Meklējot ceļojumu, kurā doties, lai aizbēgtu no pelēkā rudens, viegli var apjukt tūrisma operatoru un tūrisma aģentu milzīgajā piedāvājumā. Ja vēlies, lai ilgi gaidītais ceļojums būtu izdevies, pirms uzsāc sava sapņu ceļojuma meklējumus, pārliecinies, ka izvēlētais pakalpojumu sniedzējs ir atrodams Tūrisma operatoru un aģentu datubāzē, aicina Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).
Sākot no šī gada 1. jūlija tūrisma operatora un tūrisma aģenta pakalpojumus ir tiesīgi sniegt tikai tie pakalpojumu sniedzēji, kas ir saņēmuši speciālo atļauju kompleksu tūrisma pakalpojumu sniegšanai (turpmāk – licence) un ir reģistrēti PTAC datubāzē. Tāpat datubāzē ir jāreģistrējas saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējiem.
Šī gada 31. oktobrī bija 304 spēkā esošas licences kompleksu tūrisma pakalpojumu sniegšanai un datubāzē reģistrēti 144 tūrisma operatori, 260 tūrisma aģenti, 8 saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēji.
Diemžēl, kā visās nozarēs, arī starp tūrisma pakalpojuma sniedzējiem atrodas negodīgi komersanti, kuri darbojas bez licences, tādējādi radot riskus ceļotājiem. Iegādājoties ceļojumu no nelicencēta tūrisma pakalpojumu sniedzēja, pastāv riski, ka tūrisma operatora likviditātes problēmu gadījumā ceļojumi nenotiks, netiks nodrošinātas iemaksātās naudas summas atmaksas par nenotikušajiem ceļojumiem, kā arī vajadzības gadījumā netiks nodrošināta ceļotāju repatriācija. Kā piemēru var minēt SIA "Travel Time", kura bez licences un nepieciešamā nodrošinājuma piedāvāja pārdošanai un pārdeva ceļojumus, kā rezultātā PTAC pieņēma gan pagaidu noregulējumu, gan lēmumu un uzlika kompānijai pienākumu izbeigt negodīgu komercpraksi, kā arī piemēroja soda naudu (lēmumu skatīt – šeit).
Lai izvairītos no nepatīkamiem pārpratumiem, PTAC aicina patērētājus pirms ceļojuma iegādes:
• iepazīties ar informāciju PTAC datubāzē;
• salīdzināt dažādu tūrisma pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus;
• pievērst uzmanību ne tikai cenai, bet arī tam, kādi pakalpojumi iekļauti piedāvājumā;
• iepazīties ar pirmslīguma informāciju un līguma noteikumiem.
Kad esat izvēlējies tūrisma pakalpojumu sniedzēju, pie kura vēlaties iegādāties ceļojumu, atcerieties, ka pirms ceļojuma ir tiesības saņemt detalizētu informāciju par plānotā ceļojuma:
• iekļauto pakalpojumu īpašībām, tai skaitā informāciju par galamērķi, maršrutu, transportu, izmitināšanu, ēdienreizēm, ekskursijām;
• cenu un maksāšanas kārtību;
• nepieciešamajiem dokumentiem (galamērķa valsts pasu un vīzu režīms);
• medicīniskajām formalitātēm galamērķa valstī;
• brīvprātīgo vai obligāto veselības apdrošināšanu.
Tāpat atcerieties, ka patērētājam ir tiesības atteikties no ceļojuma, nemaksājot līguma izbeigšanas maksu, ja tūrisma pakalpojumu sniedzējs:
• piedāvā ievērojami mainīt kādu no galvenajām ceļojuma sastāvdaļām;
• nevar izpildīt kādu no ceļotāja īpašajām prasībām, kurām sākotnēji piekrita;
• palielina ceļojuma cenu vairāk nekā astoņiem procentiem.
Savukārt, ja kāds no ceļojumā iekļautajiem pakalpojumiem netiek sniegts, saskaņā ar noslēgto līgumu, tūrisma operatoram ir jānovērš neatbilstība un gadījumā, ja tas netiek darīts, ceļotājam ir tiesības:
• uz cenas samazinājumu un kompensāciju par zaudējumiem;
• izbeigt līgumu, ja tūrisma operators nepiedāvā ceļotājam piemērotu atbilstošu alternatīvu risinājumu.
Ar papildu noderīgu informāciju, dodoties ceļojumā, var iepazīties te.