Foto: Kadrs no filmas "Izkoptais stils"

Jau ceturtdien, 17. septembrī, galvaspilsētu savā varā pārņems ilgi gaidītais kinofestivāls "Baltijas Pērle", kas norisināsies līdz 21. septembrim. Veidojot savu šī gada festivāla filmu programmu, ko noteikti nedrīkst palaist garām, piedāvājam mūsu izvēlēto filmu apkopojumu. Augstā mode, leģendāri kino meistardarbi, stāsti, kas liek ritēti laimes asarām un mudina dzīvi izdzīvot pilnasinīgāk - tas viss jau pavisam drīz būs pieejams valdzinošajā kino paaulē, ko pavērs "Baltijas pērle"!

"Holivudas gals"

"Hollywood Ending"

ASV, 2002, 112 min

Režisors un scenārija autors: Vudijs Allens.

Lomās: Vudijs Allens, Tea Leoni, Trīts Viljamss, Džordžs Hamiltons, Debra Mesinga, Aizeks Mizrahi un citi.

Kannu kinofestivāla atklāšanas filma.

Spītīgais ideālists Vels Veksmans – savulaik veiksmīgs, bet nu visu aizmirsts divu "Oskara" balvu laureāts – pēc vairākiem neveiksmīgiem mēģinājumiem savaldīt savas neirozes ir noslīdējis līdz tualetes ūdens un autiņbiksīšu reklāmu uzņemšanai. Kinorežisora karjera ripo lejup un arī privātajā dzīvē viss iet šķērsām. Kādudien tomēr pavīd izredzes triumfāli atgriezties lielbudžeta kino. Viss rit veiksmīgi... līdz visatbildīgākajā brīdī emocionālās pārslodzes dēļ viņu piemeklē reta psihosomatiska kaite – histēriskais aklums.

Uzņemot filmu ar tausti, nelaimīgajam ģēnijam nāksies it visā paļauties uz draugu atbalstu, lai par katru cenu pārliecinātu producentus, ka viņa redze ir tikpat asa kā oriģinālais mākslinieciskais redzējums.

Neviens nezina, kas sagaidāms – triumfs vai izgāšanās, jo tik riskants eksperiments – filmēšana uz aklo – vēl nekad nav veikts. Un gaismas zibsnis pāršķels tumsu!

"Holivudas gals" ir nobrieduša režisora darbs, viņa vizītkarte un simboliska autobiogrāfija.

Paradoksa meistars un huligāns, neatkārtojamais Vudijs Allens nekādā ziņā nav zaudējis vieglumu un rotaļīgumu, bet visa viņa savērptā atrakcija notur skatītāju spriedzē, provocējot uz nevaldāmu izsmiešanos.

Tik dabiski un vaļsirdīgi šo pagalam smieklīgo un aizkustinošo stāstu spētu izstāstīt tikai viņš.

"Dīpans"

"Dheepan"

Francija, 2015, 109 min

Režisors: Žaks Odijārs.

Lomās: Džeisutosens Antonitosens, Kalieašvari Šrinivasana, Klodīne Vinasitambu un citi.

2015. gada Kannu kinofestivāla galvenā balva "Zelta palmas zars".

"Dīpans ir cilvēks, kas nemīl karu."

Cilvēks, kam ilgstošā pilsoņu kara plosīšanās Šrilankā ir atņēmusi visu. Viņš nolemj doties bēgļu gaitās, lai mēģinātu uzsākt jaunu dzīvi Eiropā, un nolūkā izvairīties no ieceļošanas problēmām apvienojas fiktīvā ģimenē ar jaunu sievieti un meitenīti, kas arī zaudējušas pajumti un savus tuviniekus. Dīpani ir viņu viltotajos dokumentos ierakstītais uzvārds.

Ieradusies Francijā, "ģimene" mētājas pa dažādiem kaktiem, līdz iekārtojas darbā kādā noziedzīgu grupējumu iecienītā Parīzes priekšpilsētā. Viņi apgūst franču valodu, iemanto draugus un paši savstarpēji cieši satuvinās. Tomēr Tamilu tīģeris drīz vien šajā vidē atkal ir spiests atmodināt sevī kareivi...

"Izkoptais stils"

"Advanced Style"

ASV, 2014, 72 min

Režisore: Līna Plioplaita.

Galvenajās lomās: Džoisa Karpati, Ārijs Koens, Linna Della, Zelda Kaplāne, Žakija Mērdoka, Debra Rapoporta.

"Sievietei viņas vecums nav tas būtiskākais: ir iespējams būt brīnišķīgai 20 gados, apburošai 40 gados un joprojām neatvairāmai līdz mūža galam. Ikviena sieviete ir tajā vecumā, ko pelnījusi," skaidro Koko Šanele.

Sen pagājuši laiki, kad elegants vecums nozīmēja atteikšanos no modes un ārējam izskatam pievērstas uzmanības. Advanced Style – tās ir sievietes, uz kurām nav attiecināmas laika un vecuma kategorijas. Ar milzu pieredzi plecos, viņas jau nekļūdīgi zina, ko vēlas, viņu devīze ir: "Kad kļūstam vecākas, mēs kļūstam brīnišķākas."

Intriģējoša filma par nenovecojošām un stilīgām Ņujorkas dāmām – bloga Advanced Style zvaigznēm. Tā varones iedvesmo vairākas paaudzes, apliecinot, ka laikam nav varas pār skaistumu. Kur gan citur, ja ne modes galvaspilsētā Ņujorkā, būtu bijis iespējams uzņemt kino par lēdijām ar izkoptu personīgo stilu – kā paņēmienu savā tēlā atainot, ko jūt.

Šīs modes dāmas 62 līdz 95 gadu vecumā nebaidās stila ziņā izskatīties spilgti, nonākot uzmanības centrā. Stāstu par neparastām "Lielā ābola" iemītniecēm izklāsta slavenais amerikāņu blogeris Ārijs Sets Koens, kas nu jau daudzus gadus publicē savu populāro dienasgrāmatu ar nosaukumu Advanced Style, kurā ievieto fotogrāfijas un raksta par stilīgām, elegantām sievietēm cienījamos gados.

"Diors un es"

"Dior and I"

Francija, 2014, 90 min

Režisors: Frederiks Čengs.

Filmā piedalījušies: Rafs Saimonss, Dženifera Lorensa, Šārona Stouna, Mariona Kotijāra, Anna Vintūra, Sidnijs Toledano, Dženifera Lopesa un citi.

"Vēsture atkārtojas. Var noticēt, ka Rafs Simonss ir paša Diora pārdabiska reinkarnācija. Viņš tikpat nelokāmi sargā savu privāto dzīvi, viņam ir līdzīgi priekšstati par mākslu, raksturs, ieradumi un manieres. Uzņemot filmu, es lasīju Kristiāna Diora memuārus un aizvien skaidrāk samanīju, kā pagātne atspoguļojas tagadnē un arī otrādi. Viss, kas norisinājās manas kameras objektīva priekšā, līdz vissīkākajai detaļai atkārtoja personāžus un emocijas, ko Kristiāns Diors ir aprakstījis garās nodaļās par darbu pie savām kolekcijām," atklāj režisors Frederiks Čengs (Valentino: The Last Emperor, Diana Vreeland: The Eye Has to Travel).

Kad Rafs Simonss stājās atstādinātā "Dior" modes nama mākslinieciskā direktora Džona Galjāno vietā, viņam bija tikai 60 dienas, lai sagatavotu jaunu sieviešu tērpu kolekciju. Kompānija "Christian Dior" izšķīrās par nepieredzētu soli – uzņemt visu šo procesu kinofilmā: sākot ar tikko amatā apstiprinātā Simonsa iepazīšanās brīdi ar haute couture ateljē darbiniekiem Monteņa avēnijā līdz publiskai debijas kolekcijas skatei neiedomājami īsā termiņā: astoņu mēnešu vietā – astoņas nedēļas. Tobrīd neviens vēl nevarēja paredzēt šīs avantūras finālu.

Apbrīnojamā iegremdēšanās šajā pasaulē izceļ svarīgākos mirkļus: retus arhīvu kadrus, citātus no Kristiāna Diora dzīves kā centienus izprast pagātni caur tagadnes prizmu, kur paša metra tēls kaut kā izslīd… un mēs ieraugām viņu vien šodienas lauzumā, katrā "Es", kur viņš atspoguļojies, greizā spoguļa lauskām nesavācoties vienkopus. No pirmās līdz pēdējai minūtei, pateicoties virtuozajam operatora darbam, skatītājs saplūst ar modes nama komandu, piedalās procesā un izbauda rezultātu.

Un tā nu tapusi pusotru stundu gara stažēšanās "Dior" modes namā, kur soli pa solim, sekojot ik adatas dūrienam, vērojams, kā strādā piegriezējas, konstruktori, modeles, šuvējas un drēbnieki, izšuvējas, koloristi, desmitiem asistentu un, protams, pats debitants, kas savas pirmās kolekcijas pamatā izmantojis metra zīmējumus un pašreizējās paaudzes prasībām pārdarinātas idejas.

Mēs ar jums jau zinām, kas viņam no tā visa sanāks, bet tomēr patīkami ļauties noskaņai un piedalīties šajā īpatnajā spriedzes gabalā, kur noir estētika mijas ar "Dior" gaiteņu pasteļtoņiem, kur modes namā klīstošais rēgs ir padarīto vērtējošais, gādīgais Diora kungs, bet dramatiska risinājuma vietā sagaida no īstiem ziediem vīts un nu jau pavisam cits stāsts – noslēpumains, harmonisks un brīnišķs.

"Misters Holmss"

"Mr. Holmes"

Lielbritānija, ASV, 2015, 105 min

Režisors: Bils Kondons.

Scenārija autori: Džefrijs Hetčers, Mičs Kallins, Artūrs Konans Doils.

Lomās: Īens Makkellens, Milo Pārkers, Lora Linnija, Hetija Morahana, Patriks Kenedijs, Hirojuki Sanada, Rodžers Allams, Kolins Starkijs, Filips Deiviss, Nikolass Rovs.

Šerloks Holmss jau sen kā devies atpūtā. Pametis Londonu un Beikerstrītu, viņš pārcēlies uz nomaļu ciematiņu Saseksas grāfistē, kur aizvada savas dienas kopā ar saimniecības vadītāju un viņas dēlu. Leģendārais izmeklētājs ir ieslīdzis nesteidzīgā lauku dzīves ritmā: nodarbojas ar biškopību, raksta dienasgrāmatu un cītīgi turpina vingrināt savu spožo, aso prātu un vērīgumu. Neraugoties uz savrupo dzīvesveidu, slavenajam privātdetektīvam joprojām nedod miera kādas neatklātas lietas noslēpums. Holmss ir pārliecināts, ka, to atšķetinot, gūs atbildes uz daudziem viņu pašu urdošajiem jautājumiem par dzīvi un mīlestību.

Viens no kinodarbiem, ar ko festivāls "Baltijas pērle" savā programmā lepojas jo īpaši, ir leģendārā un oskarotā scenārista un režisora Bila Kondona ("Dievi un monstri") filma "Misters Holmss".

Šī valdzinošā, saturiski sarežģītā filma atstāj neizdzēšamu iespaidu kā izcils veikums labākajās britu kino tradīcijās. Aktieris Īens Makkellens, režisors Bils Kondons un ģeniālais komponists Kārters Barvels kopīgiem spēkiem radījuši kaut ko ārkārtīgi aizkustinošu un dzirkstoši noslēpumainu.

Makkellena niansēti virtuozais tēlojums raisa teju neaprakstāmas emocijas. Viņa Šerloks Holmss kā lauva ziemā patvēries idilliskā Saseksas grāfistes nostūrī, lai starp bitēm, pakalniem un pēcpusdienas tējas malkošanām aizmirstu par noziegumiem, beidzot izbaudītu dzīvi. Viņa pīpe un cilindrs ir atstāti pagātnē. Šie atribūti, starp citu, ir vien daļa no mīta, ko uzbūrusi ietekmīgā drauga – doktora Vatsona – iztēle. Nekas nevēsta, ka pēc pieklusuma varētu nograndēt negaiss. Holmsam nedod miera tikai viena nepabeigta lieta, viena mīklaina pazušana, viens neatklāts noziegums...

Makkellens šajā tēlā iejuties ar apskaužamu pašapziņu, kas atainojas ikkatrā viņa kustībā, parādot vēl neiepazītu Šerloku Holmsu. Aktiera šarms un meistarība mudina atkal un atkal atgriezties pie šīs filmas. Filma, kurā nevar neiemīlēties!

"Manglhorns"

"Manglehorn"

ASV, 2014, 97 min

Režisors: Deivids Gordons Grīns.

Lomās: Als Pačīno, Hollija Hāntere, Kriss Mesīna, Hārmonijs Korins, Natālija Vailmona.

Nominēta Venēcijas kinofestivāla balvai "Zelta lauva".

Sagatavojieties krist ģībonī, jo šis ekscentriskais, īdzīgais atslēdznieks, kurš filozofē aiz letes, droši glabā savus noslēpumus – neviens nenojauš, ko sargā viņa slēdzenes.

Pazaudējis atslēgu no savas sirds, tādu atmiņu ieskauts, kas teju pārvēršas halucinācijās, viņš dzīvo pagātnē un ilgojas pēc mīlestības, kas varēja būt, bet nebija. Mīlestības, kas atstāta sen aizšķirtās dzīves lappusēs. Neaptverama, pilnībā pārņemoša vientulība…

Šķiet, svarīgākais viņa dzīvē nu jau palicis aiz muguras. Un tā jau arī ir, līdz kādudien notiek sastapšanās, kas visu maina. Kvēlajam, mīlas iedvesmotajam romantiķim jābūt vēl vienai iespējai.

Šai filmā kā īstenā briljantā zaigo ikkatra izcilā Ala Pačīno talanta šķautne.
Pasakainais stāsts atņem emocijas, apņem un liedz atslābt izjustajam pārdzīvojumam – unikāla un neatkārtojama pieredze skatītājam!

No pieticīgas tēla rakstura izpētes, kas sliecas izvērsties sirreālā ceļojumā, filma pamazām pārtop dziļākās pārdomās par mīlestību un cilvēcisku pieķeršanos, dažubrīd atmirdzot tīrā poēzijā.

"Amerikānis Parīzē"

"My Old Lady"

Lielbritānija, Francija, ASV, 2014, 105 min

Režisors: Izraels Horovics.

Lomās: Megija Smita, Kevins Klains, Kristīne Skota Tomase un citi.

"Ja tu mani neiemīlēsi, neviens mani neiemīlēs. Ja es nemīlēšu tevi, es nemīlēšu nevienu," – Semjuels Bekets

Amerikāņu rakstnieks, kam jau pāri pusmūžam, ierodas Parīzē, lai saņemtu negaidītu un gluži neticamu mantojumu: dzīvokli pilsētas visvecākajā un apburošā rajonā – Marē.

Notraucis no sevis pagātnes izmisumu un vilšanos, viņš ir pametis Ņujorku un nu žilbinošu iespēju gaidās cer uzsākt jaunu dzīvi.

Parīze, smagnēja un vilinoša kā smaržas "Shalimar", apreibinādama ar izsmalcinātu ēdienu un vīna aromātiem, sudrabaini laistījās dzidrajā gaisā, ieskāva cepto kastaņu lieglaimē, vilināja ar papēdīšu klaudzoņu Monmartrā...

Kamēr vieglprātīgais amerikānis savā apjukumā svaidās starp dažādiem notikumu attīstības variantiem, noskaidrojas, ka nav mantots dzīvoklis vien, bet arī ģimenes noslēpumi un atbildes uz daudziem jautājumiem, kas tirdījuši viņu kopš bērnības.

Filma ar īpašu gaisotni, teju neizskaidrojamu burvību, zēnisku tiešumu, ieskauta romantikas dūmakā, ar šķipsniņu huligānisma piedevām, aizkustinoša un sirsnīga, ar vieglu skumju blāzmojumu.

Spožais aktieru ansamblis padarījis šo filmu par nelielu brīnišķu šedevru. Tik izsmalcinātu un asprātīgu, ka to nekavējoties gribas noskatīties atkārtoti. Filmas laikā jūs smiesieties, brīnīsieties, sajūsmināsieties, uztrauksieties, sašutīsiet un raudāsiet no laimes – pārsteidzošs emociju un jūtu kokteilis, ko sajaukt ir pa spēkam tikai Parīzei.

"Medus pilna galva"

"Honig im Kopf"

Itālija, Vācija, 2014, 139 min

Režisors: Tils Šveigers.

Lomās: Tils Šveigers, Emma Šveigere, Dīters Hallervordens, Semjuels Kohs.

"- Ko tu izjūti, kad tev viss aizmirstas?
- Ir tā, it kā man būtu medus galvā. Viss itin kā salipis kopā."

Kādudien mūsu vecāki – visstiprākie un uzticamākie cilvēki – pārvēršas bezpalīdzīgos bērnos. Viņi aizmirst, kā sasienamas apavu šņores un neatminas savu vārdu. Mēs nespējam ar to samierināties un neesam gatavi redzēt viņus tik bezspēcīgus.

Sibarīts un bonvivāns ( tulk. no franču val. - estēts un gardēdis, dzīves baudītājs un uzdzīvotājs, red. piez.) ar izcilu humora izjūtu, negaistošu dzīves sparu un viedumu ir visu mūžu bijis ģimenes galva. Liktenis diemžēl mēdz šķist netaisnīgs, jo bieži vien apvelta ar pārbaudījumiem, kas izrādās pārāk smagi. Un tomēr visu izšķir mīlestība. Ja tās nav – dzīve ir sāja un bezkrāsaina. Ja tā ir klātesoša, tad tiek galā ar jebkādu pārbaudījumu slogu. Tilda un Amanduss, par spīti visam, dodas brīnišķīgā ceļojumā, kurā katra jauna diena tuvina viņus sapņa piepildījumam.

Tils Šveigers ir uzņēmis filmu, kas iespaida ziņā ir tuva viņa labākajiem darbiem – "Klauvējot pie debesu vārtiem" un "Basām kājām". Īsts kino: aizkustinošs un lirisks, tā skatīšanās laikā kaklā sakāpušais kamols mijas ar skumju un gaišu smaidu, bet beigu titri ievada pateicības aplausus.

Nevainojama gaumes izjūta it visā: izcila galveno lomu atveidotāju aktierspēle, spoži otrā plāna personāži, virtuozs operatora darbs, iespaidīgs muzikālais ietvars.

"Mīlestība"

"L'amour"

Francija, Beļģija, 2015, 130 min, 3D

Režisors: Gaspārs Noē.

Lomās: Karls Glusmans, Aomi Muijoka, Klāra Kristīna, Gaspārs Noē, Benuā Debī.

"3D formātā uzņemtās filmas pārlieku atklātās seksa ainas Kannu kinofestivāla skatītājos izraisīja šoku. Gluži tāpat kā Larsa fon Trīra "Nimfomāne", šis provokatīvais kinodarbs pārbauda iecietības robežas ik teritorijā, kur tiek izrādīts, vienlaikus noārdot pamatus puritāniskai pieejai kaisles atainojumam uz ekrāna.

Atšķirībā no kautrā eiropieša divdaļīgās konstrukcijas, kas seksu pārvērš te varas, te nevaldāmības, te personības sabrukuma metaforā, bet pašus aktierus izšķirošās ainās – dublieros, te viss ir savās vietās: cilvēki, kas mīlējas, – patiešām ir cilvēki, kas mīlējas. Vārdu sakot, mežonīgs un netikls "Nimfomānes" un "Adeles dzīves" kūlums," teikts filmas apskatā Variety.

Mīlestība pastāv ārpus labā un ļaunā. Mīlestība – tā ir ģenētiska nepieciešamība. Tā ir dāvana un lāsts, slimība un narkotika, zaudējums un sevis atrašana. Mīlestība ir brīnišķīgākais un briesmīgākais mūsu dzīvē. Mīlestība ir dvēseļu saplūšana un miesu savīšanās.

"Mīlestība" ir uzbudinoša seksuāla melodrāma par mīlas trijstūri trīsdimensiju kino, kas līksmi svin un sumina seksu. Visa varoņu dzīve ir vien atkārtotu nodevību un jaunu pacēlumu, smieklu un ciešanu, kautiņu un seksa, seksa, seksa karnevāls.

Vairāk informācijas lasi festivāla mājas lapā.

Avots: http://balticpearl.lv/

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!