņiem jeb lielākām mašīnām jābūt īpaši uzmanīgām. Tāpat vietējie nereti saskaras ar jaunajiem braucējiem, kas mēro bīstamo ceļu.
Par to, kas jāzina dodoties ceļojumā uz Indiju, uzzini šeit.
Taroko ceļš Taivānā
Taivānas skaistais ceļš "Taroko Gorge road" ir viena no vietām, kur baudīt pasakaini skaistu dabu, kalnus un ūdenskritumus. Tomēr tas ir arī īpaši bīstams un neparedzams seismisko aktivitāšu dēļ.
Šī ceļa un apkārtnes baudīšanu apdraud ne tikai seismiskās aktivitātes, bet arī stipras lietusgāzes, kas skalo ceļu un rada nogruvumus vidū esošajā aizā. Situāciju pasliktina arī vairākas upes un ūdenskritumi.
Arī Taroko ceļš būs drošāks pieredzējušākiem autovadītājiem, jo šauro ceļu dala ne tikai automašīnas, bet arī gājēji, autobusi un motorolleri. Visu iepriekš minēto iemeslu dēļ arī šis ceļš ir atzīts par vienu no bīstamākajiem ceļiem pasaulē, tomēr pa to vēl joprojām brauc gan vietējie iedzīvotāji, gan piedzīvojumus meklējošie tūristi.
Savukārt par Taivānas galvaspilsētu Taipeju un pieredzi, izvēloties Taivānu kā galamērķi, uzzini šajā rakstā.
Hanas šoseja Havaju salās
Šī šaurā un apburošā šoseja savieno gandrīz 60 tiltus Maui salā. Tomēr bīstamības momenti rodas, kad kalnu strauti un tropu lietus izskalo ceļa posmus un izraisa nogruvumus. Tāpat, braucot pa šo ceļu, jārēķinās ar pamatīgiem vējiem.
Tie, kas uzdrošinās doties braucienā pa Hanas šoseju (Hana highway), saskaras ar īpaši asiem līkumiem. Tomēr ceļa malās esošā daba, skati uz bambusa mežiem un ūdenskritumiem rosina tūristus vēl joprojām izvēlēties bīstamo ceļu kā vienu no galamērķiem. Brauciens tropiskajā paradīzē var kļūt arī par brīnumainu pieredzi, kuras laikā redzēt vaļus, kas no novembra līdz maijam peld no Aļaskas puses gar šosejas jūras līniju.
Ceļojuma aprakstu un ieteikumu portāls "Fodor's Travel" iesaka Hanas ceļā neapstāties pie katra ūdenskrituma, jo tā brauciens aizņems nesamērīgi daudz laika. Katra apskates vieta ir krāšņa un skaista, tomēr pirms brauciena nepieciešams izvēlēties savas apskates vietas. Tāpat ieteicams nodrošināties ar svaigiem augļiem, kas padarīs tropisko ceļojumu baudāmāku. Tos iespējams nopirkt tikai ceļa sākumā.
Vairāk par Maui salas krāšņumu un to, kāpēc tā ir atzīta par vienu no 10 pasaules skaistākajām salām, lasi šeit.
Nāves ceļš Bolīvijā
Nāves ceļš jeb "North Yungas road" Bolīvijā ir īpaši bīstams, jo ik gadu šeit bojā iet 200 līdz 300 ceļotāju. Vairākās vietās pat ir izvietoti speciāla marķējuma krusti, lai nākamie ceļotāji apzinātos bīstamās vietas, kur no ceļa nokrituši transportlīdzekļi.
Lietus sezonas laikā nokrišņi un migla var traucēt redzamību. Savukārt ūdens notece var veidot uz ceļa dubļu masas, kas kavē pārvietošanos un veido slidenas vietas. Savukārt vasarā veidojas putekļi, kas traucē redzamībai un pārvietošanās drošībai.
Neskatoties uz bīstamajiem faktiem, 65 kilometru garais ceļš ir riteņbraucēju magnēts. Ik gadu pa to brauc aptuveni 25 tūkstoši cilvēku. Iespējams, Amazones lietus meži ir viens no iemesliem, kāpēc cilvēki vēl joprojām dodas uz šo Bolīvijas ceļu, tomēr ceļotājiem jāapbruņojas ar pacietību un pieredzes bagāžu, lai izlīkumotu pa stāvo un šauro vidi. Arī pašiem vietējiem neatliek nekas cits kā mērot šo ceļu ar auto vai citu transporta līdzekli, tā riskējot nokrist no kraujas.
Savukārt ar vēl citām pasaules bīstamākajām ekskursijām, kuru skaitā ir arī "Nāves ceļš", iepazīsties šeit.
Skārdu ceļš Pakistānā
Skārdu ceļš (Skardu road) Pakistānā ir viens no elpu aizraujošākajiem un bīstamākajiem ceļiem. Tas ir aptuveni 167 kilometrus garš un sākas Gilgitas (Gilgit) pilsētā, kura ir 1,5 kilometru virs jūras līmeņa. Savukārt ceļa noslēgums ir Skārdu pilsētā, kura atrodas aptuveni 2,2 kilometru augstumā virs jūras līmeņa.
1982. gadā ceļu konstruēja Pakistānas armijas inženieri, kas sadarbojās arī ar Ķīnas inženieriem. Sākotnējā virsma bija grants, tomēr gadu laikā vairākas vietas ir bruģētas. Bīstamais ceļš ir ne tikai iecienīts piedzīvojumu meklētāju un tūristu galamērķis, bet arī stratēģiski svarīgs vietējiem iedzīvotājiem.
Ceļa bīstamība rodama tajā, ka vairākās vietās platums pietiek tikai vienam transporta līdzeklim, kā arī dažās augstākās vietās nav aizsargjoslas, kas būtu nepieciešamas drošībai.
Jāpatur prātā, ka brauciens ilgst astoņas stundas. Tāpat ceļu var bloķēt pat uz vairākām nedēļām, ja laikapstākļi ir īpaši nepiemēroti vai izraisījuši kādus bojājumus. Tomēr mazie Pakistānas ciematiņi, krāšņās ielejas un tilti apbur gandrīz visa brauciena laikā.
Rakstā izmantoti materiāli no portāliem "Bright Side" un "Dangerousrouds".