Artis Karazins - Latvija - 8
Foto: Privātais arhīvs

Artis Karazins ir entuziastisks velosipēdists, kurš pāris gadu laikā plāno apceļot visu pasauli. Pašlaik viņš gatavojas braucienam uz "Cabo da Roca", kas atrodas netālu no Lisabonas, ar starta punktu Liepājā.

Artis stāsta, ka jau kopš bērnības viņu interesējusi ģeogrāfija un citu valstu kultūra, savukārt tad, kad bija nolicis motocikla tiesības, radusies ideja par pasaules apceļošanu. "Tas vienmēr ir bijis kas tāds, kas ir kā nesasniedzamais sapnis, ko var izdarīt tikai citi, bet sapņot jau nevienam nav liegts," stāsta Artis.

Par labu velosportam viņš lēma, lai pievērstos veselīgam un aktīvam dzīvesveidam, kā arī nomestu kādu lieko kilogramu – "tā kā 2019. gada ziemas izskaņā absolvēju koledžu un tajā mirklī attapos, ka studiju laikā esmu uzņēmis lieko svaru, tad nolēmu, ka kaut kas ātri lietas labā jādara. Sāku skriet. Liekā svara dēļ skriešana nedaudz pabojāja manas ceļu bļodiņas un iedzīvojos nelielās veselības problēmās. Tad nu ar šādu mācību nolēmu pievērsties velosportam."

Artis ar riteņbraukšanu nodarbojas jau četrus gadus, tostarp 2019. gadā viņš kopumā mēroja 3800 kilometrus, 2020. gadā – 8600 kilometrus, bet 2021. gadā pievārēti 10 000 kilometri, kas ietver ceļojumu no Liepājas līdz Helsinkiem un atpakaļ.

Ieskats Arta ceļojumos Latvijā:
Tā visa rezultātā manu moto pasauli nomainīja velo pasaule. Abus nopietnā līmenī diemžēl apvienot ir grūti. Un izvēle krita par labu veselīgam dzīvesveidam.
Artis

Pašlaik Artis plāno ar velosipēdu vairāku gadu garumā doties apkārt pasaulei. Plāna pirmais posms tiks uzsākts pavisam drīz – ap 25. maiju. "Uzsākšu Liepājā un došos uz kontinentālās Eiropas tālāko rietumu punktu," norāda Artis, piebilstot, ka ceļojums kopumā ilgs no 43 līdz 50 dienām un tā laikā tiks mēroti aptuveni 5500 kilometri.

Jau nākamgad Artis plāno pieveikt nākamo pasaules ceļojuma posmu – Amerikas Savienotās Valstis, kur plānots 80 dienās nomīt aptuveni 8000 kilometrus. Viņš komentē, ka par atlikušo daļu pašlaik vēl grūti prognozēt, jo viss atkarīgs no tā, kā izdosies piesaistīt sponsorus un līdzekļus, jo paredzētais maršruts no Melburnas līdz Latvijai stiepjas 27 000 kilometru garumā, un tas varētu aizņemt aptuveni gadu. "Iespējams šo var nākties dalīt vairākos posmos," pieļauj Artis.

Kādi plāni tuvākajam ceļojumam? Aptuveni pēc nedēļas Artis plāno doties no Liepājas līdz Eiropas tālākajam rietumu punktam "Cabo da Roca", kas atrodas netālu no Lisabonas. Pirmajā un pirmspēdējā dienā paredzēts veikt 160 kilometrus, savukārt brauciena vidējais aritmētiskais ir 127 kilometri dienā. Īsākā distance – 85 kilometri, kad nepieciešams pievarēt 2500 metru kāpumu ar aptuveni 40 kilogramus nopakotu velosipēdu. "Ja vajadzēs, kaut vai uzstumšu," smejas Artis.

Ieskats Arta ceļojumā Liepāja – Helsinki – Liepāja:

Artis stāsta, ka maršrutu gan šī gada velo ceļojumam nācies pārplānot vairākas reizes. Pārplānots galamērķis, papildināti un pamainīti pieturas punkti, kā arī izvēlēti atbilstošākie ceļi. "Ceļojuma mērķis nav galapunkta sasniegšana noteiktā laikā vai veicot īsāko, ātrāko, vai vieglāko distanci, bet gan redzēt un izbaudīt pēc iespējas lielāku dažādību vidē un tvert mirkli." Artis piebilst, ka, viņaprāt, pārvietošanās ar velosipēdu ir labākais ceļošanas veids, jo tā laikā atvērti praktiski visi ceļi un, ja nepieciešams, var arī braukt tur, kur ceļu nav.

Velo ceļojumi ir kas tāds, kas atļauj man būt vienotam ar dabu, kas tāds, kas ļauj pilnībā uztvert un sajust mirkli.
Artis

Taujāts par to, kā sagatavoties šādam ceļojumam, Artis norāda, ka gatavošanās notiek gan fiziski, gan psiholoģiski. Vienlaikus arī iepriekšējie ceļojumi bijuši kā sagatavošanās līdz šim garākajam braucienam. Lisabonas braucienam Artis bija plānojis fizisko gatavību stiprināt līdz ar marta sākumu, taču saslimšana ar Covid-19 sportošanu pārcēlusi līdz aprīlim. Sagatavošanās notiek kā sporta zālē, tā arī izbraucienos ar riteni. Telpās Artis apmeklēja trenažieru zāli, lai izmantotu velotrenažieri, bet dabā viņš veica īsākus un garākus pārbraucienus pa Latviju, kur katrs no tiem bija 100 – 232 kilometrus garš.

Protams, nepieciešams sagatavot ceļojumam ari velosipēdu, lai samazinātu risku uz tehniskām ķibelēm, kā arī, lai tas vieglāk ripotu un nekas neklabētu un negrabētu.
Artis

Velosipēda tehniskajā apkopē Artis nomaina ķēdi, aizmugurējos zobratus, priekšējo zobratu, bremžu klučus, riepas un riepu kameras, kā arī pārvelk jaunas pārslēdzēju trosītes. "Izjaucu, satīrīju, saeļļoju un saskrūvēju atpakaļ visu, kas pucējams un eļļojams," uzskaita Artis.

Tāpat nepieciešams sagatavot visu līdzņemšanai – dokumenti, drēbes, guļamlietas, aprīkojums velosipēdam un elektronika. Līdz tiks ņemta:

1. Telts
2. Piepūšamais matracis
3. Elektriskais pumpītis uz akumulatoru matrača piepūšanai
4. Siltāks guļamais
5. Termoveļa gulēšanai
6. Piepūšamais spilvens
7. Ausu aizbāžņi
8. Drēbes vakaram
9. Katliņš, deglis, gāzes baloniņš un virtuves piederumi
10. Piparu gāze, ja nu gadās pārsteigumi ar suņiem
11. Higiēnas lietas
12. Magnijs, cinks
13. Ūdens attīrīšanas tabletes
14. Sauļošanās krēms
15. Kinezioloģiskais teips
16. Pase un ID
17. Bankas karte
18. EVAK karte
19. Apdrošināšana
20. Botas, divi pāri
21. Velo šorti, divi pāri
22. Velo T-krekli, trīs gab.
23. Velo ķivere
24. Optiskās brilles un maciņš
25. Mugursoma
26. Biezā ziemas velo cepure
27. Plānā velo cepure
28. Garie velo cimdi
29. Īsie velo cimdi
30. Lietus pārvalks ķiverei
31. Lietus mokasīni
32. Lietus/vēja jaka
33. Goretex velo jaka
34. GoPro 10, 4 baterijas un lādētājs
35. GoPro Max, 4 baterijas un lādētājs
36. GoPro Mounts
37. 5Tb cietais disks
38. Papildus MicroSD kartes
39. Selfy stick
40. Bārdas mašīna un lādētājs
41. Powerbankas (kopā 50 000 mAh) x3
42. Sienas lādētājs x3
43. 2x USB micro vadu
44. 2x USB-C vadu
45. Galvas lukturītis
46. Velo lukturītis
47. Aizmugurējais lukturis/radars
48. Velo dators
49. Velo bagāžnieks
50. Velo somas
51. Velo saslēdzēja atslēga
52. Pumpis
53. Ielāpi riepai, divi iepakojumi
54. Aizmugurējā pārslēdzēja kājiņa
55. Velo Multitools
56. Ķēdes rezerves savienotāja posms
57. Ķēdes vasks
58. Lupatiņa ķēdes tīrīšanai
59. Rezerves pārslēdzēja rullīši
60. Rezerves Kamera
61. Rezerves ķēde, notīrīta un sagarināta
62. Rezerves bremžu kluči x2
63. Līmlente "makgaiverene"
64. Savilcēji
65. Latvijas karodziņš

Liepāja – Lisabona plānotais maršruts:

Vaicāts par laikapstākļu ietekmi uz maršruta izpildi, Artis norāda, ka parasti laikapstākļus izpēta iepriekšējā vakarā un pēc iespējas pielāgo braukšanas maršrutu un izbraukšanas laiku. Viņš teic, ka lietus braukšanai netraucē, ja attiecīgi apģērbjas, savukārt lielā pretvējā mīšanās notiek ievērojami lēnāk.

"Ar karstumu gan labi satieku, vismaz minoties," stāsta Artis, piebilstot, ka mīšanās laikā ķermenis labi dzesējas. Vienlaikus viņš apzinās, ka Spānijas saule var sagādāt pārsteigumus, tādēļ, ja gadīsies karstākas dienas, maršruts tiks turpināts vakaros.

Variācijas dažādas. Ko nevari ietekmēt, tam jāpielāgojas.
Artis

Šiem un citiem Arta piedzīvojumiem līdzi sekot iespējams viņa Facebook profilā, Instagram profilā, Strava lapā un Tik Tok.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!