Foto: PantherMedia/Scanpix
Pasaule ir apsēsta ar ideju par bērniem drošas vides izveidošanu un nodrošināšanu. TED interaktīvajā seminārā ar savām idejām par to, kas patiesībā trūkst mūsdienu bērniem, pieredzē dalās Džīvers Tallijs, datorspeciālists, kas izveidojis "Niekošanās skolu" bērniem. Skolas mērķis ir iemācīt bērniem darīt lietas, kuras parasti vecāki aizliedz pat mēģināt, baidoties par sava bērna vai mantu drošību, vai arī stingri ievērojot likuma normas – "Bērns pie stūres!? Nemūžam!" G. Tallijs ir arī grāmatas "50 riskantas lietas, kas jums jāļauj pamēģināt saviem bērniem" autors.

Mēs dzīvojam pasaulē, kurā bērniem ļauts ņemt rokās tikai mīkstas, apaļas plastmasas lietas, ar kurām pilnīgi noteikti nekad un nekādos apstākļus nevarētu savainoties. Bet tas nekādā veidā neveicina izpratni par lietām un dzīvi kopumā, uzskata Tallijs. Tiklīdz tiek noteiktas stingras drošības robežas, bērniem tiek atņemta iespēja sadarboties ar pasauli, kurā viņiem nāksies dzīvot.

Par spīti labajiem centieniem un nolūkiem radīt superdrošu vidi, bērni tāpat vienmēr izdomās veidus, kā darīt to, kas viņiem ir interesants un, iespējams, riskanti. Tāpēc tēma patiesībā ir tieši par drošību, proti, kā veicināt bērnos radošumu, pārliecību par saviem spēkiem un iemācīt viņiem  izprasta apkārt esošos potenciālos riskus un bīstamās situācijas. Piecas lietas, kas noteikti jāļauj pamēģināt bērniem pirms tie pieauguši!

Mašīnas vadīšana

Braukšana ar mašīnu mazam bērnam ir ļoti iedrošinoša darbība. To var darīt arī kopā ar bērnu, turot viņu klēpī, ja vecāki baidās pārkāpt likumu un nav pārliecināti par bērna prasmēm. Iespēja pašam vadīt tādu neizprotamu objektu kā mašīna sniedz bērnam sajūtu, ka viņi spēj vadīt pasauli. Šo sajūtu bērni var sajust ļoti reti, bet tā ir nenovērtējama.

Spēlēšanās ar uguni


Prasme kontrolēt vienu no pirmatnējiem dabas spēkiem - uguni, ir viens no nozīmīgākajiem notikumiem bērna personisko sasniegumu vēsturē. Uguns ir viena no svarīgākajam lietam, ko atklājis cilvēks, bet spēlēšanas ar uguni iemāca, kā tā darbojas. Skolotājs aicina ļaut bērniem kurināt savu ugunskuru, ļaut "pamuļķoties", saprast, kad uguns uzliesmo, kad noplok, kā to atkal iekurināt. Spēlēšanās ar uguni iemācīs lietas, kuras nevar iemācīties, spēlējoties tikai ar drošajām mantām.

Pašam savs kabatas nazis


Agrāk katram sevi cienošam vīrietim bija kabatas nazis. Tagad šis rīks pamazām pārtop kultūrvēsturiskā piemiņas lietā. Tas patiesi ir briesmīgi! Mazam zēnam viņa pirmais kabatas nazis ir pirmais universālais darba rīks, ko var izmantot gan kā lāpstiņu, gan sviru, gan skrūvgriezi, gan griežamo. Daudzās kultūrās kabatas nazi zēnam piešķirt tad, kas viņš sāk staigāt. Jā, puika var sagriezties, bet tā ir mācība. Turklāt jauniešiem viss tik ātri sadzīst, joko skolas izveidotājs.

Ļaujiet paskatīties, kas lācītim vēderā


Ļaujot izjaukt ierīces, bērniem ir iespēja ne tikai apmierināt ziņkārību, bet arī izjust to, ka ne viss ir iepriekš paredzams. Izjaukt izdevās, salikt atpakaļ vairs ne. Aiz drošības noteikumiem, kas ierobežot iespēju riskēt un mēģināt, bērnos netiek veicināta izzināšanas vēlme.

Šķēpa mešana


Foto: PantherMedia/Scanpix

Mūsu smadzenēs atrodas nervu savienojumi, kas paredzēti tieši tam, lai mēs spētu mest lietas! Un tas, kas ir smadzenēs paredzēts no dabas, ir arī jānodarbina. Līdzīgi kā ar muskuļiem, kurus nenodarbina un tie paliek vāji, tāpat notiek ar smadzenēm - centri, kurus neizmanto, atrofējas. Trenējot šos centrus, pilnveidojas kustību koordinācijas un koncentrēšanās spējas.

Visu uzstāšanos var noskatīties šajā video.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!