Gumijas
Katru starpbrīdi meitenes pulcējās gaiteņos vai pagalmos, lai lēkātu "gumijas". Nepieciešama bija tikai visparastākā veļas gumija un 3-4 dalībnieces.
Noteikumi: Divas meitenes stāvēja kādu 1,5 – 2 metrus viena no otras un viņām ap kājām bija nostiepta gumija, pa šo gumiju lēkāja trešā, izpildot noteiktas figūras. Jo grūtāka figūra un lēciens, jo augstāks bija dalībnieces līmenis. No sākuma gumija bija ap potītēm, tad ap ceļgaliem, vidukli utt. Ja nebija trīs meiteņu, tad iztrūkstošās vietā tika izmantots skolas sols vai kāds mazkustīgāks puišelis.
Ko šīs spēle attīsta: Attīsta vestibulāro aparātu, koordināciju, uzmanību, labs karidotreniņš, jo ilgstoša lēkāšana ir laba slodze sirdij un kāju muskulatūrai. Palīdz sadraudzēties.
Klasītes
Pilsētas meiteņu klasiskā spēle – ar krītu uzzīmētu klasīšu lekšana.Nepieciešami krītiņi un akmentiņš vai hokeja ripa.
Noteikumi: Uz asfalta tiek uzzīmēts rāmis, tad pirmais spēlētājs met akmeni uz vieninieku un lec pa laukumiņiem pēc kārtas. Ja spēlētājs uzlec uz līnijas, tad viņš ir sadedzis un lec nākamais. Ja viņš izlec līdz sākumam, tad turpina spēli, metot akmeni uz divnieka un lec visu no jauna.
Ko šī spēle attīsta: Attīsta veiklību, rokas un kustību precizitāti, spēju koncentrēties, mazākajām meitenēm palīdz apgūt ciparus.
Kaļim-bam-bam
Noteikumi: Divas komandas nostājas viena otrai pretī un, sadevušies rokās, pēc kārtas sauc pantiņu. Tā komanda, kura sauc pēdējo rindiņu, izvēlas vienu no pretinieka komandas, kuram skrienot, jāpārrauj otras komandas ķēde, kuru veido rokās sadevušiem bērni. Ja izdodas, tad vienu no komandas ņem uz savu komandu. Ja nē, tad pats paliek tajā komandā.
Pēdējais pāris šķirās
Noteikumi: Jo vairāk bērnu, jo jautrāka spēlēšana. Visi stāv pa pāriem viens aiz otra. Bez pāra ir spēles vadītājs, kurš stāv visiem priekšā un saka "Pēdējais pāris šķīrās". Pēdējais pāris skrien ap rindu katrs pa savu pusi un rindas priekšgalā satiekas, saķeroties rokās. Ja skriešanas laikā vienu no pāra vadītājs noķer, tad tas, kurš nav noķert un paliek bez pāra, ir vadītājs. Bet jaunais pāris stājas rindas priekšgalā.
Ko šī spēle attīsta: Koordināciju, iemāca ātri skriet un labi mukt, strauji reaģēt uz situācijas izmaiņām.
Jūra bango!
Noteikumi: Vadītājs skaita pantiņu "Jūra viļņojas viens, jūra viļņojas divi, jūra viļņojas trīs…"
Kamēr skaita pantiņi, pārējie spēles dalībnieki drīkst kustēties, locīties, utt. Bet tad, kad beidz skaitīt, jāsastingst tādā pozā, kādā tajā brīdī atrodas. Tad vadītājs iet pie katra spēlētāja un iekustina viņu. Spēlētājs attēlo kādu no jūras iemītniekiem, bet vadītājam jāuzmin, kas tiek tēlots.
Ko šī spēle attīsta: Iztēli, spontanitāti un spēju iejusties tēlos.
Kazaki – razboiņiki jeb Kazaki pret laupītājiem
Noteikumi: Ir divas komandas. Viena komanda meklē, otra - slēpjas. Komandai, kura slēpjas, bija jāizdomā visiem vienāda parole, bet otrai komandai bija jāmeklē pirmās komandas dalībnieki. Ja kādu atrada, tad šo dalībnieku varēja kutināt, pratināt un "mocīt", lai viņš atklātu paroli. Pēc tam komandas mainījās – vieni slēpās, otri meklēja.
Ko šī spēle attīsta: Spiegu treniņa spēle, prasmi orientēties apkārtnē, slēpties, māku draudzēties.
Ēdams – neēdams
Noteikumi: Nepieciešama bumba un bērnu kompānija, kas sēž aplī un ķer bumbu. Tas, kurš bumbu met, nosauc ēdamu vai neēdamu lietu un vārdu tam, kuram bumba veikli jānoķer, ja nosaukts ir kaut kas ēdams, vai arī bumbu neķer, ja nosaukta neēdama lieta. Ja bumbu noķer tad, kad ir nosaukta neēdama lieta, tad spēlētājs nāk riņķa vidū un vada spēli.
Ko šī spēle attīsta: Attīsta humora izjūtu, prasmi uzmanīgi klausīties un ātri reaģēt.
Nazīši
Noteikumi: Spēles dalībnieki uz zemes ar nazi uzvelk apli. Pēc kārtas katru spēlētājs met nazi noteiktā, iepriekš iezīmētā teritorijā, mēģinot no konkurentiem atkarot pēc iespējas vairāk teritorijas. Spēlei ir dažādas versijas, katrā pagalmā bija savas spēlēšanas nianses.
Ko šī spēle attīsta: Prasmi apieties ar nazi, ko daudzi mūsdienu zēni vairs īsti neprot. Attīsta uzmanību, precizitāti.
Akmentiņ, lec ārā
Noteikumi: Spēlē nepieciešami vismaz četri spēlētāji. Visi apsēžas saāķētiem elkoņiem viens otram blakus. Vadītājam ir akmentiņš, kas paslēpts kopā saliktās plaukstās. Viņš staigā spēlētājiem un kādam ieliek akmentiņu rokās, imitējot darbību arī pie pārējiem. Vadītājs nokliedzas: "Akmentiņ lec laukā!" Akmentiņa turētājam jāmēģina izlēkt. Pārējie cenšas apturēt akmentiņa turētāju.
Ko šī spēle attīsta: Prasmi novērot un novērtēt citu reakciju, ātri rīkoties.
Nesaki ne jā, ne nē, ne melns, ne balts
Noteikumi: Jāskaita skaitāmpantiņš un jāuzdod speles dalībniekiem jautājumi, uz kuriem jaatbild, nepasakot "jā", "nē", 'melns", "balts". Tiklīdz kāds pasaka aizliegto vārdu, tā viņš spēli ir zaudējis.
Skaitāmpantiņš "Še tev dālder's, pērc ko gribi, nesaki ne "Jā", ne "Nē", ne "melns", ne "balts".
Ko šī spēle attīsta: Prasmi domāt ārpus rāmjiem, attīsta tēlaināku valodu un abstrakto domāšanu, arī uzmanību.
Kādas spēles spēlējāt jūs savos pagalmos? Iespējams, ka drīz tās jau būs kultūrvēsturiskas atmiņas.