Foto: Ehsan Namavar
Kārtība ir ļoti svarīga, lai bērns savā izaugsmē kļūtu patstāvīgs, un vispirms to ieaudzina ģimenē. Ja pieaugušie cenšas uzturēt tīrību un kārtību mājās, tad tas par paradumu kļūst arī bērniem. Bērns var sākt palīdzēt mammai un tētim jau no tā brīža, kad iemācās staigāt, piemēram, padot mammai virtuves dvieli vai aiznest uz istabu mantiņas.

Vajag atcerēties, ka mazulis pastāvīgi pēta apkārtējo pasauli, un tas, ka mēs saprotam, kur un kā vajag uzturēt kārtību, viņam ir pārsteigums. Kad mazulis no jauna izmētājis savas grāmatas un mantiņas, nevajag viņu bārt, labāk sadalīt darbu pa posmiem, piemēram: „No sākuma mēs salasīsim visas detaļas no konstruktora, pēc tam plauktā saliksim grāmatas." Var noorganizēt spēli, ieslēgt kādu dziesmiņu un pateikt mazulim: „Vai tu paspēsi salikt visu kastē līdz tam brīdim, kamēr skan mūzika?"

Jau trīs gadu vecumā var sākt radināt bērnu uzreiz savākt tās mantiņas un rotaļlietas, kuras vairs nav vajadzīgas. Dodiet viņam albumu un flomasterus tikai tad, kad viņš savācis konstruktoru, bet jaunu grāmatu - tikai tad, kad viņš noliks flomasteru un albumu, pabeidzis zīmēt. Dodot mazulim norādījumus, jābūt ļoti konkrētiem. Nav vērts vienkārši sacīt: „Sakārto istabu." Labāk pateikt: „Salasi grāmatas un noliec plauktā, kubiciņus saliec kastē." Nevajag izmantot vienu lielu grozu, kur mantas būs nekārtīgi samestas. Katra veida mantām iedaliet vienu kasti un uzlīmējiet uz tās attiecīgu zīmējumu, bet, ja mazulis mācās lasīt, tad uzrakstiet. Tas palīdzēs vieglāk orientēties un sašķirot priekšmetus. Nav jābaidās no tā, ka bērnam tas nepadodas tik ātri. Bērni var būt ļoti lēni, kad ļoti cenšas. Pēc darba bērnu noteikti vajag paslavēt.

Jāņem vērā tas, ka bērnam viņa istaba tomēr ir personīgā vieta. Labāk dot viņam tiesības pašam izlemt, kur un kā būs saliktas mantas. Daudz vieglāk ir ievērot noteikumus, ko pats esi sastādījis, nevis saņemot norādījumus „no augšas". Lai viņš pats jūs iepazīstina ar saviem noteikumiem un apsola, ka tos ievēros.

Ja pirms telpu uzkopšanas mazulis niķojas un atsakās strādāt, tas var nozīmēt, ka viņš vienkārši baidās no sarežģītā uzdevuma. Viņam priekšā - drausmīga kaudze ar mantām, un viņš nezina, ar ko sākt. Neatstājiet viņu vienu šajā istabas uzkopšanā! Esiet blakus, palīdziet, pamāciet, kā to labāk izdarīt, un reiz pienāks tā diena, kad bērns pats varēs savest kārtībā savu istabu bez niķošanās un citu palīdzības.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!