Foto: AP/Scanpix/LETA
Reiz bijuši visai iespaidīgi kuģi, tie piedzīvojuši skumju likteni, pazūdot nebūtībā. Tomēr to stāsti, atrašanās vieta vai kāds cits faktors ļāvis tiem atdzimt citā veidolā – par iecienītiem tūrisma objektiem. Šajā reizē piedāvājam virtuāli apceļot šos pamestos kuģus un iepazīties ar to stāstiem.

"Peter Iredale" jeb viss, kas palicis pāri no iespaidīgā burinieka

"Peter Iredale" reiz bija skaists četrmastu burinieks, bet tā aizņemtās darba dienas beidzās 1906. gadā, kad tas devās ceļā no Oregonas piekrastes un uzskrēja uz sēkļa.

Kuģim bija tērauda karkass un metāla plākšņu korpuss, tomēr arī tas nespēja izglābt to no skaudrā likteņa. Trīs no kuģa mastiem nolūza. Avārijā neviens no pasažieriem netika ievainots, taču kuģis tā arī palika iestidzis smiltīs, kur tā vraks stāv vēl šodien.


Foto: Shutterstock

Tagad kuģa vraks ir ļoti populārs tūrisma objekts un viens no vislabāk pieejamajiem kuģu vrakiem visā Klusā okeāna kuģu kapsētā.

Bēguma laikā, kad ūdens atkāpjas, tūristi var sasniegt vraku un izpētīt visu, kas palicis pāri no 87 metrus garā burinieka.

"The Mega One Triton", kas izskalots vētras laikā

Foto: Shutterstock

Iespaidīgais "The Mega One Triton" meklējams vienā no Tērksas un Kaikosu salām. Kā minēts "Insider", kādreizējās naftas pārvadātājs tur izskalots 2012. gadā vētras "Sendija" laikā.


Salu nacionālā muzeja mājaslapā minēts, ka tas nebūt nav vienīgais kuģa vraks salu apkārtnē. Pēc ekspertu aplēsēm tur varētu būt pat tūkstotis kuģu, tomēr daudzi no tiem līdz galam nav atklāti un atbildīgās iestādes dara visu, lai nosargātu to autentiskumu un varētu līdz galam atklāt katra viļņu virsotņu iekarotāja stāstu.

Vai šajā apvidū nogrimuši arī kādi bagātību kuģi? Muzejs apstiprina šo varbūtību, tomēr izceļ, ka galvenais dārgums ir katra kuģa stāsts – neatkarīgi no tā, ko tas ir pārvadājis.

"The Cabo Santa Maria" – labumu kuģa aiziešana nebūtībā

Foto: Shutterstock

Kad Spānijas tā laika diktators Francisko Franko nosūtīja kuģi "Cabo Santa Maria", kurš bija pilns ar dāvanām sabiedrotajiem, uz Dienvidameriku, viņam pat prātā nenāca, kā viss varētu izvērsties.

Kuģis, kas bija pārpildīts ar dažādiem labumiem mašīnu, drēbju, ēdienu, dzērienu un citu preču veidolā, 1968. gadā pa ceļam uz savu galamērķi avarēja.

Tagad kuģa vraks, laika zoba skarts, atrodas uz salas netālu no Āfrikas krastiem. Ja kādam sanācis paviesoties šajā vietā, tad nešaubīgi – šis ir viens no objektiem, ko ļaudis steidz aplūkot.

"MV Panagiotis" – iespējams, slavenākais kuģa vraks

Foto: AP/Scanpix/LETA

Šī ir viena no slavenākajām Eiropas pludmalēm, ko iecienījuši gan laiskas atpūtas cienītāji, gan nirēji. Tā atrodas gleznainā Grieķijas salā, tomēr tajā ir ne tikai satriecoši skaistas klintis un zila jūra, bet vēl kāds noslēpums – kuģa vraks. Patiesību sakot, kuģis šajā pludmalē ir tik īpašs, ka tam par godu pludmale nosaukta par "Navagio", kas tulkojumā no grieķu valodas arī nozīmē kuģa vraka pludmale.

Kuģis "MV Panagiotis" 1983. gadā nelegāli vedis cigaretes un vīnu, bet kontrabandistiem nav veicies, un kuģis nogājis "pa burbuli" – krasta apsardzes pieķerts un vētras sadragāts. Vislabāk šajā pludmalē nokļūt ar laivu vai kādu no nelielajiem atpūtnieku kuģīšiem.

Apzināti nogremdētie kuģi

Foto: AP/Scanpix/LETA

Visai interesants ir stāsts par vienu no Hondurasas salām, kuras apkārtnē apzināti tika nebūtībai nolemti vairāki kuģi. Kāpēc? Gluži vienkārši – lai nirēji varētu tos izpētīt.

Vairāki kuģi šajā apvidū atrodas zem ūdens, sniedzot prieku aizrautīgajiem ūdenslīdējiem, bet dažus kuģus iespējams aplūkot arī tāpat – no tuvējās apkārtnes, jo tie nav pilnībā nogremdināti ūdens dzelmē.

Kā minēts "Shipwreck Expo", šo trendu, ja tā to var nosaukt, aizsācis Princis Alberts, kura vārdā arī nosaukts viens no kuģiem. Kad kuģis bija nokalpojis savu laiku, kāds uzņēmējs šim nolūkam atdāvināja savu burātāju un tas tika speciāli pielāgots (izņemtas starpsienas un veiktas citas darbības, lai nirēji varētu ērti izpētīt kuģi) šim nolūkam pirms nolaists ūdeņu dzelmē.

Kuģis, uz kura jau zaļo mežs

Foto: Shutterstock

Tiem, kuru sirds sitas straujāk, redzot dīvainas un pamestas vietas, šis apskates objekts Sidnejā būs īstā vieta. Tur savu dzīvi beiguši daudzi kuģi, bet īpašu ievērību pelnījis viens no tiem – "SS Ayrfield".

Ogļu pārvadāšanai izmantotais vecais kuģis pašlaik gandrīz pilnīgi aizaudzis ar mangrovēm un ieguvis vietējo iedzīvotāju iesauku "peldošais mežs".

Kādreiz "SS Ayrfield" pārvadāja kravas starp Ņūkāslu un Sidneju, bet 1972. gadā tika atvests uz līci demontāžai, un tā arī tur palika. Tomēr beidzis vienu dzīvi, kuģis sācis citu – tagad tas ir skaists apskates objekts.

"SS Dicky", kas ziedu laikos bija iespaidīgs tvaikonis

Foto: Shutterstock

Dikija pludmale jeb "Dicky Beach" Austrālijā, ir vēl viena vieta, kas savu nosaukumu ieguvusi, pateicoties nogrimušam kuģim, proti, "SS Dicky".

Reiz tas bijis tvaikonis, kas savus ziedu laikus piedzīvojis 19. gadsimta beigās, bet 1893. gadā nogrimis un izskalots krastā.

Viļņi un smiltis darījušas savu, un tagad pēc krietnā laika palicis vien kuģa skelets, kas iegrimis pludmales smiltīs. Kuģis, kā jau visi šajā sarakstā pieminētie kādreizējie ūdens transportlīdzekļi, ir iecienīts apskates objekts un redzams gan mākslas foto, gan filmās.

Vieta, kur dzelmē guļ vairāk nekā 20 kuģi

Foto: Shutterstock
Nacionālajā jūras parkā Ontario, Kanādā, acīm paveras īpaši skaisti skati. Tur zem ūdens kārtas atrodami vairāk nekā 20 kuģu vraki, skaidro "Insider".

Starp ūdens aprītajiem kuģiem atrodas tādi transportlīdzekļi kā "The Sweepstakes", "Canadian schooner" un citi, kas panākuši to, ka šī vieta ir arī īpaši pievilcīga nirējiem. Un kā nu ne – tos ieskauj tīrs, dzidrs ūdens un arī iespaidīgas klintis.

Tomēr, lai aplūkotu skaistos un laikā iekonservētos kuģus nebūt nav jāmetas ūdenī, arī no malas var noraudzītos uz šo kādreizējo varenību, kas tagad rāmi guļ dzelmē.

"BA 64", kas bija radīts, lai triektos cauri ledainajiem ūdeņiem

Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI

"BA 64" vai oriģināli zināms kā "Globe IV" reiz bija un vēl joprojām ir liels kuģis, kas tagad par mūžības mājām sauc Islandi.

Ražots 1912. gadā, tas bija īpaši veidots, lai varētu ar zvērīgu spēku lauzties cauri ledainajiem ūdeņiem. Sava mūža laikā piederējis vairākiem īpašniekiem, Otrā pasaules kara laikā tas par mājām sauca skaisto Islandi, kur 1963. gadā ieguvis arī nosaukumu, ar ko tas slavens šodien, skaidrots "Atlas Obscura".

1981. gadā atzīts par nedrošu, tas tika ietriekts zemē – vietā, kur tas atrodas arī šodien. Tagad to iecienījuši tūristi un fotogrāfi, kas labprāt izbauda dabas krāšņumu un industriālās drupas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!