Kāda bija Rauna 20. gadsimta piecdesmito gadu beigās? Šoreiz piedāvājam ceļojumu laikā un atgriezties pilsētā – fotogrāfijās. Lielākā daļā no attēlos redzamajām vietām un ēkām gandrīz nav mainījušās vai arī mainījušas tikai savu funkciju, taču joprojām ir atpazīstamas. Piemēram, Raunas centrs, Raunas baznīca, Raunas pasts, Tanīsa kalns, Raunas pilsdrupas, galvenās ielas, internāta ēka, ciema padomes ēka u.c. Tomēr vairākas ēkas un vietas vairs nav atpazīstamas vai zudušas pilnībā. Pateicoties Raunas muzeja pārstāvjiem, sniedzam nelielu ieskatu.
Vienas no lielākajām pārmaiņām piedzīvojusi kādreizējā Raunas muižas teritorija. Fotogrāfijās redzamas Raunas MTS (mašīnu-traktoru stacijas) garāžas, kas izvietotas bijušajās Raunas muižas klētīs. 20. gadsimta 60. gados uz Raunas MTS bāzes tika izveidota Latvijas Lauksaimniecības tehnikas Cēsu rajona Raunas nodaļa (jeb tautā – Raunas Lauktehnika).
Raunas Lauktehnika nodarbojās ar traktoru, lauksaimniecības mašīnu un iekārtu remontu, veica to tehnisko apkopi, pārvadāja kravas, nodrošināja kolhozu un padomju saimniecību materiālu tehnisko apgādi. Lauktehnikā darbojās vairāki ražojoši cehi: traktoru remonta cehs, tēraudliešanas cehs, kur izgatavoja vairāk nekā 100 veidu deficīta detaļas, virpu remonta cehs, dīzeļdegvielas aparatūru remonta cehs, kur remontēja 12 tūkstošus degvielas sūkņu visai republikai, kabeļu cehs, kur gadā izgatavoja vairāk nekā 1000 kilometrus kabeļu (viens no pelnošākajiem cehiem), kokapstrādes cehs, nestandarta iekārtu izgatavošanas cehs – izgatavoja lopbarības sadalītājus, kultivatorus, šķidro mēslu izkliedētājus u.c. iekārtas pēc individuāla pasūtījuma. Pēc strādājošo skaita lielākā Raunas Lauktehnikas nozare bija autotransporta uzņēmums. Lauktehnikas autotransporta uzņēmums katru gadu pārvadāja kravas 2,1 miljonu rubļu apmērā. Specializētais transports ļāva pārvadāt praktiski visa veida kravas – lauksaimniecības produktus, kūdru, piena produktus, sienu, naftas produktus, lauksaimniecības tehniku, minerālmēslus u.c.