Taujājām Izglītības kvalitātes valsts dienestā (IKVD), vai patiešām skolotājiem tādas tiesības ir, un ko var pasākt vecāki, ja nepiekrīt šādām uzstādījumam vai arī ģimenē vienkārši nav finansiālo iespēju nodrošināt savu skolēnu ar datoru un printeri.
Lūk, vecāku diskusija no "Cālis.lv" foruma (oriģinālrakstā)
"Esmu gatava šodien uzsprāgt. Kārtējais pētnieciskais darbs meitai (2.klases skolniecei) jāpilda, un jānoformē datordrukā. Kā vispār var uzstādīt tādu kritēriju, ja informātika ir tikai no 5.klases. Un tā pati tikai viens stunda nedēļā. Tad jau vajadzētu bernudārzā ieviest rakstīt un lasīt mācīšanos uz datoriem, lai apgūst dokumentu noformēšanu wordā, ja jau sākumskolniekiem tas ir jāmāk. Tāpat kā 5. klasē jāmāk taisīt prezentācijas power pointā. Nu uz kurieni mēs ejam, saprotu, ka viss ir tik datorizēts, bērni dzimst ar smartfoniem un planšetēm rokās, bet nu tas jau ir par daudz, bērniem taču jātrenē roka rakstīšanā. Tāpat laukos, kur daudz trūcīgās ģimenes, ne katram ir mājās dators, tad, kur lai raksta tos darbus. Kur tad paliek informācijas meklēšana grāmatās, datoros jau katrs māk pārkopēt? Kad parunā ar direktori, tad atklājās, ka ir jau iespēja rakstīt ar roku, tikai klases audzinātāja gan to nav pieminējusi. Un ja nav uz datora, tad liek atzīmi zemāk," diskusiju sākusi kāda sašutusi mamma.
"Vai datora esamība katrā ģimenē ir Satversmē ierakstīta? Un, ja tā, tad kāpēc valsts to neizsniedz Dzimtsarakstu nodaļā?"
"Manējais vēl tikai ies skolā, bet es jau gatavoju viņam darba vietu ar datoru, pat nezināju, ka var savādāk. Godīgi sakot, pat nenāca prātā kašķi meklēt, jau liekas pašsaprotami. Starp citu, printera un skenera gan man mājās nav, ja ko vajag - eju uz bibliotēku printēt un skenēt. Bet nu taisos gādāt (tieši bērnam)."
"2. klasē pašsaprotami ir trenēt mazos /tizlos/ pirkstiņus. Rokraksti ir vienkārši katastrofa! Ārsti ar savējiem drīz nobālēs."
"Interesanta jums tā skola. Mūsējiem līdz 5. klasei visi darbi bija jāraksta ar roku (Rīgas skola), izdrukāt varēja attēlus. Varēja arī zīmēt. 5. klasē var darbus noformēt ar roku vai datorā, pēc izvēles. Piektklasniekam nekādas prezentācijas powerpointā nav prasītas, lai gan nedomāju, ka tas būtu kas nereāls. Bet nu ar visu to projektu darbi pirmajās klasēs bija vairāk vecāku mājas darbi, jo bērns nemācēja ne to informāciju sameklēt, ne apkopot, ne noformēt. No tāda viedokļa vari priecāties, ka uzdots datorā, izdarīsi ātrāk ."
"Ja skolotāja un vecāki ar galvu draudzējas, tad notiek tieši pretējas darbības. Manējie datoru dabū tikai brīvdienās. Tas ir mūsu uzstādījums ģimenē. Ja skolotāja akurāt grib datorrakstu lasīt, lai pati pārraksta. Lai tik pamēģina kāds ko pīkstēt un pazemināt atzīmi."
"Nedomāju, ka māka rakstīt vai pretēji nemāka ir slikti vai labi, bet tā nevarētu būt obligāta prasība skolā. Sākumskolā (līdz 4.klasei) tas noteikti nav pašsaprotami."
"Manējai skolotāja augstāk vērtē tieši tos darbus, kas ar roku rakstīti. Tieši tāpēc, lai rakstot domātu līdzi, nevis tikai copy/paste no interneta avotiem (kas vairumā tiek izmantoti šos darbus rakstot). Cik zinu, nākamajās klasēs darbi uz datora tiek taisīti skolā uz vietas, attiecīgajās stundās apgūstot noteiktas iemaņas (citādi katrs vecāks samāca, ko nu pats zina, un ne vienmēr to vieglāko un pareizāko variantu)."
"Manam skolniekam (3.klase) nav uzstādījuma, ka darbiem jābūt datordrukā vai rokrakstā. Bērni paši izlemj, ka mājās teiks, ka vajag "uz datora". Kad skolotājas vairākkārt uzslavējušas tieši rokrakstā pildītos darbus, tad daļa bērnu arī vairs nepilda datordrukā. Manējais vispār paņēma učeni uz izbrīnu - uztaisīja pats visu "hand made", tad ieskanēja un noformēja powerpointa prezentācijā. Paskaidroja, ka tā taču esot foršāk visai klasei prezentēt uz lielā ekrāna. Jā, un kaut kur izskanēja informācija, ka uz 2020.gadu skolas sola virsmā būs iebūvētas planšetes."
"Neglīti rokraksti ir tāpēc, ka tie bērni jau ir jēgu pārrakstījuši. To vien dara, kā raksta, raksta un raksta. Puika iet sagatavošanas grupā, kurā audzinātājas kā jukušas ar savu rakstīšanu. Brīvdienās divas lapas ar rakstītiem burtiem, matemātikā no lapas burtnīcā pārrakstīt saskaitīšanas un atņemšanas darbības, bezjēdzīgie cipari un skaitļu virknes. Pēc vienām tādām rakstīšanas brīvdienām, pateicu - viss, mums varat nedot, neko nepildīsim. Vienkārši neredzu tam visam jēgu. Atbrauc darbā pie mums ārzemju kolēģi, viss pa smuko, katrs burtiņš par sevi, atsevišķi, mums ķeburu, ķeburi. Kas vispār izdomāja to, ka mums burti jāraksta kopā saistītā pierakstā? Izskatās vienkārši tizli. Tā, ka es ar abām rokām par datoriem un planšetēm. Manis pēc vispār tādu burtnīcu var nebūt."
"Man meita iet 1.klasē Anglijā. Ir datormācība skolā. Man likās pārspīlēti, ka tik mazam bērnam bija jāmeklē informācija internetā. Ne jau, ka viņa nevarētu, bet es nemaz negribu, lai piecu gadu vecumā mans bērns rokas pa google."
"Nu jā, pieprasīt nedrīkst. Bet es par datorizēšanos jau no 1.,2.klases, jāiet tomēr līdzi laikam. Manējais UK skolā tagad 3. klasē (septiņi gadi), tikko bija prezentācija powerpointā par nākotnes mērķiem, pats noskatījās youtube, kā to veidot, uz kompja pat ilustrācijas uzzīmēja pats, visu salika un bēdājās, ka ar skaņu gribējis, bet nesanācis. Izskatījās ļoti prezentabli, ne ar ko neatpalika no universitātes kursa darbu prezentācijām. Jā, viņiem arī ar ekseli māca skolās tās tabulas un grafikus dažādus taisīt. Esmu apmierināta, nekas par rokrakstu, ja tā padomā, kur tad to vēl tā īpaši lieto?"
"Jā, principā, te ir var sūdzēties tiesībsargam. Jo arī tad, ja ģimenē nav datora, būtu jābūt iespējai izpildīt šo darbu. Ja skola to nespēj nodrošināt, tad šāda prasība nedrīkst būt. Un tam nav nekāda sakara ar iešanu līdzi laikam vai vilkšanos pakaļ. Vienlīdzīgas iespējas iegūt izglītību nav nodrošinātas un viss."
IKVD: prasība 2.klases skolēniem mājas darbu iesniegt datorrakstā nav samērīga
Prasība 2.klases skolēniem mājas darbu iesniegt datorrakstā nav samērīga, jo saskaņā ar Ministru Kabineta noteikumiem par valsts pamatizglītības standartu, pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem un pamatizglītības programmu paraugiem mācību priekšmets "Informātika" tiek mācīts, sākot no 5.klases.
Tāpat saskaņā ar Izglītības likuma normām vecāku (personu, kas realizē aizgādību pienākums ir savu materiālo iespēju robežās nodrošināt bērna izglītošanai, attīstībai un sadzīvei nepieciešamos apstākļus. Turklāt datora un printera neesamība nevar būt par pamatu izglītības ieguves liegumam vai attiecīgajam vērtējumam. Papildus tam, izvirzot šādas prasības izglītojamiem, izglītības iestādei būtībā būtu pienākums nodrošināt ar attiecīgu tehniku, t.i., attiecīgi šo uzdevumu veikt izglītības iestādē ar tās tehnisko nodrošinājumu, kā arī sagatavot izglītojamos šī uzdevuma veikšanai.
Ņemot vērā minēto un atbilstoši izglītības likumā noteiktajam, izglītojamo vecāku tiesības ir piedalīties, mācību procesa pilnveidē un izglītības iestādes padomē, kā arī sniegt un saņemt informāciju no izglītības iestādes vadītāja par jautājumiem, kas saistīti ar bērna audzināšanu un mācībām. Līdz ar to kvalitātes dienests aicina sadarboties ar izglītības iestādi un rast abām pusēm pieņemamu un bērnu tiesībām un interesēm atbilstošu risinājumu.