Foto: Shutterstock
Atvaļinājumu un ceļojumu sezona jau rit pilnā sparā, daudzi jau sen sākuši plānot, kur un kā dosies šovasar. Nolēmu pierādīt, ka uz Alpiem vai Adrijas jūras pludmalēm var nokļūt ne tikai ar lidmašīnu.

Būsiet pārsteigti, bet 14 procentiem planētas iedzīvotāju ir tik spēcīga aerofobija, ka viņi nekad mūžā nekāps lidmašīnā. Vēl 10 procenti to dara ar lielu piespiešanos. Vai tas nozīmē, ka šiem cilvēkiem nav iespējas ceļot uz brīnišķīgām zemēm kaut vai tepat Eiropā? Neapstrīdēsim aviopārvadājumu pieejamību, komfortu un ātrumu, tomēr mēģināsim pierādīt, ka ir visnotaļ pieņemama alternatīva, kuru kaut reizi mūžā jāizmēģina ikvienam.

Foto: Andrei Tsvetajev, rus.delfi.ee
Lai pierādītu savu pārliecību, divās nedēļās šķērsojām deviņas valstis, braucot no Igaunijas ziemeļiem līdz Anglijas ziemeļiem un atpakaļ, pa ceļam iebraucot vairākās pilsētās. Vēlamies dalīties savā pieredzē un dot vērtīgus padomus.


Ceļošana ar auto: par un pret

Foto: Shutterstock

Par


Tālam ceļam automašīnā ir daudz priekšrocību, ko nevar iegūt, ceļojot ar lidmašīnu.
1. Spontanitāte

Atšķirībā no aviobiļetēm degvielas cenas nav atkarīgas no gadalaika un aktīvās tūrisma sezonas. Ceļojot ar auto, vienmēr var visu pakārtot savām vajadzībām.
2. BagāžaLīdzi ņemamo mantu skaitu neierobežo striktie rokasbagāžas nosacījumi, turklāt savā dzelzs rumakā var ienest jebkura tilpuma pudelītes un flakoniņus.

3. Skats pa logu

Vislielākā priekšrocība slēpjas aiz loga – tie ir mūsu brīnišķīgās planētas skati, kurus no lidmašīnas iluminatora diemžēl neieraudzīt. Un, pat jau lidojums ir ar pārsēšanos, piemēram, Varšavā, Kopenhāgenā vai Diseldorfā, jums vienalga nesanāks nobaudīt visgardākos poļu "pierogi", izstaigāt Tivoli parku, turklāt vācu lidostās alus "Altbier" ne tuvu nav tas, ko piedāvā vecpilsētas krodziņos. Ceļojumā doties var arī mājdzīvnieki, tomēr tā būs papildu atbildības nasta.

Pret


Aplūkosim arī šāda brauciena trūkumus.

1. Ģeogrāfija

Šis ir visgrūtākais šķērslis. Igaunijas ģeogrāfiskais novietojums nebūt nav igauņu labā. Līdz Rietumeiropas sākumam jābrauc vismaz diennakti.

2. Infrastruktūra

Bēdīga ir arī autoceļotāju infrastruktūra – gan Baltijā, gan Austrumpolijā. No trijām Baltijas māsām ar "maģistrāles" klases ceļiem paklusām sāk lepoties tikai Lietuva. Ātrums 90 km/h ir palicis 20. gadsimtā kopā ar vienas joslas ceļiem.

Citus negatīvos aspektus var minimizēt vai izslēgt pavisam, ja laicīgi sagatavojas.


Noderīgi padomi: auto

Foto: Shutterstock

Risks piedzīvot lidmašīnas iziešanu no ierindas, protams, ir daudz mazāks par ķibelēm ar auto. Taču, ja auto īpašnieki sava spēkrata apkopei un tehniskajam stāvoklim veltītu tikpat daudz laika un resursu kā to dara lidostu tehniskais personāls, tad statistika būtu ļoti līdzīga. Ar eļļas nomaiņu nepietiek. Un nav nozīmes tam, vai auto ir svaigi izbraucis no dīlera salona, vai kaujas zirgs ar solīdu nobraukumu un šaubīgu pagātni. Igaunijas ceļi ne tuvu nenodrošina to kvalitāti, kāda būtu jāpieredz automašīnai uz Rietumeiropas auto maģistrālēm.
Ja riepu protektora minimālais dziļums vasaras sezonā ir 1,6 mm, tad, dodoties tālākā ceļā, ļoti iespējams, ka riepa tiks pārdurta. Tūdaļ jāatgādina, ka radzes ar riepām lielākajā daļā Eiropas valstu ir aizliegtas un, braucot ar tādām, var tikt pie pamatīga soda. Atsevišķa uzmanība jāpievērš bremzēm. Bremžu šķidrumam jābūt ar rezervi. Ja vēl pirms brauciena bremzējot mašīna raujas uz sānu, ir skaidrs, ka visu braucienu bremžu sistēma neizturēs. Ņem vērā, ka šāds ilgs un tāls ceļš mašīnai ir kā virsstundas darbā.
Ja ceļš plānots caur Vāciju, ņem vērā, ka vācieši ir ļoti nopietni attiecībā uz ekoloģiju. Ja auto dūmo, no motora pil eļļa, tad jūsu mašīnai var pieprasīt profilaktisko apskati tieši uz autobāņa.

Lieti noderēs parūpēšanās par savu komfortu. Gaisa filtrs salona ventilācijai ir jānomaina, jāpārbauda kondicionēšanas sistēma. Bezgaiss un karstums sabojās ceļojuma prieku gan jums, gan jūsu pasažieriem.

Tāpat uzmanība jāpievērš degvielas patēriņam. Kad odometra skaitītājs būs aizskaitījis pāri 1000 kilometriem, katru iztērēto degvielas litru skaidri sajutīsi savā maciņā.

Labāk nevest līdzi velosipēdu uz jumta, un vispār ieteicams sekot līdzi ņemamās bagāžas svaram un saturam. Neskaitot obligāto komplektu – aptieciņu, ugunsdzēšamo aparātu, atstarojošu vesti, avārijas trijstūri, vēlams līdzi ņemt arī dažas rezerves spuldzītes.

Vienmēr var noderēt kabatas lukturītis un ūdens krājumi. Ņem vērā, ka vairumā Eiropas valstu visi pamatpakalpojumi degvielas uzpildes stacijās ir par maksu, ieskaitot tualetes.


Noderīgi padomi: ceļš

Foto: Shutterstock

Apkalpošanas kvalitāte vecās pasaules rietumvalstīs DUS varētu jūs nepatīkami pārsteigt. Vecas, šauras būdiņas, personāls, kas ne pārāk labi runā angļu valodā, ar degvielu noķellētas uzpildes "pistoles", pārpildītas atkritumu tvertnes...

Tiem, kas pieraduši pie pašmāju DUS ideālās tīrības, šādu ainu varētu būt grūti saprast. Tāpat jāpatur prātā, ka nebūt ne daudzas uzpildes stacijas strādā pa naktīm. Ja degvielu vēl varētu uzpildīt automātiskajā DUS, tad veikaliņu atrašana varētu būt problemātiska.
Bieži vien darbojas likums – jo dārgāk, jo labāk. Ja pie mums maksa par pilnu degvielas bāku var atšķirties vien par dažiem desmitiem centu, tad pat Vācijā cenu atšķirība ir ļoti pamanāma. Uz autobāņiem degviela vienmēr ir dārgāka.

Tā, piemēram, uz maģistrāles litrs benzīna maksā 1,60 eiro, bet kaimiņu ciemā – jau tikai 1,20 eiro. Tomēr apkalpošanas līmenis dārgākos benzīntankos tiek pielāgots degvielas cenai. Lētajās DUS varat iejusties deviņdesmito gadu atmosfērā.

Ceļu seguma kvalitāte vairumā Eiropas ir apmierinoša, izņemot dažus apgabalus. Arī ceļu satiksmes noteikumos īpašu atšķirību nav, galvenokārt tās attiecas uz braukšanu pa maģistrālēm. Ja ceļš ved caur Eiropas ziemeļu un centrālo daļu, tad maksas ceļi nebūs trieciens jūsu budžetam.

Igaunijai tuvākais maksas ceļa posms ir Polijā – no Varšavas uz Vācijas robežas pusi, netālu no Frankfurtes pie Oderas. Brauciens pa to izmaksās ap 20 eiro, ja pārvietojaties vieglajā automašīnā bez piekabes.

Savukārt Dienvideiropā ir citādi. Gandrīz visas Itālijas, Francijas un Spānijas automaģistrāles ir par maksu. Austrijā visām vieglajām automašīnām un motocikliem ir jāmaksā ceļa nodeva, vinjeti var iegādāties jebkurā benzīntankā, par atsevišķām maģistrālēm un tuneļiem ir jāmaksā atsevišķi.

Lielajās Eiropas pilsētās automašīnas nemīl, ja jūsu mērķis ir ieraudzīt Eifeļtorni, Bekingemas pili vai kolizeju, tad labākais veids, kā ierasties konkrētajās pilsētās, ir lidmašīna. Auto noderēs, lai apceļotu mazos ciematiņus, kalnus un dabas brīnumus.


Noderīgi padomi: Lielbritānijas ceļi

Foto: Shutterstock

Miglas sala atšķiras no kontinentālās Eiropas un ir pelnījusi atsevišķu nodaļu.
Lielbritānijā nav pārāk daudz ceļu, kvalitātes un attāluma ziņā tie ir līdzīgi dublējošajiem maršrutiem. Tomēr jārēķinās, ka, piemēram, par iebraukšanu Londonas centrā, būs jāmaksā 14 mārciņas, tāpat daudzi tilti un tuneļi ir šķērsojami par atsevišķu samaksu.

Ja tomēr vēlaties kaut ar acs kaktiņu palūkoties uz Bigbenu, bet negribat maksāt par iebraukšanu centrā un stāvvietu, tad ietaupīt var, iebraucot Londonā pēc pulksten 18 vai brīvdienā, kad visi šie prieki ir bez maksas.

Atsevišķi der atspēkot mītu par kreisās kustības satiksmi miglainajā Albionā. Piemēram, Igaunijā ir grūti iztēloties, kādi būtu mūsu ceļi, ja satiksme noritētu pa kreiso pusi. Iedomājoties sevi kā pilnvērtīgu šādas satiksmes "aizspogulijas" dalībnieku – tas nesola neko labu. Vai tiešām velns ir tik melns, kā to mālē?

Satiksmes kustības problēma, lai gan dzimusi vēl Napoleona laikā, patiesībā aktualizējās vien pēc tam, kad personīgie automobiļi kļuva par masu preci. Apvienotās Karalistes lidostās pie katras gājēju pārejas tiek zīmētas bultas, lai cilvēkiem norādītu, kurā virzienā jāskatās, šķērsojot ielu.

Līdzīgs triks īstenots Duvras apkaimē. Izbraucot no prāmja, jūs ne reizi nesastapsieties ar pretīm braucošu auto, ilgu ceļa posmu brauksiet pa vienvirziena ceļu. Tas jūs izvedīs no pilsētas uz automaģistrāli. Angļi neļaus sajaukt braukšanas joslas, kaut gan katrā no retajiem apļveida krustojumiem redzēsiet pieklājīgu atgādinājumu "Drive on left".

Problēmas varētu sākties pilsētās. Visas Anglijas pilsētas ir līdzīgas – ar šaurām ieliņām, neskaitāmiem guļošajiem policistiem un parkošanās apmalēm. Rajonus dala daudzjoslu šoseja, no kuras pilsētā ieved lēnas un klusas nobrauktuves – nereti bez nekādiem luksoforiem un kliedzošām norādēm.

Pilsētas tēls no tā ir tikai ieguvējs, savukārt tie autobraucēji, kas iebrauc pirmo reizi, var piedzīvot galvassāpes. Netīšām iebraukt pretējā braukšanas joslā – vieglāk par vieglu! Tomēr braukšanas ātrums nav pārāk liels, tādēļ jums būs daudz laika, lai savu kļūdu labotu. Redzot ārzemju numurus, vietējie visu saprot un nedusmojas.

Kopumā Anglijā autosatiksme ir mierīga un pieklājīga, autobraucēji labi zina ceļu satiksmes noteikumus. Satiksmes drošības ziņā Lielbritānija ir viena no planētas līderēm.

Uzkrītoši daudz ir gados vecu autobraucēju. Spilgts piemērs ir karaliskā ģimene, un prinča Filipa (98 gadus vecais Elizabetes II vīrs) "panākumi" pie stūres spilgti raksturo satiksmes īpatnības šajā valstī. Gados vecāki autobraucēji izceļas no kopējās masas ar savu neveiklību, lēnību un arī loģikas trūkumu. Tomēr pārējie satiksmes dalībnieki pret viņiem izturas ar cieņu, nevēloties sarežģīt dzīvi ne sev, ne viņiem un mēģinot viņus pēc iespējas ātrāk apsteigt.

Lielākais pārbaudījums uz Lielbritānijas ceļiem ir jūdzes, pēdas, jardi utt. Imperiālā mērvienību sistēma nepakļaujas nekādai loģikai un to nav iespējams izprast, ja nav dzīvots Anglijā.

Jau laicīgi izpētiet navigācijas sistēmas uzstādījumus un pārliecinieties, vai tā automātiski nepārslēgsies uz šo mērvienību sistēmu. Nekādā gadījumā nepieļaujiet to, jo automašīnas spidometrs taču paliks vecais, savukārt angļu ātruma radari ir ļoti bargi. Turklāt – pagriezties pa kreisi pēc trīs ceturtdaļjūdzēm nav nemaz tik vienkārši kā pēc piecsimts metriem.


Noderīgi padomi: dokumenti un nauda

Foto: Shutterstock

Pa rokai vienmēr jābūt svētajai dokumentu trīsvienībai – autovadītāja apliecībai, ID kartei, mašīnas tehniskajai pasei. Tāpat līdzi jāņem OCTA apdrošināšanas polise, kuru var būt nepieciešamība uzrādīt. Un pase.
Lai gan Eiropā vairs nenotiek robežkontrole, tomēr netālu no valsts robežas autovadītāji var tikt apturēti dokumentu pārbaudei. Ārvalstu auto numuri muitniekus pievelk ar īpašu spēku.

Ja ceļojumā līdzi tiek vesti velosipēdi, noderēs arī līdzi paņemti to dokumenti. Tos var pārbaudīt Nīderlandē, kur cīnās ar velo zādzībām. Ņemot līdzi mājdzīvniekus, dokumentu mapē jāieliek arī mīluļa pase ar visām izziņām par potēm.

Pateicoties eirozonai, vairumā valstu vairs nav jāmeklē valūtas maiņa. Jā, un bankas kartes arī pieņem gandrīz jebkur, tādēļ nav obligāti sev līdzi vest čehu kronas, poļu zlotus un britu mārciņas. Tomēr, ja pēkšņi jums nepieciešama skaidra nauda, atcerieties, ka ir divu tipu bankomāti – maksas un bezmaksas. Bezmaksas bankomātos jūsu eiro tiks konvertēti pēc bankas kursa un izsniegta visa summa, savukārt maksas bankomāti vēlēsies paturēt sev komisijas maksu no šīs operācijas. Bezmaksas bankomātus var atrast līdzās tirdzniecības centriem.

Tāpat atcerieties, ka jūsu miegs būs daudz saldāks, ja mašīna būs apdrošināta, gluži tāpat kā jūs paši. Apdrošināšanas kompānijas nodrošina milzumdaudz pakalpojumus un palīdzēs pie jebkuras negaidītas vajadzības – vai tā būtu caura riepa, zādzība, avārija vai citas tehniskas nebūšanas.

Uz apdrošināšanas polisi ietaupītie 50 eiro var pārvērsties par lieliem ceļojuma tēriņiem. Savukārt tie var būtiski saīsināt ceļojuma laiku vai pārtraukt to pavisam.


Noderīgi padomi: viedierīces

Foto: Shutterstock
Pareizas viedierīces var ne tikai atvieglot brauciena apstākļus, bet arī ietaupīt ne mazums naudas. Vissvarīgākā ierīce ceļā ir viedtālrunis. Parūpējies par tā uzlādēšanu un ērtu turētāju, kas stiprināms pie vējstikla. Tāpat pirms izbraukšanas vajadzētu noskaidrot par ārzemēs pieejamo interneta datu apjomu. Šim apjomam piemīt tendence mainīties bez lietotāja ziņas.


Pirms izbraukšanas viedtālrunis pareizi jāsagatavo. Vispirms – jālejuplādē navigācijas lietotne "Waze". Tā ne tikai izvadās pa maršrutu no A līdz B, bet arī brīdinās par sastrēgumiem, ātruma radariem, ieteiks alternatīvus maršrutus, kā arī pats galvenais – ieteiks, kur var lētāk uzpildīt benzīnbāku. Diemžēl ne visās valstīs informācija par degvielas cenām atjauninās laikus, taču lietotnē ir iespēja tās atjaunot pašām, lai citi braucēji būtu informēti. Ja "Waze" neveicas ar konkrētu adrešu atrašanu vai arī jums ir bažas, ka galamērķis nav pareizs, var izmantot arī citas kartes, piemēram, "Maps.Me" kartes.

Augstas precizitātes lietotne, kas nekļūdīgi izvadās pa vecās pasaules piņķerīgajām ieliņām, ieteiks kājāmgājēju un velobraucēju maršrutus, pastāstīs, kādas apskates vērtas vietas ir pa ceļam. Šai lietotnei ieteicams laikus pavēstīt savus ceļa plānus un lejuplādēt visus nepieciešamos datus, neizmantojot internetu viesabonēšanā.

Lai nepaliktu uz ielas – "Booking" un "Airbnb". Auto ceļojuma burvība slēpjas tajā, ka pieejamo apartamentu rādiuss ir vairākkārt plašāks. Nebūt nevajag izvēlēties naktsmājas pilsētas centrā. Ārpus tās robežām cenas būs zemākas, gaiss tīrāks, savukārt apkārtējā ainava – daudz labāka. Tāpat, ja neplānojat ilgstoši aizkavēties vienuviet, pastāv liela iespēja iegūt izdevīgu piedāvājumu vienai naktij.

Autostāvvietu meklēšanā vislabāk palīdzēs "Google", jo katrā vietā ir atšķirīgi nosacījumi. Ja Londonā lielākā daļa stāvvietu uz ielām vakaros un brīvdienās ir bez maksas, tad Amsterdamā par auto novietošanu uz ielas būs jāmaksā branga summa jebkurā diennakts laikā (no 4 līdz 8 eiro stundā pilsētas centrālajos rajonos – 2019. gada dati). Tur palīdzēs auto stāvvietu nami "P+R", kur noteiktos apstākļos maksa ir vien 1 eiro diennaktī.

Bez viedtālruņa braucienā var noderēt arī citas ierīces. Tagad automašīnai var nopirkt visu – tosterus, tējkannas, televizorus utt. Nevajag no tiem gaidīt tādu pašu jaudu un komfortu kā mājas ierīcēm, taču, lai uz laiku aizstātu māju sajūtu, tie ir visnotaļ noderīgi. Ja ņem vērā, ka benzīntankos kafija vai tēja vidēji maksā vairāk nekā divus eiro, tad zvērināti kafijas mīļi tējkannas cenu atpelnīs mazāk nekā nedēļas laikā. Nemaz nerunāsim par to, ka benzīntanku kafijas kvalitāte nereti ir līdzvērtīga šķīstošajai kafijai.


Pieredze


Foto: Shutterstock

Ko nevar viedierīces un internets, to izdarīs vietējie iedzīvotāji. Jo mazāk iedzīvotāju kādā vietā, jo atsaucīgāki ļaudis viņi ir. Ja būsiet pieklājīgi, jums vienmēr parādīs īsto ceļu, izskaidros stāvvietas noteikumus, ieteiks, kur gardākā maltīte apkaimē. Vienīgā grūtība varētu būt valodas barjera. Pat tādās lielvalstīs kā Vācijā, Itālijā, Polijā ne vienmēr var atrast angliski runājošos.

Vairums padomu noderēs ne tikai autoceļotājiem, bet arī visiem citiem. Ja tomēr saņemsieties tālam braucienam un piedzīvojumiem ar mašīnu, tad kā balva jums būs neaizmirstami skati pa ceļam. Savukārt personīgais auto dāvās mājīguma sajūtu. Iedomājies – tu esi kaut kur citā pasaules malā, rīta agrumā izej no sava numuriņa un redzi tur savu mīļo auto – tās ir vārdiem neaprakstāmas sajūtas. Un pēc šāda brauciena pret savu auto tu izturēsies ar vēl lielāku cieņu un mīlēsi to vēl stiprāk.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!