Cilvēka personība, raksturs un dzīves scenārijs lielā mērā formējas bērnībā. Visspilgtāk viņu ietekmē notikumi un emocijas, kas piedzīvotas līdz 12 gadu vecumam. Tomēr nav tā, ka vēlāk vairs neko nevar labot. Par to, kurā brīdī un kā veidojas svarīgākās dzīves pamatsajūtas, portālā "Jedinstvennaja.ua" stāsta psiholoģe Tatjana Gruša, kas pārstāv biodinamiskās psihoterapijas virzienu.
Biodinamiskās psihoterapijas virziena pārstāvji, kas strādā ar cilvēka ķermeni, uzskata, ka cilvēka personība veidojas no ieņemšanas brīža līdz apmēram 12 gadu vecumam. Noteiktos periodos veidojas noteiktas personības struktūras, kas vēlāk formēs cilvēka rakstura pamatus un uzvedību.
Psiholoģe stāsta, kurā periodā veidojas kādas īpašības, kas noderēs jaunajiem un topošajiem vecākiem. Jāņem vērā, ka periodi var pārklāties un vienas struktūras veidošanās vēl nav beigusies, kad jau sākas nākamais periods.
Eksistences jeb patības struktūra
Veidojas, sākot no otrā grūtniecības trimestra līdz 3. dzīves mēnesim. Šajos mēnešos top cilvēka kodols jeb eksistences struktūra. Nozīmīgākais brīdis ir dzemdības. Veidam, kā bērniņš nāk pasaulē, ir milzīga ietekme uz tālāko dzīvi. Tradicionāli bērni dzimst ar galvu pa priekšu. Dabīgās dzemdībās dzimušie bērni ar kājām atgrūžas pret dzemdes iekšējo sienu un virzās uz āru, izlaužot sev ceļu ar galvu.
Ķeizargriezienos dzimušie tiek izņemti no mammas vēdera ar dibenu pa priekšu, tādējādi viņiem nemaz nav jāpūlas piedzimt pašiem. Ķeizarbērniņiem šī pirmā dzīves pieredze izpaliek. Pēc šī psihoterapijas novirziena teorijas tiek pieļauts, ka ķeizariņi dzīvē var būt pasīvāki.
Dzimšanas laikā iegūto modeli var koriģēt, pielietojot speciālu "otrās piedzimšanas" metodiku. To var darīt gan mazuļa vecumā kopā ar vecākiem, gan arī vēlākā dzīvē.
Vajadzību struktūra
Veidojas no 1,5 mēnešiem līdz 1,5 gadiem. Periods, kad veidojas prasme apzināt savas vajadzības. Bērns kaut ko grib, viņš mācās saprast, ko tieši, mācās apmierināt savas vajadzības vai lūgt palīdzību citiem. Veidojas prasme ņemt un dot. Šajā periodā jāļauj bērnam pašam uzsākt sēdēšanu, rāpošanu un staigāšanu tad, kad viņš tam ir gatavs un pats grib darboties. Jāļauj bēram tikt līdz sajūtai "es gribu". Ja vecāki skrien pa priekšu bērna vēlmēm un visu izdara bērna vietā, viņš neiemācās sajust pats savas vēlmes. Un vēl - nesēdiniet bērnu spilvenos un nelieciet staiguļos, ļaujiet viņam sagribēt kustēties pašam, aicina psiholoģe.
Ja šis periods noritējis nepareizi, pieaugušo dzīvē cilvēkam var zust interese un motivācija kaut ko darīt pašam. Viņu vienkārši nekas sevišķi neaizrauj un nesaista. Vēl viena interesanta pazīme - cilvēks, kuram šajā dzīves posmā traucēta normāla attīstība, vēlāk dzīvē grib daudz gulēt vai vismaz atlaisties "slīpi" un atpūsties.
Autonomijas struktūra
Gribas struktūra
Veidojas no 2 līdz 4 gadu vecumam. Palīdziet un iesaistieties pasaules izzināšanā, kas ir šī dzīves perioda galvenais uzdevums. Nekauniniet, ja mazais pirkstiņš urbinās degunā. Jā, arī tā ir pasaules izzināšanu, jo ir taču interesanti, kas tur iekšā. Nekliedziet "Neaiztiec tējkannu, apdedzināsies!” Labāk dodiet iespēju savā uzraudzībā pataustīt, ko nozīmē karsts ūdens.
Psiholoģe norāda, ka cilvēki, kuriem ir bijusi traucēta gribas struktūras veidošanās, ir ar noslieci izvēlēties apavus, kas ejot, rada lielu troksni. Tādējādi viņi it kā signalizē "Te nāku es! Vai beidzot kāds mani dzird!". Mazi bērni dipina kājas un trokšņaini uzvedas.
Mīlestības un seksualitātes struktūra
Veidojas no 3 līdz 6 gadu vecumam. Šis ir vecums, kad mazajai meitenei ir jāsajūtas kā princesei, bet zēnam - kā varonim, kas spēj visu. Viņš ir Supermens! Bērns sāk apzināties sevi kā seksuālu būtni, to, ka viņš ir meitene vai puika, ka viņam ir dzimums. Viņi spēlē "dakterus" un iepazīst savu ķermeni.
Svarīgi, lai vecāki šajā vecuma posmā šo dabīgo izziņas procesu neuztvertu saasināti. Iespējams, ka būs neērti jautājumi.. Atbildiet tieši, bet emocijām un detaļām.
Viedokļa struktūra
Veidojas no 5 līdz 9 gadu vecumam. Šajā periodā bērns mācās saprast, ka viņa viedoklis var nesakrist ar vecāku viedokli, tomēr viņam ir gan tiesības, gan iespēja paust savas domas un vecāki tās uzklausīs un iespēju robežās respektēs.
Pavēles "Paklusē!", "Tavas domas nevienu neinteresē!" utml. veicina to, ka pieaudzis, šīs cilvēks vairīsies izteikt savas domas, viņi neiesaistās strīdos, neprot sevi aizstāvēt.
Sadarbības, solidarizēšanās struktūra
Veidojas no 7 līdz 12 gadu vecumam. Pirmā klase ir ļoti svarīgs dzīves posms. Bērns mācās atrast savu vietu klasē, grupā, starp vienaudžiem. Brīdis, kad veidojas viņa paša tēls savās acīs - vai viņš ir līderis, autsaiders, pelēkais kardināls? Ja šajā posmā viss norit pareizi, bērns iemācās būt daļa no sabiedrības, bet nepazaudēt savu unikālo individualitāti.