Foto: PantherMedia/Scanpix
"Televīzija ir slikti! Īpaši bērniem!" vēsta virsraksti un brīdina vecākus pēc iespējas ilgāk atturēt bērnus no zilo ekrānu vērošanas. Kāds pētījums, ko veica organizācija "Kaiser Family Foundation" pirms pieciem gadiem, atklāj, 74% bērnu līdz 2 gadu vecumam ir jau stabili televizora vērotāji, lai gan acu ārsti un neirologi allaž ieteikuši vismaz līdz 2 gadu vecumam bērnus pie televizora nelaist klāt vispār.Ieviešot samērīgus televīzijas skatīšanās paradumus un neļaujot procesam plūst nekontrolēti, arī televīzija mazam bērnam var izrādīties piemērots laika kavēklis.

Neceriet - televizors neizglītos!

Foto: F64

Kurš gan vecāks negrib, lai no viņa mazā bumbulīša izaug Bēthovens vai Pikaso. Televīzijas kanāli piemērojas vecāku vēlmēm un piedāvā daudz izglītojošas, aizraujošas un pat kvalitatīvas bērnu programmas, piemēram, "Baby Einstein" vai "Baby Van Gogh" sērijas, kas stāsta, kā notiek dabas procesi, stāsta par krāsām un skaņām, rāda, kādi dzīvnieki dzīvo mežos un jūrās. Protams, tas viss saista bērnu uzmanību, tomēr uz paliekošiem rezultātiem cerēt nav pamata. 

Pētnieki secinājuši, ka bērniem, kas jaunāki par 2 gadiem, šie raidījumu izglītojošo efektu dod minimāli vai nedod vispār. Laika posmā no piedzimšanas brīža līdz 2 gadiem bērna smadzenes strauji aug un pilnveidojas, nozīme ir tikai tiešiem kairinājumiem, nepastarpinātai komunikācija ar cilvēkiem, dabu un dzīvniekiem. Tāpēc ikdienas darbības, piemēram, netīrās veļas šķirošana pa krāsām un likšana veļasmašīnā, ir daudz izglītojošāka nodarbe par intelektuāla raidījuma vērošanu.

To pierāda fakts, ka darbības, ko bērns novērojis dzīvē, viņš imitē daudz veiksmīgāk nekā televīzijas raidījumā redzētās. Līdz brīdim, kamēr bērns sāk runāt pats, skatīties televizoru viņam nozīmē redzēt un dzirdēt kaut ko nesaprotamu. Attēls, krāsa un kustība piesaista bērna uzmanību ekrānam, taču viņa secinājumi nav tādi, kā iecerējis režisors.

Nē! vakariņām pie ekrāna

Foto: PantherMedia/Scanpix


Bērnu liekais svars un aptaukošanā viens no galvenajiem iemesliem ir maltītes iepretim televizoram. Iemesli – vairāki. Pirmkārt, pārtikas produktu un uzkodu reklāmas, ko nākas noskatīties ēdot, tiešā veidā ietekmē apetīti, uzskata pētnieki. ASV 53% bērnu, kas jaunāki par 6 gadiem, vismaz vienu maltīti dienā ietur, skatoties TV. Turklāt vecāki to pat veicina, norādot, ka "normāli" pabarot bērnu iespējams vienīgi tad, ja viņš ēd, nedomājot. Tad visa uzmanība pievērsta darbībām, kas notiek ekrānā. Divu aktivitāšu veikšana – ēšana un skatīšanās, neļauj sajust sāta sajūtas iestāšanos, tāpēc tiek apēsts par daudz, skaidro Pensilvānijas Universitātes kognitīvi biheiviorālās teorijas profesors Francs Lori. 

Prom no reklāmām

Foto: Shutterstock


Reklāmas nu tiešām ir tas, ko bērniem nevajadzētu redzēt, lai gan tieši košās, krāsainās un muzikāli atraktīvās reklāmas ir pirmais, ko televīzijas ekrānā pamata zīdaiņi. Visnegatīvākā ietekme ir pārtikas produktu reklāmām un ātro uzkodu reklāmas klipiem. Pētījumi atklāj, ka saldumu un uzkodu reklāmas bērnu raidījumu laikā palielina šo uzkodu pirkšanas apjomu veikalos. Efekts ir ļoti ātrs un acīmredzams, bet kas notiek ar šo bērnu veselību ilgtermiņā? Bērni pieprasa to, ko redz reklāmās. Turklāt, tā smadzeņu daļa, kas atbild par īslaicīgu informācijas saglabāšanu, bērniem ir mazāk attīstīta un pēc reklāmas pauzes atsākot skatīties raidījumu, bērns to jau uztver kā jaunu informāciju, kas nekādā veidā nav saistīta ar iepriekš skatīto. Faktiski tas ietekmē arī bērna spēju koncentrēties.

Šovs ir beidzies, slēdzam ārā!

Foto: PantherMedia/Scanpix


2 gadus vecam bērnam televīzijas skatīšanās limits dienā ir ne vairāk par 2 stundām, domā Amerikāņu pediatri. Eiropā bērnu attīstības speciālisti tomēr uzskata, ka tas ir stipri par daudz. Daži uzskata, ka līdz gada vai pat četru gadu vecumam bērnam nevajadzētu atrasties telpā, kur ir ieslēgts televizors. Citi domā, ka 15 minūtes dienā ir pieļaujamas. No gada līdz trīs gadu vecumam šis laiks varot būt pusstunda dienā. Citur norādīts, ka pusotra līdz divu gadu vecumā šim laikam jābūt ne vairāk par 15 minūtēm dienā. Trīs gadu vecumā – 30–40 minūtes dienā; 5–6 gadu vecumā – 1–1,5 h; pēc 10 gadu vecuma – līdz 2 h dienā, protams, ne jau nepārtrauktu laiku.

Praksē pat šīs stundas ievērot ir samērā grūti, ja televīzijas kaste strādā ieslēgta visu dienu. Ir bērni, kas savu dienu iesāk ar televizoru un aizmieg šīs fona skaņas iemidzināti.
Ir ļoti svarīgi ieradināt, ka beidzoties tam raidījumam, ko gribējāt noskatīties, kanāli netiek pārslēgti uz nākamajiem un atkal nākamajiem.

Pat, ja mazulis vairs neskatās televizoru, bet tas turpina klusi murmulēt un mirgot kaut kur istabas stūrī, tas ietekmē smadzeņu darbību. 

Novērots, ka trīs gadus veci bērni arvien mazāk spēj koncentrēties viena veida nodarbei, ko viņš uzsācis spēlējoties. TV darbošanās fonā var traucēt arī valodas attīstībā. Ir gadījumi, kas bērnudārza personālam nākas saskarties ar bērniem, kas atnākot uz dārziņu neprot runāt, bet nevis tāpēc, ka nav spējuši iemācīties runāt smadzeņu īpatnības dēļ, bet gan tāpēc, ka visu dienu ir pavadījuši, skatoties, kā runā "runājošās galvas" televīzijas ekrānā. Speciālisti norāda, ka pēdējo 20 gadu laikā ir krasi palielinājies to bērnu skaits, kuriem ir grūti uztvert mutisku informāciju, runāt. Pie vainas ir arī televizors, jo tā skatīšanās laikā nav nepieciešams aktīvi runāt, tikai jāklausās

Ko šodien skatīsimies?


Nu labi, nav jau viss tik bezcerīgi! Var TV kasti ārā nemest, jo bērni, kas ir vecāki par 2 gadiem, šo to tomēr iemācās arī vērojot televīzijas programmas. Te svarīgi ir izvēlēties pareizo programmu, uzsvaru liekot uz raidījuma struktūru un informācijas pasniegšanas veidu.

  •  Piedāvājiet noskatīties raidījumus, kas satur stāstu no sākuma līdz beigām, no A līdz Z, kuri nesākās kaut kad... un neturpināsies neskaitāmās sērijās. 
  •  Izmantojiet reklāmas pauzes raidījumos, lai aprunātos ar savu bērnu par to, ko viņš redzējis un kā to sapratis. Vecākiem jābūt aktīviem līdzi-skatītājiem, lai zinātu, ko bērni iemācās un apgūst. 
  •  Iesaistieties filmas apspriešanā. Parunājiet, kas no redzētā ir pieņemams, kas – nav. Šodien multenēs atainotā morāle mēdz būt "divdomīga", tā vairs nedod skaidras norādes, kas ir labs vai ļauns. Nepalaidiet garām iespēju izskaidrot to, ko bērns var saprast nepareizi. 
  •  Protams, izvēlieties nevardarbīga satura filmas, multenes un raidījumus. Nereti vardarbīgus kadrus pasniedz kā smieklīgu sižetu, tāpēc bērniem liekas, ka tas nav nosodāmi. Paskaidrojiet, ka uzmetot uz galvas ķieģeli, reālajā dzīvē cilvēks visdrīzāk ietu bojā. Bērni fantāziju no realitātes atšķirt sāk atšķirt tikai apmēram 4 gadu vecumā. 
Amerikāņu klasisko multfilmu seriālu varoņi kaujas, lamājas, ķēmojas, dara viens otram sliktu. Bērns to uztver kā cilvēku saskarsmes modeļus. Izrādās, ka bērna psihei vistraumējošākie ir nevis mīlas vai agresijas sižeti (protams, izņemot pornogrāfiju vai brutālas kautiņu ainas), bet gan šausmu filmas, fantastikas filmas par biedējošu nākotni vai sižeti, kas saistīti ar šķiršanos, vientulību, zaudējumiem. Bērnā ir viegli izraisīt visiem piemītošās bailes no nāves un nezināmās nākotnes, bet bērns neprot ar tām tikt galā.

Laiks kopā

Foto: PantherMedia/Scanpix


Televīzija ir kā auklīte, kas nodarbina bērnus, kamēr vecāki apdara steidzamākos darbus. Dzerot rīta kafiju vai gatavojot vakariņas, bērneli nosēdinām iepretim ekrānam. Ir mazliet tā kā vainas sajūta, bet brīvās minūtes taču arī gribās. Salīdzinot, kā laiks pie televizora nolaupa laiku citām nodarbēm, atklājies, ka bērni televīzijas dēļ nesāk mazāk lasīt vai mazāk dauzīties ārā, toties tas būtiski samazina kontaktu skaitu tieši ar vecākiem. Tāpēc, ja vien ir iespējams, noskatieties filmas vai jaunākās multenes kopā ar bērniem. Viņi to novērtēs, tas būs jūsu kopīgais laiks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!