Liela daļa 4. klašus skolēnu, kuri piedalījušies speciāli veidotās informatīvās stundās par drošību internetā, atzinušies, ka ir viņus internetā ir uzrunājuši sveši cilvēki, taču vecākiem par to nav stāstījuši, jo kautrējušies.
Valsts izglītības satura centrs katru rudeni skolās rīko "Drošības nedēļu", kuras laikā skolēni uzzina daudz praktisku lietu, kā sevi ikdienā pasargāt no apkārtējās vides riskiem.
Līdz ar bērnu aizvien augošo interesi par internetu (internetu ikdienā lieto 97% bērnu vecumā no septiņiem līdz 12 gadiem) ir jāveicina arī bērnu izpratne par drošības nozīmi, izmantojot mobilās lietotnes un internetu. Tehnoloģiju uzņēmums "Cisco" sadarbībā ar ekspertiem izrādīja iniciatīvu, izstrādājot informatīvās stundas 4. klašu skolēniem, kuras tika aizvadītas pagājušajā nedēļā, portālu "Cālis.lv" informēja sabiedrisko attiecību speciāliste Sanita Ozoliņa.
"Stundu laikā primārais uzdevums bija izraisīt skolēnu uzticību, lai bērni atraisītos, uzdotu sev interesējošus jautājumus, atklātu savu pieredzi un uztvertu sniegtos padomus," stāsta projekta koordinators, uzņēmuma "Cisco" pārstāvis Artūrs Kaulakāns, piebilstot, ka "tieši šajā vecumā bērniem ir vislielākā interese par sociālajiem tīkliem, un veidojas priekšstats par savu drošību virtuālajā vidē. Tāpēc sākumskolas skolēni ir īstā mērķauditorija, lai tiem mācītu, ko darīt vai labāk nedarīt, ko teikt vai noklusēt, gan sociālo tīklu, gan spēļu pasaulē."
Informatīvo stundu laikā tehnoloģiju blogeris Kristaps Skutelis sniedza informāciju, kā droši lietot internetu un runāja par bērnu vidū populārāko aplikāciju draudiem.
"Gatavojoties stundām, ar ekspertiem runājām par auditorijas atbilstību - vai 4. klases bērni būs ar pietiekami pieredzes bagāžu, lai raisītos diskusijas, tomēr jau pirmajā stundā bija skaidrs, ka skolēni tehnoloģijas pārzina ļoti labi. Protams, šeit ir runa par to, ka bērni zina ļoti daudz vietnes, kur iegūt sev interesējošo informāciju, taču daudzas prātīgas tehnoloģiju pielietošanas nianses skolēniem vēl ir neskaidras. Bez tehnoloģijām mūsdienās dzīve vairs nav iespējama, tāpēc ir svarīgi stāstīt ne tikai par to sniegtajām iespējām, bet mācīt arī to jēgpilnu un drošu lietošanu," atklāj Skutelis.
Informatīvo stundu laikā bija bērni, kas atzina, ka interneta vidē viņus ir uzrunājuši svešinieki. Spēlējot spēles, skolēni ir saskārušies ar svešiniekiem, kas palūdz konkrētus datus – vārdu, telefona numuru, dažkārt arī mājas adresi, vēlāk cenšoties sazināties. Tāpat kopējos lietotnes WhatsApp čatos ir pieredzējuši kāda svešinieka pieslēgšanos sarunām. Diemžēl bērni reti kad dalās ar šādu uzbrukumu draudiem ar vecākiem un/vai skolotājiem, jo baidās vai kautrējas.
Lai arī bērni apgalvoja, ka zina, kuras aplikācijas tiek rekomendētas, tāpat viņi atzinās, ka savās mobilajās ierīcēs augšupielādē nezināmu serveru piedāvātas lietotnes, tādejādi noslogojot savu ierīču atmiņu ar nevēlamu informāciju, sliktākajā gadījumā, kādu vīrusu.
Pozitīvs bija fakts, ka katrā klasē vismaz 80% bērni lieto savu mobilo ierīču atbloķēšanas kodus, tādejādi rūpējoties par saviem personas datiem, kas tiek glabāti ierīcēs.
Šoruden informatīvās stundas kā pilotprojekts tika apstiprināts Rīgas Teikas vidusskolā un Rīgas Angļu ģimnāzijā. Divās skolās novadītās stundas par drošību, izmantojot mobilās lietotnes, plānots saturiski papildināt un atsākt pavasarī, piedāvājot stundas skolām reģionos.