Visām šim problēmām ir iemesls. Bērna organismā dažādu stresa situāciju un neatrisinātu problēmu dēļ ir iestājies iekšējā līdzsvara trūkums. Šis nelīdzsvarotais stāvoklis vai iekšējās vienotības trūkums var rasties jebkurā bērna attīstības stadijā. Pēc ilgāka laika posma pat vairs nav iespējams atcerēties, kas tieši tā bija par problēmu, kura mūs uztrauca, lika kļūt nervoziem un kuru mēs nebijām spējīgi atrisināt. Šādas problēmas var eksistēt milzīgs daudzums.
Kas uztrauc mūsu bērnus? Visbiežāk tās ir problēmas ģimenē, augošās prasības skolās, vecāku laika trūkums no pārstrādāšanās, pārāk daudz laika pavadītā pie televizora ekrāna, datora. Bērnu nervu sistēma visu dienu ir noslogota un tai, protams, ir nepieciešama atpūta, atjaunošanās un miera un līdzsvara atjaunošana.
Ķermenī atjaunot mieru, atslābināšanos un līdzsvaru var ļoti dažādos veidos. Viena no efektīvākajām un interesantākajām metodēm gan pieaugušajiem, gan bērniem ir mandalas veidošana. Kā norādi psihologi, daudziem bērniem patīk zīmēt apļveida līnijas, kas atgādina mandalas. Tādēļ nemierīgus bērnus var īpaši mudināt zīmēt mandalas, izmantojot šo zīmēšanas paņēmienu kā instrumentu saprāta, apziņas un intelekta koncentrēšanai.
Kas ir mandala?
Mandalas ir universāli simboli daudzām kultūrām. Vārds „mandala" ir cēlies no senas indiešu rituālu valodas - sanskrita - un nozīmē „aplis". Mandalas ir apļveida attēli un aplis ir kosmosa simbols - nozīmē mūžību.
Mandalas parādās jau senos alu zīmējumos un gravējumos, gotisko katedrāļu logos, indiāņu telšu ģeometrijā un zintnieku apļos, kulta vietu, klosteru un sensenu pilsētu izvietojumos, rotaslietās. Arī šodien mēs sastopam mandalas katru dienu un visur. Tikai neiedomāsimies, ka tie ir tieši šādi simboli. Paskatieties sev apkārt, ko mums piedāvā daba: mēs redzam apļus ūdenī, ziedus pļavās, rasas pilienus, zirnekļa tīklu, sauli, mēnesi, zvaigznes, apaļu galdu ar vāzi vidū, ciparnīca uz pulksteņa, mūsu acs.
Mandalas atspoguļo dabu, tās likumus, un simbolizē visu pasauli. Mandalas apļa forma ir katrā no mums, tā ir mūsu zemapziņā. Dažreiz mēs, īpaši nepiedomājot, zīmējam uz kāda papīra gabala dažādus zīmējumus. Mūsu zīmējumi bieži vien ir līdzīgi apļiem un spirālēm, trijstūriem vai zvaigznēm. Mandalas sākas un beidzas vienā centrā.
Visas figūras mandalā - apļi, taisnstūri, līnijas, ir savstarpēji saistīti un simbolizē pilnīgu harmoniju. Dzīves harmonija, zināšanas par dzīves jēgu uztur mūsu garīgo veselību. Un mūsu garīgā veselība ir pamats mūsu fiziskajai veselībai.
Lai bērni varētu attīstīties fiziski veseli, dzīves jēga ir svarīga arī viņiem. Bērnu uztveres spējas attīstās, un verbālā komunikācija vien nav pietiekoša, lai varētu saprast pasauli. Bērnam pilnīgai attīstībai ir nepieciešama arī uzskatāmība, kura tiek attīstīta arī ar mandalu palīdzību. Tas nav tikai attēls aplī. Tam ir noteiktas likumsakarības. Kaut arī raksti apļa iekšpusē ir izkliedēti, tomēr tie atbilst vienam likumam un tas ir izvietojums ap centru. Šī iemesla dēļ tas labi saprotams arī maziem bērniem.
Mandalu iekrāsošana mūs vedina tuvoties iekšējai kārtībai un tas ir ļoti svarīgi gan bērniem, gan pieaugušajiem, jo harmonija katra cilvēka iekšienē dod spēku un līdzsvaru. Darbs ar mandalām bērniem rada rezultātu ātrāk nekā pieaugušajiem, jo bērni labāk māk spēlēties. Ja bērni ar mandalām nodarbojas regulāri, tad šis darbs palīdz attīstīties bērna personībai.
Mandalu zīmēšana bērnos attīsta koncentrēšanās spējas, aizdzen uztraukumu, nomierina, palielina bērna enerģiju, palielina aktivitāti, noņem spriedzi, palielina pašcieņu, bērns kļūst psihiski nosvērtāks. Pateicoties tam bērni vieglāk panes arī dzīves grūtākos brīžus.
Kā strādāt ar mandalām?
Mandalu veidošanai neeksistē nekādi stingri noteikumi, tomēr ir nepieciešams ievērot pāris vadlīnijas.
- Jāatrod mierīga vieta, zīmējot uz papīra bērna rīcībā ir jābūt plašiem krāsu krājumiem, lai viņi varētu attīstīt savu fantāziju.
- Iesācēji vadās pēc parauga, pieredzējušie jau var izveidot mandalas pēc iedvesmas.
- Ja zīmē pēc parauga, jāizvēlas mandala, kura ir spontāni visvairāk iepatikusies. Visticamāk, ka tieši tā atbilst pašreizējam dvēseliskajam stāvoklim.
- Pirms zīmēšanas ir jāizpēta mandalas paraugs vienreiz no formas malām uz centru un vienreiz no centra virzienā uz ārmalām. Pēc tam jāizvēlas, kādā virzienā sāks zīmēt.
- Izlasiet bērnam tekstu par mandalām - kā var tikt iespaidots garastāvoklis un garīgā spriedze.
- Iedvesmu zīmēšanai var gūt arī no klusi skanošas mūzikas, kas pastiprina dvēseles jūtīgumu.
- Katram ir savs uztveres veids un katrs var mandalās saskatīt kaut ko citu.
- Iesācēji no sākuma izvēlas mandalu ar lieliem laukumiem.
- Nepabeigtu mandalu nevajag pabeigt zīmēt nākošajā dienā, bet vajag sākt jaunu (mūsu garastāvoklis mainās).
- Mandala ir jāzīmē tikai savam priekam, jo ar to tiek līdzsvarota iekšējā pasaule.
- Mandalas var tikt zīmētas arī mazās grupās, bet zīmēšanas laikā nevajadzētu sarunāties. Kopīga zīmēšana grupā izveido stipru saikni.
- Mandalu zīmēšanas laikā elpa pamazām nomierinās, bērns vairāk iedziļināsies savās iekšējās sajūtās.
- Mandalu zīmēšana var arī nogurdināt, tas nozīmē, kad bērns ir bijis pirms tam pārāk saspringts.
- Uzzīmētajai mandalai vajadzētu kādu laiku palikt redzeslokā.
Kādas mandalas bērni var izveidot?
Mandalām var būt ļoti plašas veidošanas variācijas:
- mandalu līniju zīmēšana smilšukastē;
- gleznošana (figūras, ziedi, zvēri, fantāzijas no pasakām);
- zīmēšana;
- figūru un attēlu līmēšana uz papīra;
- mandalu locīšana un griešana no papīra;
- līmējot pogas, krellītes, zobu bakstāmos, sērkociņus un dažādus dabīgos materiālus uz tekstila;
- veidojot mandalas dabā (piemēram, mežā no atrastiem dabīgiem materiāliem);
- zīmējot zemē vai sniegā;
- sakārtojot saldumu un augļu šķīvjus svētku galdam;
- veidojot dzīvās mandalas (bērnu grupa apguļas aplī uz zemes, kājas satiekas vidū);
- dejojot riņķa dejas (kustības uz vidu un no vidus).
Pēc dažādu mandalu izveides cilvēks, vienalga - pieaugušais vai bērns - jūtas lieliski. Nomierinās maņu orgāni - redze, dzirde, visa dvēsele.
Apspriediet ar bērniem, ko viņi ir uzzīmējuši vai izveidojuši. Lieciet viņiem stāstīt par viņu jūtām, fantāzijām, formām un krāsām mandalās. Katram no elementiem mandalā ir sava nozīme. Ja divdesmit, piecdesmit bērniem iedosiet vienu un to pašu mandalu, pēc zīmēšanas atklāsiet, ka nav divu vienādu mandalu. Tās atšķiras ar citādākām līnijām, uzsvērts ir kāds cits elements, mainās krāsas. Tas viss izsaka bērna iekšējo pasauli.
Mandalas nedodam bērniem pārāk bieži. Ir nepieciešams izvēlēties pareizo brīdi, pietiekami daudz laika un miera. Ja tiek doti paraudziņi, jābūt ir iespējai izvēlēties no vairākām mandalām, bet to skaitam nevajadzētu būt pārāk lielam. Sagatavojiet mandalas, ar kurām bērni tiks galā. Jaunākie bērni spēj koncentrēties mandalām 10 - 20 minūtes, vecākie bērni arī ilgāk.
Pabeigtās mandalas ir pelnījušas cieņu. Neiznīcināsim šos veidojumus, godāsim ieguldīto darbu un informāciju, ko mums katra mandala sniedz. Mūsdienās lietas pārāk ātri zaudē savu vērtību, tāpēc mācīsim mūsu bērnus apieties ar savām lietām taupīgi un uzmanīgi. Piedāvāsim bērniem interesantu un aizraujošu darbu, kas pildīts ar prieku. Dosim viņiem iespēju attaisīt durvis uz viņu iekšējo pasauli un izzināt jaunas iespējas.
Avots: http://www.benjamin.cz/. Rakstā izmantoti bērnu mandalu zīmējumi no mājaslapas http://www2.lhric.org/pocantico/tibet/mandalas.htm.