Spēles bērnam nav tikai interesantas nodarbes vien, tām ir svarīga loma bērna attīstībā. Ar kopīgu spēlēšanos mēs varam palīdzēt savai atvasītei vispusīgi attīstīties un pat novērst dažus runas traucējumus.
Spēļu un rotaļu nozīme

Visas bērnu spēles veicina psihisko funkciju attīstību (atmiņa, uzmanība, runa, tēlainā un loģiskā domāšana). Jo vairāk bērns spēlējas ar konstruktoru vai puzli, jo labāk attīstās taustes un redzes sajūtas, pilnveidojas pirkstiņu motorika un roku kustību koordinācija. Piemēram, spēlējoties ar piramīdiņu, bērns iemācās atšķirt un nosaukt krāsas. Mazulim spēle ir gan mācības un darbs, gan arī interesants vaļasprieks, tas aizrauj un palīdz attīstīties.

Spēlējoties kopā ar bērnu, jūs varat nosaukt priekšmetu formu (klucītis, ķieģelītis, cilindrs), krāsas un izmērus (mazs, liels). Uzbūvējiet paši tiltu vai garāžu, tad palūdziet viņam izveidot līdzīgu konstrukciju. Var piedāvāt bērnam, lai viņš pats uztaisa gultiņu vai uzbūvē ēdamzāli, lai rotaļām būtu, kur "dzīvot". Parasti visiem patīk šādas spēles.

Māciet bērnu pamanīt kopīgas un atšķirīgas priekšmetu īpašības. Derētu pajautāt, kam ir līdzīgs kāds konkrēts priekšmets, rosināt, lai bērns tuvākajā apkārtnē atrod lietas, kas to atgādina pēc formas.

Diemžēl pastāv arī tāds uzskats, ka bērnu spēles ir tikai jautrs laika kavēklis un nav ko tajās iejaukties: ja bērns spēlējas un neraud – ko gan vairāk vajag? Kā bērns spēlējas, tā ir viņa darīšana, galvenais – nodrošināt viņu ar rotaļlietām un drošu vietu, kur spēlēties. Tāds uzskats ir ļoti kļūdains no psihologu viedokļa. Caur spēlēm bērns iemācās, kā ir jāuzvedas, pie kādām sekām var novest tā vai cita rīcība.

Kā noteikt, vai bērnam nav runas traucējumu?

Spēlējoties ar bērnu, var veicināt viņa runas attīstību, un pat novērst dažus runas traucējumus. Bieži vien runas traucējumus bērniem pamana tikai pirmajā skolas gadā. Tad vecāki ar logopēda palīdzību sāk intensīvi nodarboties, lai bērns trīs mēnešu laikā apgūtu to, kas parasti notiek piecu gadu laikā. No šīs problēmas var izvairīties, ja regulāri vienu reizi gadā konsultējas ar logopēdu, jo tieši speciālists var vislabāk konstatēt runas traucējumus.

Tomēr arī paši vecāki var orientēties pēc šādām pazīmēm:

  • Trīs gadu vecumā mazulim ir absolūtas tiesības uz nepareizām skaņām un teikumiem. Galvenais ir, lai viņš saprastu vienkāršas pavēles, un jūs varētu saprast, ko viņš saka, neskatoties uz neskaidru runu. Pēc palīdzības pie speciālista ir jāvēršas, ja trīsgadnieks nerunā vai nemaz nesaprot citu teikto.
  • Četru gadu vecumā bērnam ir jārunā tā, lai viņu varētu saprast ne tikai vecāki, bet arī pārējie cilvēki. Dabiski, ka tuvākie cilvēki pierod pie neskaidras bērna runas un var to "iztulkot". Bet ja draugi vai bērnudārza audzinātāja atkārtoti pārprasa, ko mazulis saka, tad, iespējams, ka derētu nodarbības pie logopēda.
  • Piecu gadu vecumā bērns var atļauties nepareizi izrunāt "r" burtu.
  • Sešu gadu vecumam par normu ir pieņemta pareiza izruna un vārdu locījumu izmantošana, prasme sakarīgi un pareizi runāt.
  • Kā veicināt bērna runas attīstību ar spēļu palīdzību?

    Bieži bērni, kuri nepareizi runā, arī slikti ēd. Tas izskaidrojams ar košanas muskuļu vājumu. Tos var nostiprināt, dodot mazajam grauzt dārzeņus, augļus, gaļas gabaliņus, sausiņus. Lai bērns paspēlējas, aizturot gaisu aiz vaigiem.

    Ļoti svarīga ir jau minētā roku pirkstu kustību attīstība. Vecākiem jābūt pacietīgiem un jāspēj pagaidīt, kamēr bērns PATS aizpogā apģērba pogas vai sašņorē kurpes. Ļoti vērtīga ir veidošana no māla vai plastilīna, tikai jāseko, lai mazulis neapēstu kādu izveidotās figūriņas gabalu! Runas attīstību veicina spēle "iesāc – turpini". Piemēram, jūs parādāt zīmējumu un piedāvājat sacerēt stāstu, jūs to sākat, tad bērns turpina, un jūs pabeidzat.

    Viens no vecāku uzdevumiem ir atcerēties, ka galvenie spēļu noteikumi ir smaids, prieks, uzslava, sirsnīga ieinteresētība. Katrai uzslavai ir jābūt taisnīgai! Piemēram, var teikt: "Tu šodien uzzīmēji ļoti labi, bet, lūk, viena līka līnija. Ja visas līnijas būs taisnas, būs vēl labāk! Pamēģini vēlreiz!" Tādā veidā bērna raksturā attīstīsies neatlaidība, sasniedzot mērķi.

    Gadās dzirdēt no bērna, ka viņam kaut kas nesanāk, un tāpēc viņš baidās kaut ko darīt. Šajā ziņā labi palīdz spēle: uzzīmējiet, piemēram, mazu, neglītu puķi un mākoni virs tās, un lai bērns palīdz uzzīmēt lietu – sakiet bērnam, ka pats mākonis vēl ir mazs un neprot radīt lietutiņu. Vēl viens variants: uzzīmējiet zaķi vienā lappuses stūrī, un ezīti – otrā; pastāstiet, ka zaķis un ezis ļoti grib satikties, bet ir aizmirsuši ceļu; lai bērns to uzzīmē. Tā viņš sapratīs, ka ļoti daudz ko var izdarīt pats! Šādām spēlēm var būt ļoti dažādi varianti, lieciet lietā fantāziju!

    Bērna audzināšanā vienmēr ir jāatceras par pareizu uzturu, jo tas ir pamats, varētu teikt – materiālais nodrošinājums attīstības procesam. Nervu sistēmas attīstībai un labai funkcionēšanai ir nepieciešama glikoze kā enerģijas avots, B grupas vitamīni, īpaši svarīgas ir polinepiesātinātās taukskābes. No taukvielām var lietot speciāli bērniem izstrādātu margarīnu, kas ir bagātināts ar minētajām vajadzīgajām vielām. Būtiski produkti bērna uzturā ir rieksti, zivis, dažādas putras, maize, augļi. Noteikti vienmēr ir jāzina, vai mazulim nav pārtikas alerģijas.

    Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!