Foto: LETA
Rīgas Valsts 2.ģimnāzijas 12.klases skolēniem radušās bažas par sekmīgi nokārtotu valsts centralizēto eksāmenu matemātikā, jo skolotājs ilgstoši neierodas uz mācību stundām. Skolēniem ir pamatotas aizdomas, ka "slimības lapa" kalpo kā viltus aizsegs patiesajai problēmai - alkoholam. Problēmas ar skolotāju jau ir otro gadu, un tikai tagad skolas vadība sola rast risinājumu.

Skolēni vaicā, kurš uzņemsies atbildību par viņu nākotni, ja matemātikas eksāmenā netiks saņemts pietiekami augsts novērtējums? Kāpēc viņiem būtu jāmeklē privātskolotājs, ja valstij saskaņā ar likumdošanu izglītība šajā posmā jānodrošina bez maksas? Jā, arī skolas vadība izprot situāciju, bet diezgan lielā bezspēcībā plāta rokas. Tiesa, beidzot tiek solīts kāds risinājums.

Skolēnu atstāstītais situācijas apraksts

Rīgas Valsts 2.ģimnāzijā ir sešas 12.klases - a,b, c, d, e, f, un divām no tām matemātiku pasniedz Armands Gruzinskis. Portālā Delfi.lv vērsās vienas 12.klases skolēni, lai ar mediju starpniecību mēģinātu atrisināt problēmu, kas ilgst jau otro gadu.

Proti, skolotājs regulāri un ilgstoši neierodas uz mācību stundām matemātikā. Turklāt bieži, kavējot mācību stundas sākumu, steidz vēl uzsmēķēt un bieži no skolotāja jūtama alkohola dvinga. Patiesībā, šis apstāklis skolēnus uztraucot mazāk, jo galvenais, lai skolotājs vispār nāk uz stundām un mēģina ko iemācīt.

Klases skolēni, kuri vērsās Delfi.lv, mācās pēc programmas „Vispārējās vidējās izglītības vispārizglītošojā virziena programma (31011011 - Komerczinības)” ar matemātiku kā vienu no padziļināti apgūstamajiem priekšmetiem. Tas vien nozīmē, ka matemātikas apgūšana pietiekami labā līmenī lielākajai daļai skolēnu, kas motivēti tālāk izglītoties, ir ļoti svarīga.

Jau pagājušajā gadā minētais skolotājs ilgstoši neieradās uz mācību stundām, un arī pērn skolēniem tas bija liels problēmjautājums, jo ģimnāzijā ik gadu jānokārto tā dēvētie pārcelšanas eksāmeni. Dažs skolotāja neesamības dēļ mācījās pie privātskolotājs, dažs viens pats mājās mēģināja tikt galā ar sarežģīto priekšmetu. Šogad lietas nopietnībai jau ir pavisam cita nokrāsa, jo pavasarī jākārto vidusskolas beigšanas eksāmens.

Skolēni vairākkārt vērušies pie skolas vadības, lūdzot rast risnājumu, taču bez rezultātiem. Skolas vadība aizbildinājusies, ka konkrētajam skolotājam ir darba nespējas lapa, citu skolotāju noalgot skolai neesot naudas, bet pārējie skolotāji jau tā ir noslogoti. Tādēļ skolēni nolēma vērsties pie medijiem, jo jūtas neaizsargāti.

Vēl pērn skolēni ar jurista palīdzību bija nolēmuši mēģināt atbrīvoties no viņiem "piešķirtā" matemātikas skolotāja, taču oficiālu iesniegumu skolas direktoram tā arī neiesniedza, uzskatot, ka jēgas nebūs, jo abi bijuši lielo draugos. Tagad skolai direktors ir nomainījies, un skolēnos modusies cerība par iepsējamām izmaiņām.

Lūk, neliels ieskats skolēnu sagatavotajā iesniegumā:

"Kopš 2013.gada 3.septembra šī priekšmeta apguve ir kļuvusi ievērojami apgrūtināta vairumam ģimnāzijas 11.klases izglītojamo, ievērojami palielinot risku nenokārtot sekmīgi pārcelšanas eksāmenu, par ko liecina klases vidējā atzīme matemātikas priekšmetā. Kā iepriekš minētā iemesli jānorāda sekojoši problēmjautājumi:

1.Mācību stundu matemātikas priekšmetā regulāra, neplānota atcelšana un trūkstošās mācību stundas nenozīmēšana citā laikā, kas netiek atzīmēta skolvadības sistēmā E-Klase, tādejādi apgrūtinot ģimnāzijas minēto izglītojamo pienākumu izpildi mācībām paredzēto laiku pilnībā izmantot mācībām, sistemātiski gatavojoties mācību stundām un nodarbībām;

2.Vāja matemātikas priekšmeta papildus mācību (konsultāciju) stundu darba organizēšana;

3.Matemātikas priekšmeta mācību sasniegumu vērtēšanas metodisko paņēmienu iespējama neatbilstība, tādejādi radot saprātīgas šaubas,vai tiek pienācīgi ievērotas ģimnāzijas nolikumā minētās izglītojamo tiesības saņemt motivētu savu zināšanu novērtējumu;

4.Pasniedzēja sistemātiska klases atstāšana matemātikas priekšmeta mācību stundas laikā, kas nonāk pretrunā ar Izglītības likumā noteiktajām normām;

5.Bilingvālās apmācību programmas nenodrošināšana matemātikas priekšmetā, tādejādi radot nopietnu risku nenokārtot sekmīgi pārcelšanas eksāmenu.

Par iepriekš minēto klases izglītojamie ir vērsušies pie matemātikas pasniedzēja ar mutvārdos izteiktiem lūgumiem uzlabot esošo situāciju un novērst nepilnības pasniegšanas un vērtēšanas metodikā, taču šie lūgumi nav uzklausīti un esošie problēmjautājumi joprojām saglabājas. Skolēni arī norāda uz Bērnu tiesību aizsardzības likuma normām - ka valsts nodrošina visiem bērniem vienādas tiesības un iespējas iegūt izglītību atbilstoši katra spējām, savukārt Izglītības likuma 40.panta pirmā daļā noteikts, ka vispārējās izglītības programmas nodrošina izglītojamā vispārēju garīgo un fizisko spēju attīstību, sagatavo viņu izglītības turpināšanai, darbam un dzīvei sabiedrībā".

Rīgas Valsts 2.ģimnāzijas matemātikas skolotāja Armanda Gruzinska komentārs:

"Pilnībā nepiekrītu šajā rakstā paustajiem faktiem. Uzskatu, ka ir zemiski apvainot skolotāju veselības stāvokļa dēļ. Bez tam, pēc manām domām, skolēni uz manām stundām nāk ar prieku un ir motivēti mācīties, viņiem ir iespējas nākt uz trim konsultācijām nedēļā. Man nekad nav bijušas domstarpības par vērtēšanas sistēmu, es nekad nekavēju stundu sākumu un neatstāju klasi. Es mīlu skolēnus, un es skolā neesmu lietojis alkoholu.

Mani skolēni veiksmīgi iestājas Latvijas augstskolās budžeta vietās, arī ārzemēs, piemēram, pagājušajā gadā divi skolēni iestājās prestižajā Zviedru Ekonomikas augstskolā(SEE), divi Dānijā studē inženierzinātnes. Mani skolēni ir ieguvuši pirmās vietas Latvijas matemātikas olimpiādēs valsts mērogā, arī pasaules olimpiādēs.

Man ir Rīgas domes apbalvojums - Zelta pildspalva, esmu bijis Rīgas sakarīgāko skolotāju sarakstā. Bez matemātiķa - pasniedzēja profesionālās augstākās izglītības, man ir dabaszinātņu maģistra grāds matemātikā. Es esmu dziļi aizvainots par šo apmelojošo rakstu."

Un arī Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas direktora Gunta Vasiļevska komentārs:

"Skolotājs Gruzinskis Rīgas Valsts 2.ģimnāzijā strādā kopš 2009.gada rudens, lai gan skolotājam jau ir 20 gadu pedagoģiskā darba pieredze. Skolēni par skolotāju atsaucas pozitīvi, un savus darba pienākumus skolotājs līdz šim ir veicis labi.

Pagājušajā mācību gadā skolotājam radās veselības problēmas, kuru rezultātā nenotika visas paredzētās mācību stundas. 2014./2015. mācību gada mācību vielas tematiskajā plānojumā skolotājs Gruzinskis mācību vielas apguvi 12.klasēs ir plānojis tā, lai palīdzētu skolēniem apgūt pagājušajā mācību gadā iekavēto mācību vielu, apgūtu 12.klases mācību saturu un sagatavotos valsts pārbaudījumam matemātikā.

Matemātikas skolotājs ir atzinis, ka viņš lieto medikamentus veselības stiprināšanai.

Šajā mācību gadā skolotājs veselības problēmu dēļ darbā nav bijis divas nedēļas: vienu septembra beigās un otra nedēļa bija pirms skolēnu rudens brīvlaika. Arī uz šo brīdi skolotājam ir darba nespējas lapa.

Tā kā šobrīd nav zināms, cik ilgi skolotājam būs darba nespējas lapa, un, lai skolēniem notiktu visas mācību stundas, skolas vadība plāno matemātikas stundu aizvietošanu Gruzinska mācītajās klasēs."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!