opings iepirkšanās somas
Foto: AFP/Scanpix
Maiga, nomierinoša mūzika. Uzlaikošanas kabīnes, kas sasniedzamas, tikai izejot caur visu veikalu un tā automātiski aplūkojot pārējās preces. Spoguļi, kas rāda slaidāku attēlu, ceļot mūsu pašapziņu. Tie ir tikai daži no trikiem, kas lielveikalos tik izmantoti, lai piemānītu klientus, liekot tiem nopirkt vairāk. Turpinājumā „Daily Mail” apkopotās viltības, kas cilvēkus ietekmē iepērkoties.

Novietojums

Lielveikali, īpaši pārtikas, ir iekārtoti tā, lai iedrošinātu cilvēkus atklāt jaunas vietas un nodaļas, izpētot papildu plauktus un attiecīgi nopērkot vairāk. Tāpat tirdzniecības centri visbiežāk ir celti vairākos stāvos, radot sajūtu, ka tas, ko mums patiešām vajag, ir kādā no vēl neapmeklētajiem stāviem.

Vai esi pamanījis, ka uzlaikošanas kabīnes vienmēr ir veikalu dziļumā un, lai līdz tām nokļūtu, jāmēro visa veikala platība, aplūkojot arī pārējās preces? Tas skaidrojams ar to, ka veikali ir ar nolūku iekārtoti tā, lai cilvēki acumirklī nedotos pēc konkrētās lietas, kas nepieciešama, bet aplūkotu arī pārējo piedāvājumu.

Līdzīgu nolūku vadīta ir arī eskalatoru novietošana, kas nereti liek cilvēkiem riņķot vairākas reizes pa konkrēto stāvu, līdz tiek atrastas derīgas kāpnes, kas aizvedīs uz nākamo stāvu, nevis liks atgriezties izejas punktā.

Uzmanības novēršana

Lai palēninātu klientu tempu un liktu pievērst uzmanību pēc iespējas vairāk precēm, lielveikalos ir stratēģiski novietoti dažādi reklāmas displeji, kas informē par akcijām un izdevīgiem piedāvājumiem. Pēc to aplūkošanas cilvēki paskatās arī sev apkārt, tā piefiksējot papildus preces.

Tāds pats nolūks ir spoguļiem, kuros cilvēki ielūkojas ik pēc pāris sekundēm, pārtraucot nolūkoto lietu meklēšanu.

Perspektīvas maiņa

Veikalos skanošā mūzika visbiežāk ir viegli ritmiski, tā novedot klientus teju hipnozes stāvoklī. Tāpat tajā bieži viemn nebūs vokāla, lai neradītu traucēšanas sajūtu.

Nereti tiek izveidotas arī šķietami šaurākas ejas, kas liek samazināt tempu, baidoties kaut ko apgāzt.

Arī spoguļi tiek izvēlēti tādi, kuru sniegtais attēls būs garāks un tievāks par mūsu patieso izskatu, tā liekot domāt, ka izvēlētajās drēbēs izskatāmies lieliski. Savukārt iepirkšanās ratiņi un grozi ir krietni lielāki nekā tiem vajadzētu būt, tā radot sajūtu, ka kaut kas vajadzīgs vēl nav nopirkts.

Cenas un pārdošana

Lētākās preces vienmēr atradīsies veikala tālākajā galā, savukārt dārgākās – tuvāk ieejai. Tāpat neskaidrības par produktu patiesajām cenām ir ar nolūku radītas.

Māņi acīm

Noķerot cilvēka skatienu, pastāv lielāka iespēja, ka viņš izvēlēsies preci neapdomājoties un jau stāvot pie kases, lai norēķinātos.

Būtiski, ka cilvēka acu līmenī lielveikalos vienmēr ir novietoti augstas klases produkti, tāpat arī dažādi nieciņi un sīkumi, kas šķiet lēti un dotajā brīdī pievienojami pirkumam.

Notiek arī visdažādākās manipulācijas ar cenu pasniegšanas veidu. Horizontāli novietoti cipari tiek drukāti ar lielākām atstarpēm, radot iespaidu, ka skaitlis ir lielāks, savukārt atlaižu cenas tiek drukātas lielākā fontā, radot vizuālu atšķirību no pamatcenas. Tāpat tiek izmantota arī krāsu ietekme, izvēloties spilgtus un pamanāmus toņus, lkā arī operējot ar maģisko vārdu "Akcija!".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!