Jāatzīst fakts, ka patiesi svarīgi cilvēka dzīves ceļā ir tikai daži atskaites punkti. Viens no tiem ir podiņa un pēc tam tualetes lietošanas apgūšana. Atskārta, ka biksēs taisīt tomēr nevajadzētu, bērniem var rasties dažādā vecumā, atkarībā no konkrētā bērna individuālajām īpatnībām.
Piemēram, manas draudzenes meitai Sandriņai autiņbiksītes sāka kļūt apgrūtinošas aptuveni gada vecumā, taču, tāpat kā daudzi bērni, viņa turējās pie šīs neērtības ar spītīgu stūrgalvību, par katru cenu cenšoties izvairīties no podiņa lietošanas.

Māmiņas stāsts: “Mēs izgājām cauri visam procesam - atbilstoši saņemtajiem ieteikumiem. Taču mēs drīz vien atklājām, ka, izvēloties podiņu meitas mīļākajā krāsā, zviedru dizains un muzikālā versija neko nelīdz. Sandriņa tik un tā atteicās iet uz podiņa, līdz mana mamma (vai vecmāmiņas nav brīnišķīgas?) ieteica nopirkt bērnam īpašu tualetes sēdeklīti un mācīt viņai uzreiz lietot pieaugušo tualeti, izlaižot šo starpposmu. Un tas tik tiešām līdzēja! Mums paveicās - pēc tam naktīs bijušas tikai dažas ķibeles, kad meitiņa bija pārāk samiegojusies, lai izkāptu no gultas.”

Publicēt ieteikumus, kā iemācīt bērnam lietot podiņu, ir tikpat bezcerīgi kā rakstīt "Desmit soļus uz mieru pasaulē". Katrs bērns šo prasmi apgūst savā neatkārtojamā veidā, un vecākiem, lasot šos ieteikumus, noteikti būs savas piebildes. Tomēr sniedzam šeit dažus ieteikumus, kā šo procesu padarīt pēc iespējas vienkāršāku un nesāpīgāku.

Atceries, ka nekādi laika ierobežojumi nepastāv, nav īstā vecuma, kad jāiemācās lietot podiņš, nav panākumus garantējošas metodes, nav nekādu noslēpumu un garantiju. Bet visiem jaunajiem vecākiem iesakām - izbaudiet šo procesu!

Praktiski padomi, kā iemācīt bērnam lietot podiņu

Parādi bērnam podiņu un mudini viņu to izmēģināt. Ļauj bērnam sēdēt uz podiņa ar vai bez drēbēm, lai šis priekšmets kļūtu pazīstams, un atmet jebkādas nevajadzīgas šaubas.

Bērniem patīk sajust, ka viņi kontrolē situāciju, turklāt zinot, ka šaubu gadījumā viņi varēs meklēt atbalstu pie vecākiem. Parūpējies par to, lai bērna apģērbu ir viegli uzvilkt un vilkt, izvairies no sarežģītām pogām, jostām un mezgliem, lai bērns justos brīvi un pats varētu izvēlēties, kad iet uz podiņa.

Ne velti Zigmunds Freids lielu uzmanību veltījis skatoloģiskiem jautājumiem. Tualetes lietošanas apgūšana ir ļoti jūtīga un emocionāla, taču tajā pašā laikā praktiska lieta. Tāpēc ir ļoti svarīgi uzslavēt bērnu, ja viņš iemācījies iet uz podiņa vai izmantot tualeti. Pat ja bērns izrāda vēlmi to darīt, tomēr reāli neko neizdara, pats fakts, ka šāda vēlme pastāv, ir fantastisks. Tāpēc noteikti izrādi bērnam savu atzinību un mīlestību.

Parūpējies par to, lai vienmēr tuvumā būtu arī tualetes papīrs, lai bērns varētu mācīties lietot arī to. Iesakām šādam nolūkam pataupīt jau gandrīz izlietotu tualetes papīra rulli, citādi mazulis to var izritināt pa visu grīdu. Taču, ja tā ir gadījies, nebar bērnu, bet labāk atceries savu bērnību - vai toreiz tu zināji, kā jārīkojas ar šādiem papīra ruļļiem?

Atceries, ka Roma netika uzcelta vienā dienā, tāpēc - pacietību! Podiņa lietošanas mācību procesu ietekmēs emocijas un noskaņojuma maiņa. Ja bērns nejūtas labi vai vienkārši ir noskaņots niķoties, tad viņu pārliecināt par podiņa lietošanas priekšrocībām nebūs tik vienkārši. Tāpēc gatavojies ilgstošam procesam. Daži bērni, ejot uz podiņa, vienmēr vēlas līdzi ņemt kādu rotaļlietu vai parunāt par kaut interesantu, tāpēc esi gatava nodziedāt mazulim dziesmiņu, parunāties, un esi ļoti, ļoti pacietīga. Atceries, ka pat 10 sekunžu ilga pasēdēšana uz podiņa ir progress!

Turklāt nav teikts, ka uz kādu laiku nebūs jāatgriežas pie autiņbiksītēm, piemēram, naktīs vai dodoties ilgstošā braucienā ar automašīnu. Bet neuztraucies. Paskaidro bērnam (ja viņam tas vēl nav gluži skaidrs) savas rīcības iemeslus. Bērns novērtēs to, ka tiek informēts par iemesliem, kāpēc naktī jālieto autiņbiksītes, lai gan pa dienu viņš jau prot iet uz podiņa. Vienmēr apliecini mazulim, ka drīz vien viņš pratīs lietot tualeti gluži tāpat kā māmiņa un tētis.

Bērniem patīk vizuāli atgādinājumi par viņu sasniegumiem. Tāpēc vannas istabā pie sienas var pielikt krāsainu grafiku, kur ar košām uzlīmēm tiks atzīmēta katra veiksmīgā podiņa lietošanas reize.

Rēķinies ar to, ka var atgadīties dažādas ķibeles un nebrīnies, kad notiek kaut kas neparedzēts. Pieņem mazuļa kļūmes un runājies ar viņu - tas viss pieder pie šī mācību procesa.

Bērni aug un attīstās nepārtraukti, un, apgūstot podiņa lietošanas prasmi, viņi iemācīsies arī daudz citu lietu. Nepievērs pārāk lielu uzmanību tieši podiņam, jo šajā procesā mazulis progresēs arī citās svarīgās jomās. Centies veicināt bērna pašapziņu. Uzslavē viņu par citām lietām, ko mazulis dara, piemēram, par skaisto zīmējumu vai izrunāto vārdu, jo arī tas cels bērna pašapziņu.

Daži bērni necieš laika ierobežojumus un ka citi cilvēki viņu uzmana. Lielākā daļa bērnu kļūst nervozi, ja viņiem kaut ko liek darīt uz ātrumu, un īpaši jau tas attiecas uz tualetes izmantošanu.

Kamēr mazulis sēž uz podiņa, pievērsies citām nodarbēm, lai bērns jūtas droši zinot, ka tu esi gatava gaidīt.

Ja atgadījusies kāda ķibele, satīri visu ļoti lietišķi, it kā nekas nebūtu bijis. Nekad nekliedz, nevaibsties un nesmejies - vienkārši uztver to kā pašsaprotamu, lai cik grūti tas nebūtu. Vecāku dusmas šādās situācijās bērnam liks justies ļoti neērti, tāpēc podiņa lietošanu uz kādu laiku var kļūt nepatīkama un apgrūtināta, jo mazulis jutīs, ka izdarījis ko apkaunojošu un sliktu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!