<a rel="cc:attributionURL" href="https://www.flickr.com/photos/tabor-roeder/">Phil Roeder</a> / <a rel="license" href="https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/">cc</a>

Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) Uzraudzības departaments 2014. gadā saņēmis 710 sūdzības un iesniegumus, kuros minēti 1860 problēmjautājumi, visbiežāk – par skolēnu drošību un izglītības iestādes vadītāja darbību.

Apkopojot informāciju, kvalitātes dienests secinājis, ka 29% iesniegumu rakstījuši skolēnu vecāki, 11% – izglītības iestāžu darbinieki, 10% – izglītojamie, bet 39% – citas juridiskas un fiziskas personas. Vairumā gadījumu (45%) iesniegumi saistīti ar vispārējo izglītību, turklāt iesniegumos minētās izglītības iestādes pārsvarā atrodas Rīgā vai citās republikas nozīmes pilsētās (53% gadījumu).

Kvalitātes dienestam adresētajos iesniegumos minēti 267 ar drošību saistīti jautājumi – gan par nepilnībām izglītības iestādes iekšējās kārtības noteikumos, gan nepiederošu personu uzturēšanos izglītības iestādes teritorijā, gan skolēnu konfliktos gūtām fiziskām un emocionālām traumām, liecina pieejamā informācija kvalitādes dienesta mājas lapā.

Tā kā kvalitātes dienests par būtisku 2014. gada prioritāti bija izvirzījis izglītojamo drošību, 115 izglītības iestādēs īpaši tika izvērtēts paveiktais skolēniem un audzēkņiem drošu apstākļu radīšanā. Lai gan gandrīz visās izglītības iestādēs bija izstrādāti iekšējās kārtības noteikumi un drošības noteikumi, noteikti par drošību atbildīgie pedagogi, kā arī organizēti drošībai veltīti pasākumi, daudzviet izglītojamie nebija informēti par to, ko darīt, ja kādas personas darbībā saskatāmi draudi viņu drošībai.

Tāpat nav bijusi noteikta direktora rīcība gadījumos, kad tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība.

Pārējie iesniegumos bieži apskatītie jautājumi ir izglītības iestādes vadītāja darbība, izglītojamo tiesības, pedagogu izglītības un profesionālās kvalifikācijas atbilstība normatīvo aktu prasībām, pedagogu pienākumu nepildīšana un profesionālās ētikas jautājumi. Iesniedzēji norādījuši arī uz mācību satura neatbilstību akreditētajai izglītības programmai, izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas kritēriju trūkumu vai to atšķirīgu piemērošanu.

Izskatot saņemtos iesniegumus, 614 jautājumos kvalitātes dienests sniedza skaidrojumu par izglītību regulējošo normatīvo aktu piemērošanu, bet par 1246 jautājumiem tika veikta pārbaude izglītības iestādē. 495 (40%) jautājumos minētā informācija par normatīvo aktu pārkāpumiem neapstiprinājās, savukārt 751 (60%) gadījumā – apstiprinājās. Pārbaužu rezultātā tika ierosināta 31 administratīvā pārkāpuma lieta un pieņemti 28 lēmumi par administratīvo sodu.

Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, iesniegumu skaits ir pieaudzis (2013. gadā – 600 iesniegumu), tomēr tie joprojām galvenokārt saistīti ar vispārējo izglītību. Izmaiņas ir vērojamas iesniegumu saturā. Ja 2013. gadā visvairāk bija jautājumu par izglītības iestādes vadītāja darbu un pedagogu kvalifikāciju, tad 2014. gadā dominēja skolēnu drošības jautājumi. Savukārt būtiski ir samazinājušās sūdzības par problēmām ar bezmaksas izglītības nodrošināšanu – piemēram, prasībām pirkt mācību grāmatas, darba burtnīcas u.c.

Tas jāvērtē pozitīvi, jo liecina par vienotu izglītības jomas darbinieku izpratni šajā jautājumā, norāda IKVD amatpersonas.

Lai veicinātu izglītības iestāžu darbības tiesiskumu, kvalitātes dienests arī 2015. gadā gan turpina apkopot un publiskot atbildes uz visbiežāk uzdotajiem jautājumiem, gan organizē kursus izglītības iestāžu vadītājiem. 2015. gada otrajā pusgadā kvalitātes dienests arī plānojis aktualizēt informatīvo materiālu par izglītības iestāžu rīkojumu izdošanu, sagatavot atbalsta materiālu vispārējās izglītības programmu kvalitatīvai izstrādei un licencēšanai, kā arī izstrādāt metodiskos materiālus izglītības iestāžu iekšējo normatīvo aktu izstrādei un pašvērtēšanas sistēmas pilnveidei.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!