Foto: PantherMedia/Scanpix

Līdz ar jaunā mācību gada sākumu, 157 Latvijas vispārizglītojošās skolās tiek realizēta jaunas datorikas programmas aprobācija. Valsts izglītības satura centrs (VISC) šīm skolām piedāvā aprobācijai piecas programmas, kas paredzētas dažādām klašu grupām ar atšķirīgu zināšanu un specializācijas līmeni.

Datorikas apgūšana paredz agrāku digitālo kompetenču attīstīšanu skolēniem, kas noderēs ikdienā informācijas iegūšanai, apstrādei, analīzei un veidošanai, kā arī efektīvai informācijas un komunikācijas tehnoloģijas izmantošanai mācību procesā, portālu "Cālis.lv" informēja "Accenture Latvia", uzņēmums, kas izstrādājis un uztur jaunās programmas mācību saturu, komunikācijas konsultante Aija Klefelde.

Lai nodrošinātu datorikas (computing) elementu apguvi pamatizglītības pakāpē atbilstoši nozares attīstības tendencēm un efektīvu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā, VISC izveidoja darba grupa 17 cilvēku sastāvā. Tika izstrādāti pieci datorikas mācību priekšmeta programmu paraugi.

Darba grupā bija Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM), VISC, profesionālo asociāciju un augstskolu pārstāvji, kā arī izglītības iestāžu direktori un dažādu tipu izglītības iestāžu informātikas un programmēšanas pamatu skolotāji. Programmas atzinīgi novērtēja IZM pieaicinātie četri eksperti no augstskolas, profesionālās asociācijas un izglītības iestāžu pārvaldes un izglītības iestādes. Ar "Accenture Latvia" finansiālo atbalstu, sākot ar šī gada maiju, tiek izstrādāti mācību metodiskā nodrošinājuma komplekti katrai mācību stundu, saskaņā ar darba grupas izstrādāto datorikas mācību priekšmeta programmām.

Grobiņas ģimnāzijas informātikas skolotāja Dace Tomsone ir viena no datorikas mācību priekšmetu programmu un mācību metodiskā nodrošinājuma satura izstrādes darba grupas dalībniecēm: "Balstoties uz Latvijas Nacionālās attīstības plānu 2014.– 2020. gadam un informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm – algoritmiskās domāšanas un informācijpratības īpatsvara palielināšana izglītības programmās un prioritātēm, darba grupās tika veikta pilna spektra analīze, tostarp darba tirgus un sabiedrības vajadzības, izglītības iestāžu iespējas un datorikas apguves pieredze citu valstu vispārizglītojošās skolās.

Būtiskākā novitāte ir tā, ka līdz šim informātikas stundās apguvām tikai informācijas tehnoloģijas lietošanu, kas ir viena no datorikas apakšnozarēm, tad jaunās datorikas mācību priekšmetu programmas aptver visas piecas datorikas apakšnozares. Šajās mācību programmās ir ietvertas ikvienam skolēnam apgūstamās zināšanas, prasmes (kompetences) jau šodien, lai vēlāk kļūtu par pilntiesīgu informācijas sabiedrības locekli, konkurētspējīgu darba vietu radītāju un veicinātu reģionālo attīstību."

"Accenture Latvia" vadītājs Maksims Jegorovs norāda, ka šis ir milzīgs, daudzsološs solis uz priekšu. "Pēc "Accenture" novērtējumiem, 75 procentiem Latvijas iedzīvotāju pamata IT zināšanas būtiski ietekmē darba iegūšanas vai algas palielināšanas iespējas. 25 procentiem no darbiniekiem dažādās jomās būtu nepieciešams papildināt IT zināšanas, lai efektīvāk pildītu savus darba pienākumus. Tieši tādēļ izmaiņas, kuras notiek Latvijas izglītības sistēmā ir solis tuvāk, lai mēs radītu augsni cilvēku labklājībai Latvijā," pārliecību pauž Jegorovs.

Savukārt četru bērnu tēvs un informācijas tehnoloģiju speciālists Guntis Štamers atzīst, ka datorprasmes 21. gadsimtā, līdzīgi kā rakstītprasme 19. gadsimtā, pieder pie tām prasmēm, kas jāapgūst ikvienam, lai spētu veiksmīgi strādāt lielākajā daļā profesiju. "Datora lietošanai jāapgūst galvenās prasmes – ātri atrast vajadzīgo informāciju, rūpēties par savu un savas informācijas drošību, prast datoru izmantot mācību vai darba uzdevumu veikšanai," tā uzskata Štamers.

"Jāturpina diskutēt par datorikas saturu kopējā mācību saturā, tā mācīšanas veidu un organizāciju; nepieciešama pedagogu pedagoģisko un digitālo kompetenču un medijpratības pilnveide, lai apzinātu izaicinājumus harmoniskas personības veidošanā, ko piedāvā 21. gadsimts.

Būtu svarīgi gan vecākam, gan skolotājam, gan uzņēmējam apzināties savu reāli pozitīvo ieguldījumu bērnu izglītošanā," stāsta VISC Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vadītāja Ineta Upeniece.

Lai sekmīgāk īstenotu pilotprojekta "Datorika" aprobāciju, šovasar tika veikti vairāki pasākumi, skolotāju kvalifikācijas paaugstināšanai. Liepājas Universitātē 150 pilotskolu skolotāji varēja apgūt studiju programmu datorikas skolotāja pamatizglītības kvalifikācijas ieguvei. Atbalstot projektu, uzņēmums "Accenture Latvia" un apgāds "Lielvārds", kā arī vairāki uzņēmumi īstenoja vairākus skolotāju apmācības projektus, tādējādi iedrošinot un stiprinot viņu zināšanas un prasme, lai datorikas projekts tiktu īstenots kvalitatīvi.

Skolotāju apmācības šovasar tika finansētas no valsts budžeta. Pedagogu mācībām 2015. gadā kopumā atvēlēti 220 tūkstošus eiro. Savukārt datorikas mācību satura izstrādi un uzturēšanu nodrošina uzņēmums "Accenture Latvia", kas nākamo trīs gadu laikā šīs programmas attīstībai plāno ieguldīt vairāk nekā 200 tūkstošus eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!