Bendžamina Franklina triks – kā izmantot citu laipnību savā labā?
Kāda leģenda vēsta, ka Bendžamins Franklins reiz vēlējies nokārtot attiecības ar kādu vīrieti, kuram viņš pagalam nepaticis. Lai to izdarītu, Franklins vīrietim palūdzis aizlienēt retu grāmatu, par to pazemīgi pateicoties. Tā rezultātā vīrietis mainījis savu attieksmi pret Franklinu, un konflikts abu starpā pierimis.
Šo gudrību – lūgt kādam nelielu pakalpojumu pirms kā svarīgāka jautāšanas – vari izmantot arī savā ikdienā, komunicējot ar līdzcilvēkiem. Laipnā attieksme un tevis paustais atzinīgums par to radīs komunikācijas partnerī vēlmi gūt tās pašas emocijas un atdarināt iepriekšējo uzvedības modeli, tev, gluži nemanot, atkal pakalpojot.
Kā iegūt to, ko vēlies, neriskējot saņemt mazāk?
Lai saņemtu, piemēram, cerēto atalgojumu, sākotnēji lūdz lielāku summu, tā nodrošinot vajadzīgā algas lieluma saņemšanu arī kompromisa rašanas rezultātā. Svarīgākais, piekopjot šo paņēmienu, ir panākt sākotnēju sevis izteiktā piedāvājuma noraidīšanu, lai, izmantojot vainas apziņu komunikācijas partnerī, nodrošinātu viņa piekrišanu vēlāk.
Protams, šo triku piekopjot, uzmanies, lai sākotnējais piedāvājums nebūtu pilnībā neadekvāts, tā sabojāt labo priekšstatu par sevi ikdienas vai profesionālās attiecībās.
Kāpēc atkārtoti jāpiemin sarunas biedra vārds?
Slavenais psihologs un rakstnieks Deils Kārnegī savā grāmatā "How to Win Friends and Influence People" minējis, ka sarunas biedra atkārtota vārda nosaukšana ļaus ar šo cilvēku iedraudzēties rekordīsā laikā. Ikvienam no mums savu vārdu patīk dzirdēt vislabāk no visiem, tāpēc šāda pieeja glaimos cilvēka pašapziņai, ļaujot iegūt viņa simpātijas. Tāpat šo triku vari izmēģināt, pieminot sarunas partnera amatu (ja tiek ieņemta vadoša profesija), protams, atkal atceroties par saprāta robežām un pārlieku neaizraujoties.
Iemācies spoguļošanas taktiku
Dažiem cilvēkiem komunikācijas biedru uzvedības atdarināšana padodas gluži dabiski, kamēr citi labprāt izvēlas apgūt šo prasmi. Patiesībā spoguļošana nebūt nav sarežģīta – neuzkrītoša partnera ķermeņa pozas, žestu, biežāk lietoto vārdu un frāžu, kā arī runas tempa un balss tembra pārņemšana ir samērā elementāra, turklāt cilvēkiem, kuri šo taktiku piekopj regulāri, kā liecina pētījumi, veicas krietni labāk – gan biznesa darījumos un profesionālās pārrunās, gan nozīmīgās sarunās.
Tāpat dažādās aptaujās atklāts, ka cilvēki – spoguļotāji teju vienmēr šķiet patīkamāki un aizraujošāki komunikācijas partneriem, iemantojot viņu simpātijas un atzinību.
Kādā brīdī pie cilvēka vērsties ar savu lūgumu?
Ja tev ir īpaši svarīgi gūt pozitīvu atbildi savam lūgumam, izmanto noguruma efektu. Respektīvi, vērsies pie sarunas biedra brīdī, kad cilvēks ir noguris. Enerģijas un koncentrēšanās spēju trūkuma ietekmē pastāv krietni lielāka iespējamība, ka saņemsi pozitīvu atbildi vai arī apspriežamais jautājums tiks pārcelts uz nākamo dienu, komunikācijas partnerim gluži dabiski piedāvājot savu palīdzību vai akceptu problēmsituācijas risināšanā, balstoties sajūtā, ka tā vienkārši ir jādara.
Pareiza lūguma izteikšanas secība
Līdztekus iepriekš minētajiem ieteikumiem, vari izmēģināt arī šādu partnera pierunāšanas taktiku: vispirms lūdz nelielu pakalpojumu, pakāpeniski nonākot pie sevi interesējošās tēmas un tā ievērojami uzlabojot izredzes saņemt pozitīvu atbildi.
Tiesa, izmantojot šo paņēmienu, ļauj lūgumu izteikšanas starpā paiet vismaz divām dienām, tā nenomācot komunikācijas partneri ar pārmērīgu klātbūtni un lūgumiem.
Kā veidot sarunu?
Viens no efektīvākajiem sarunas partnera ietekmēšanas veidiem ir empātijas izrādīšana. Lai to veiksmīgi realizētu, izmanto parafrāzēšanu – metodi, kas ļaus citiem vārdiem atkārto sarunas biedra teikto, tā it kā apstiprinot viņa viedokli.
Šī reflektējošā sarunas maniere nereti tiek izmantota, psihoterapeitiem uzklausot savus pacientus, tā panākot uzticēšanos un lielāku atklātību. Protams, šo paņēmienu vari izmantot arī, komunicējot ar saviem draugiem, kolēģiem un potenciālajiem biznesa partneriem, tā nodrošinot ciešākas attiecības un pozitīvāku savstarpējās saskarsmes rezultātu.