Foto: PantherMedia/Scanpix
Mūsdienu sabiedrībā aktualizējusies satraucoša parādība - aizvien biežāk sastopami pirmsskolas vecuma bērni ar dažādiem veselības traucējumiem, kuriem ir nepieciešama īpaša palīdzība un mērķtiecīgs atbalsts viņu attīstībā. Kas var liecināt, ka mazo būtu jāparāda speciālistam un ka attīstība notiek nedaudz "ārpus" vispārpieņemtajām normām?

Pirmsskolas izglītības iestādes "Riekstiņš" īpašo rūpju lokā ir bērni ar valodas un jauktiem attīstības traucējumiem, kā arī ar somatiskām saslimšanām. Kā Rīgas skolu vortālā eskola.lv norāda "Riekstiņš" vadītāja Ginta Ozoliņa, ilggadējā darba pieredze ļauj apgalvot, ka agrīna diagnostika un savlaicīgi uzsākts korekcijas darbs ļauj sekmīgāk novērst traucējumus bērnu attīstībā jau pirmsskolā. Diemžēl, ģimenes dažādu iemeslu dēļ pēc palīdzības vēršas novēloti, kas bērnam var radīt grūtības mācībās pamatizglītības posmā.

Katrs bērns ir unikāls un var attīstīties nedaudz savādāk, kā pieņemts tā sauktajās "attīstības normās". Jāņem vērā, ka bērnu attīstība noris secīgi, piemēram, pirms bērns spēj runāt teikumos, viņam vispirms ir jāiemācās izrunāt atsevišķi vārdi, bet tas var notikt individuāli un katram bērnam atšķirīgā ātrumā. Tomēr vecākiem un pedagogiem būtu jāsaprot, kādi sasniegumi sagaidāmi no bērna noteiktā vecumposmā un, vai ir pamats uztraukties par būtiskām novirzēm bērna attīstībā.

Kas liecina par to, ka bērnam nepieciešams konsultēties ar kādu no speciālistiem - logopēdu, psihologu, neirologu, ģimenes ārstu, speciālo pedagogu?

Trīs gadu vecumā:

- bērns nespēj veidot teikumu no diviem līdz trim vārdiem;

- bērna vārdu krājums papildinās nepietiekami;

- bērns neattiecina uz sevi "es";

- bērns nevar nosaukt savas ķermeņa daļas;

- bērns runā neskaidri vai runas aktivitāte ir pazemināta;

- bērnam novēro pastiprinātu siekalošanos;

- bērns nesaprot vienkāršas norādījumus;

- bērns neizrāda interesi par lomu spēlēm un citiem bērniem;

- bērnam ir grūtības darboties ar sīkiem priekšmetiem (mozaīkas, konstruktori);

- bērns ir trauksmains, bieži mostas naktīs un raud.

Piecu gadu vecumā:

- bērnam nav attīstīta saistītā runa;

- bērns neveido dialogu;

- bērns nerunā gramatiski pareizi;

- bērns nevar pastāstīt par dienā notikušo un piedzīvoto;

- bērnam ir nepietiekams vārdu krājums;

- bērns runā neskaidri, neizrunā vienu vai vairākas skaņas;

- bērns nesaprot norādījumus un instrukcijas;

- bērns nespēj koncentrēties kādas darbības veikšanai ilgāk par piecām minūtēm;

- bērns nespēj vispārināt un grupēt priekšmetus pēc pazīmēm;

- bērns neizprot cēloņsakarības;

- bērns izvairās no saskarsmes ar citiem bērniem un pieaugušajiem;

- bērns izvairās no daudzām aktivitātēm un rotaļdarbības;

- bērns nespēj paust dažādas emocijas vai tās ir konkrētajai situācijai neatbilstošas;

- bērns ir izteikti agresīvs vai izturas neatbilstoši situācijām;

- bērns nav apguvis tualetes lietošanas iemaņas, neprot apģērbties, nomazgāt rokas.


Dažādu attīstības traucējumu gadījumos vispirms īpaši svarīgi ir izprast bērna grūtības un noteikt bērnam nepieciešamos atbalstu un palīdzības iespējas.

Rīgas pilsētā atzinumu par bērna vecumam, veselības stāvoklim un spējām piemērotāko izglītības programmu sniedz pašvaldības pedagoģiskā komisija (Kaņieru ielā 15, Rīgā, tālr. 67037322), kuras sastāvā darbojas logopēdi, speciālie pedagogi, psihologi un nepieciešamības gadījumā tiek pieaicināti arī citi speciālisti.

Pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums ir pamats, lai bērnu uzņemtu rindā atbilstošā pirmsskolas izglītības iestādē, un viņš varētu sākt apgūt kādu no licencētajām speciālām pirmsskolas izglītības programmām.

Domājot par nākamo mācību gadu, Ozoliņa vēlas pamudināt vecākus un pirmsskolas pedagogus būt uzmanīgiem un atsaucīgiem, un savlaicīgi vērsties pedagoģiski medicīniskajā komisijā, lai bērnu attīstības grūtību gadījumos varētu nodrošināt savlaicīgu palīdzību jau pirmsskolas posmā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!