Foto: PantherMedia/Scanpix

Kā novērtēt bērnu mācību sekmes un kā tās vispareizāk atalgot, šis jautājums daudziem vecākiem radīsies jau tuvākajās dienās, jo 29. maijā ikvienā Latvijas izglītības iestādē lielāki un mazāki skolēni saņems liecības jeb mācību sekmju izrakstus par apgūto mācību vielu. Ieteikumus vecākiem sniedz Latvijas Universitātes profesore Zanda Rubene.

Svarīgi ir paust atzinību un novērtējumu

Individuāls vai publisks atzinības izteikums un uzslava ir pirmais solis, ko vecāki var veikt, novērtējot bērna panākumus. Atzinīgi novērtējot sasniegto, cilvēks tiek motivēts attīstīties. "Ikviens vēlas izjust atzīšanu – saņemt atzinību kā atalgojumu par uzņēmību, centību un mērķtiecību. Bērniem atzīšana ir ļoti nozīmīgs aspekts, lai veicinātu pilnvērtīgu un sekmīgu sociālās dzīves veidošanos, lai bērns justos sabiedrībai piederīgs. Uzslavējot bērnu, tiek novērtēta viņa centība, kas turpmāk veicina viņa motivāciju pilnveidoties un sasniegt vēl labākus rezultātus. Tādejādi tiek sasniegts arī pedagoģiskais mērķis – bērnam radīta vēlme mācīties sev," uzsver profesore.

Atalgojumu sniedz par ilgtermiņā sasniegtajiem rezultātiem

Noturīgas motivācijas radīšanai bērns ir jāatalgo par ilgtermiņā gūtiem sasniegumiem. Tas var būt gan materiāls apbalvojums, piemēram, dāvana vai nauda, gan kopīgi piedzīvots notikums kopā ar vecākiem, piemēram, ceļojums, izklaides vai sporta pasākums, kopīgas vakariņas. Atalgojumu par ilgtermiņā sasniegtiem rezultātiem var interpretēt līdzīgi kā gadījumos, kad pieaugušajiem darbavietā tiek izmaksātas prēmijas. Taču jāņem vērā, ka ikdienā, materiāli atalgojot bērnu par viņa tiešo pienākumu veikšanu, vecāki var saskarties ar risku - tiek deformēti vai nepareizi veidoti bērna iekšējie stimuli mācīties.

Bērnam ir būtiski saprast, ka apbalvojums tiek pasniegts par ilgtermiņa centību, darbu un grūtību pārvarēšanu, kas ir sekmējis labu rezultātu. Mācīšanās procesā bērnam ikdienā ir jārada apstākļi, kas attīsta viņa iekšējos stimulus un vēlmi mācīties priekš sevis. Ja ikdienā bērnam par mācīšanos maksā, tad viņa motivāciju veido tikai ārējie materiālie stimuli, kas agri vai vēlu vairs neradīs gana spēcīgu motivāciju sasniegt labus rezultātus.

Atalgojumam ir jābūt saskaņā ar bērna iekšējām vajadzībām

Izvēloties atalgojuma veidu, ir jāapzinās, ko bērns uzskata par atalgojumu jeb kas ir viņa iekšējās vajadzības. Bieži vien, gribot labu un izvēloties dāvanu, vecāki izvēlas lietas, kas, viņuprāt, bērnam patiktu, nenoskaidrojot, vai šo dāvanu bērns vēlas. Iespējams, bērnam kārtējā mantiņa nav nepieciešama, un viņš daudz augstāk novērtēs kopīgi pavadītu laiku ar vecākiem, kas veicinās saturīgu savstarpējo attiecību veidošanos, un ir pamatā veselīgai bērna attīstības videi.

"Visprecīzāk varēsiet noskaidrot bērna vajadzības, ja ikdienā ar viņu runāsiet, rūpīgi uzklausīsiet. Protams, jāatceras, ka šīs vajadzību ietekmē sabiedrības spiediens un normas – reklāmās redzētais, klasesbiedru viedoklis un tajā brīdī "modernās lietas", kas ne vienmēr ir tās praktiskākās. Taču, ja šis apbalvojums būs patiesi gribēts, bērns par to priecāsies, un tas strādās kā stimuls turpmākajiem sasniegumiem," padomu sniedz Rubene.

Tuvojoties mācību gada noslēgumam, iepirkšanās centrs "Atrium Azur" aicina vecākus atzinīgi novērtēt bērnu sasniegumus, tāpēc no 29. līdz 31. maijam sveiks skolēnus ar veiksmīgu mācību gada noslēgumu un apbalvos par labām sekmēm.

Šo dienu laikā skolēniem ar labām sekmēm būs iespēja piedalīties momentloterijā, un kopīgi veidot atzīmju koku. Visi bērni un vecāki varēs apmeklēt zinātkāres centra "Zili brīnumi" priekšnesumus. Plašāka informācija par pasākumiem un momentloterijas noteikumi atrodami šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!