Skolotājiem Latvijā ir atšķirīgi uzskati par to, vai jaunās tehnoloģijas, tādas kā, piemēram, mobilie telefoni skolēniem traucē vai, tieši otrādi, palīdz mācīties labāk. Pļaviņu novada ģimnāzija un vēl deviņas citas skolas, piedaloties "Samsung Skola nākotnei" bezmaksas mācību programmā "Skolotājs 3.0", ir atradušas formu, kā jaunās tehnoloģijas mācību vidē izmantot gudri un jēgpilni.
Apzinoties, ka mobilās ierīces ir svarīga mūsdienu skolēna dzīves sastāvdaļa, četri uzņēmīgi Pļaviņu novada ģimnāzijas skolotāji sākuši šaubīties, vai tiešām pareizs ir skolā valdošais aizliegums stundu laikā lietot mobilās ierīces. Skolotāji vienojušies, ka mobilās ierīces sevī ietver ne tikai "uzmanības novērsēju", bet arī lielu mācīšanās un mācīšanas potenciālu. Tas mudinājis viņus piedalīties "Samsung Skola nākotnei" apmācību programmā.
"Jau pirms tam, kad uzzinājām par iespēju iesaistīties minētajā mācību programmā, bijām konstatējuši kādu problēmu. Novērojām, ka skolēni vēlas izmantot mobilos telefonus uzdevumu risināšanā, bet mūsu iekšējās kārtības noteikumi viņiem to liedz. Tāpēc domājām, kā vislabāk šo situāciju risināt, jo nešķita pareizi no skolēniem pirms stundas telefonus vienkārši savākt. Vienlaikus gribējām, lai viņi tos izmanto gudri. Skolēni mūsu pārmaiņu projektu uzņēma ar prieku. Tagad mēs novērojam, ka viņi daudz aktīvāk iesaistās uzdevumu veikšanā un pat izdara vairāk, nekā skolotājs prasa. Veicot aptauju, noskaidrojām, ka arī pārējie mūsu skolas pedagogi ir saskatījuši šāda mūsdienīga mācību procesa ieguvumus un vairs neizturas nosodoši", stāsta Pļaviņu novada ģimnāzijas direktore Rita Pole.
Tagad mobilās ierīces Pļaviņu novada ģimnāzijas mācību stundās ir kļuvušas par ikdienu, un skolotāju komanda iesaka 10 šopavasar pašu izmēģinātas, vienkārši īstenojamas idejas, kā mobilais telefons mācībās kļūst par palīgu:
1. Izveidojiet mobilās ziņapmaiņas rīkā WhatsApp klases kontu, kur skolotājs ir diskusiju iniciators un visi klases skolēni – dalībnieki. Tas palīdzēs ātri un vienkārši apmainīties ar informāciju. Piemēram, matemātikas stundas beigās skolotājs aicina bērnus novērtēt stundu, ierakstot WhatsApp kontā komentāru par to, kas patika vai nepatika, vai kas nebija skaidrs. Tādējādi skolotājs no saviem skolēniem saņem tūlītēju atgriezenisko saiti un nākamo stundu var organizēt, ņemot vērā skolēnu ieteikumus. Arī skolēni redz viens otra komentārus.
2. Skolotājs ar mobilo telefonu uzfilmē video, kurā izskaidro uzdevuma risināšanas gaitu. Kaut ko līdzīgu var redzēt interneta vietnē macibuvideo.lv. Šāda pieeja palīdz skolēniem, kas slimības vai kāda cita iemesla dēļ nav varējuši piedalīties nodarbībā klātienē. Īpaši aktuāli tas var būt jaunas mācību vielas apgūšanas sākumā.
3. Bērni jaunu informāciju visātrāk apgūst darbībā, nevis tikai klausoties. Tādēļ dodiet skolēniem uzdevumu ar mobilo telefonu uzfilmēt video par noteiktu tematu, piemēram, projektu nedēļas ietvaros, lai citi bērni šo tematu varētu labāk iepazīt.
4. Dabas zinību stundā dodieties pastaigā, katra skolēna uzdevums ir nofotografēt vismaz vienu aizsargājamo augu (nepazīstamu puķi, krūmu u.tml), internetā atrast tā nosaukumu un nosūtīt skolotājam informāciju kopā ar fotoattēlu. Vai arī atrast šo augu, skatoties uz telefonā no skolotāja saņemtu fotoattēlu.
5. Matemātikas stundās teksta uzdevumu risināšanā labi palīdz mobilo telefonu aplikācijas, ar kuru palīdzību skolēni veido animācijas filmiņas, lai attēlotu uzdevuma norisi. Šāds telpisks uzdevuma izklāsts īpaši sākumskolas bērniem palīdz vieglāk uztvert uzdevumu un arī attīsta loģisko domāšanu.
6. Sākumskolai noderīga būs latviešu izstrādātā ābecītes aplikācija.
7. Sporta nodarbībās mobilos telefonus var ērti izmantot hronometra vietā, veicot kādus izturības vingrinājumus, kā arī skrienot krosu, tos var lietot ātruma un veiktā attāluma mērīšanai.
8. Svešvalodu veiksmīgai apguvei ir pieejamas dažādas mobilās aplikācijas, ar kuru palīdzību bērni apgūst gan vārdu pareizu rakstību, gan izrunu, turklāt nezināmajiem vārdiņiem nozīmi palīdz izprast attēli. Pļaviņu skola šādas aplikācijas ir veiksmīgi izmantojusi vācu valodas stundās.
9. Telefonu var izmantot kā interaktīvu tāfelīti, tas aizvieto papīru.
10. Mobilais telefons vai planšete bērniem šķiet pievilcīgāki par stacionāro datoru. Ja bērniem uzdodat uzdevumus, kas risināmi mobilajos telefonos, viņi labprāt tos sāk pildīt jau skolā, izmantojot brīvos brīžu, kurus citkārt būtu pavadījuši, spēlējot spēlītes.
Pļaviņu novada ģimnāzijas mentore un UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas Izglītības sektora vadītāja Ilze Dalbiņa pozitīvi vērtē to, ka skolas komanda radusi iespēju radoši izmantot mobilos telefonus dažādu mācību stundu laikā: gan svešvalodu nodarbībās, gan sākumskolas priekšmetu apguvē, dabas zinībās un pat matemātikā. Viņa uzsver: "Mobilo telefonu izmantošanas iespējām mācību stundās paveras faktiski neierobežotas iespējas: fotografēšana, filmēšana, dalīšanās ar informāciju un daudzveidīgu aplikāciju izmantošana ir tikai daži no piemēriem. Šo ierīču izmantošana dažādo mācību darbu, turklāt pilda arī vēl kādu būtisku funkciju – veicina komunikāciju starp skolotāju un skolēniem, palīdz viņiem iegūt tik nepieciešamo atgriezenisko saiti."