26. novembrī, "Iespējamās misijas" akcijas "Iedvesmo mācīties!" ceturtajā un noslēdzošajā dienā, pie Latvijas skolēniem devās žurnālisti Pauls Raudseps un Eva Ikstena, vēsturnieks Gustavs Strenga, zinātniece Inese Čakstiņa, uzņēmēji Lotte Tisenkopfa-Iltnere, Ilmārs Osmanis, ārste Signe Vēliņa, BMX riteņbraucējs Edžus Treimanis, Swedbank klientu pārvaldes vadītājs Renārs Rūsis, LatRosTrans finanšu direktors Raivis Lucijanovs, basketbolists Kītons Nankivils, māksliniece Ieva Epnere, kā arī liepājnieki Inta Šoriņa, Laura Maisiņa un Mērcis Dejus.
Piedāvājam ieskatu viņu vadītajās mācību stundās un skolēnu galvenajās atziņās.
Jau vēstīts, ka ar Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa vadīto mācību stundu par videi draudzīgu dzīvesveidu Rīgas Ostvalda vidusskolā pirmdien, 23. novembrī, sākusies izglītības programmas "Iespējamā misija" rīkotā akcija "Iedvesmo mācīties!".
Līdz 26. novembrim 40 atzītākie savas jomas profesionāļi dosies uz dažādām Latvijas skolām, lai novadītu vienu mācību stundu. Šādas mācību stundas ne tikai iedvesmo skolēnus un motivē viņus ar jaunu sparu pievērsties mācībām, bet arī ļauj saprast, ko īsti dara dažādu profesiju pārstāvji un kā viņi ikdienā pielieto skolā apgūtās zināšanas un prasmes.
Šogad uz skolām Rīgā, Valmierā, Jelgavā, Siguldā, Lielvārdē, Salaspilī un citās Latvijas pilsētās dosies tādi sabiedrībā zināmi cilvēki kā sportisti Aigars Fadejevs, Edžus Treimanis un Alma Vītola, komiķis Jānis Skutelis, žurnālisti Gustavs Terzens un Pauls Raudseps, EY partneris Andris Lauciņš, "QUO tu domā?" līdzdibinātājs Mārtiņš Vaivars, Saeimas deputāte Ilze Viņķele, vēsturnieks Gustavs Strenga, un citi savas jomas profesionāļi un veiksmīgākie uzņēmēji. Pilnu sarakstu ar akcijas dalībniekiem un viņu vadīto stunduplānu varat skatīt šeit.
Akcijas mērķis ir ienest profesionāļu pieredzi skolās, lai radītu skolēniem pēc iespējas pilnīgāku priekšstatu par dažādu jomu un profesiju darba ikdienu un tajās nepieciešamajām zināšanām un prasmēm.
Paralēli akcijai, līdz 1. decembrim, turpinās pietikšanās "Iespējamās misijas" izglītības programmai, kur aicināti pieteikties dažādu specialitāšu zinoši un mērķtiecīgi jaunie profesionāļi, augstskolu absolventi un pēdējā kursa studenti, kuri vēlas attīstīt savas līderības prasmes un iedvesmot skolēnus mācīties. Pieteikties un ieteikt labus kandidātus var vietnē piesakies.iespejamamisija.lv.
Pauls Raudseps Ozolnieku vidusskolā
Žurnālists Pauls Raudseps ceturtdien viesojās pie Ozolnieku vidusskolas 8. klases skolēniem, ar kuriem runāja par kvalitatīvas informācijas nepieciešamību un to, kā tai piekļūt.
Iespējamās misijas absolvente, skolotāja Ance Jaks stāsta: "Pauls Raudseps stundu iesāka kā pēc mācību stundu parauggrāmatas – 'uzāķējot' skolēnus ar īsu aptauju – kādus medijus viņi visbiežāk lieto ikdienā? Tas piesaistīja skolēnu uzmanību, un turpinājumā viesis kopā ar bērniem, analizējot konkrētus piemērus, mēģināja rast atbildi uz jautājumu "Kā tu vari zināt, ka tas, ko tu lasi, ir patiesība?" Beigās visi kopīgi nonāca pie secinājumiem, ka ir ne tikai jābūt uzmanīgiem pret citu sniegto informāciju, bet arī pašiem jāmācās nevairot muļķības mediju vidē."
Pēc mācību stundas skolēni atzina, ka mācību stunda bijusi ļoti praktiska un vērtīga - jaunieši sola daudz kritiskāk izturēties pret mediju virsrakstiem un medijos pieejamo informāciju, kā arī rūpīgāk izvērtēt, vai šī informācija ir to vērta, lai ar to dalītos.
Inese Čakstiņa Mārupes vidusskolā
Zinātniece Inese Čakstiņa 26. novembrī devās uz Mārupes vidusskolu, lai 11. klasēm vadītu bioloģijas stundas.
Biotehnoloģe, kurai bioloģija jau kopš skolas laika bijis saistošākais priekšmets, jauniešiem stāstīja par savu profesionālās karjeras attīstību un pētījumiem, kurus veikusi. Studējot LU Bioloģijas fakultātē, Inese Čakstiņa Latvijā veikusi cilmes šūnu pētījumus, bet tagad pēta vēža šūnu veidošanos. Viesskolotāja norādīja, ka sabiedrībā radušies daudz mīti, jo nereti zināšanas ir virspusējas. Dažus no tiem viņa kliedēja, piemēram, par iespēju izvairīties no vēža, ēdot aļģes, kā arī par cilvēku klonēšanu, kādu mēs to redzam filmās.
Skolēni pēc stundas atzina, ka jūtas lepni, ka Latviju šajā nozarē pārstāv gudri un spējīgi cilvēki, kuri patiesi tic tam ko dara, portālam "Delfi" stāsta "Iedvesmo mācīties!" rīkotāji.
Lotte Tisenkopfa-Iltnere Lielvārdes vidusskolā
Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolas 12. klases skolēniem ķīmijas stundu ceturtdien vadīja "Madara Cosmetics" līdzīpašniece un vadītāja Lotte Tisenkopfa-Iltnere.
Mācību stundas laikā viesskolotāja aicināja jauniešus meklēt un izmantot tos vērtīgos resursus, kurus var atrast tepat Latvijā, norādot, ka Latvijā esošo augu vērtība ir maz pētīta un šai nozarei ir liela nākotne. Runājot par biznesa veiksmīgu attīstību, viņa uzsvēra, ka svarīgas ir prasmes strādāt komandā, kuru vieno kopīgas vērtības un savstarpējā izpratne
Stundas laikā īpaša vērība tika veltīta dažādu spirtu izmantošanai kosmētikas ražošanā un skolēni priecājās par interaktīvo mācību stundu, kuras ietvaros varēja iepazīties ar dažādiem paraugiem no kosmētikas rūpnīcas, kuru īpašības nosaka tieši spirtu saturs.
Eva Ikstena Jaunburtnieku pamatskolā
Žurnāliste Eva Ikstena 26. novembrī viesojās Jaunburtnieku pamatskolā, kur skolēniem stāstīja par projektu – video sveicieniem Latvijai dzimšanas dienā, kuri tiek veidoti jau četrus gadus. Eva jauniešiem atklāja, kas viņu pamudinājis pievērsties šim projektam un aicināja arī skolēnus rast sev atbildes uz jautājumiem - "kāpēc ir jādzīvo Latvijā?", "kāpēc man Latvija ir svarīga?".
Tā pat žurnāliste aicināja vairāk lasīt, norādot, ka tieši grāmatu lasīšana ir interesantākais un efektīvākais veids kā mācīties valodas, attīstīt spēju paust savu viedokli rakstiski vai mutvārdos, neatkarīgi, vai tā ir latviešu valoda vai kāda svešvaloda.
Ilmārs Osmanis Ogres 1. vidusskolā
Akcijas "Iedvesmo mācīties!" ietvaros ceturtdien Ogres 1. vidusskolas 9. klases skolēniem fizikas stundu vadīja uzņēmuma Hanzas Elektronika valdes priekšsēdētājs Ilmārs Osmanis, kurš skolēniem sniedza īsu ieskatu elektrības un tehnikas attīstības vēsturē, kā arī pastāstīja, kā pašam radusies interese par tehniku un elektroniku, par studiju gadiem un profesionālajām gaitām, daloties pieredzē par uzņēmuma "Hanzas Elektronika" veidošanos. Uzņēmējs mudināja skolēnus vairāk mācīties vidusskolā, tādējādi paplašinot savu redzes loku un raisot interesi par dažādām tēmām.
Skolēni atzīst, ka stundā uzzinājuši daudz jauna gan par fiziku un radioviļņiem, gan uzņēmumu dibināšanu, viņi priecājās, ka arī Ogrē ir iespēja strādāt pasaules līmeņa uzņēmumā. Stundas nobeigumā skolēni saņēma arī uzaicinājumu viesoties uzņēmumā "Hanzas elektronika".
Signe Vēliņa Salaspils 1. vidusskolā
26. novembrī Salaspils 1. vidusskolas 11. klases bioloģijas skolotāja lomā iejutās GlaxoSmithKline Latvia ārējo attiecību vadītāja Signe Vēliņa, kas jauniešiem uzsvēra ārsta profesijas nozīmi un aicināja skolēnus apsvērt karjeras iespējas medicīnā. "Daudzas lietas mūsdienu dzīvē ir attīstījušās, pateicoties medicīnai un farmācijai - gēnu inženierija, biotehnoloģijas ir izmainījušas mūsu dzīves un ikdienu," uzsver speciāliste.
Skolēni pēc nodarbības atzina, ka šī ir bijusi patiesi vērtīga stunda, jo likusi aizdomāties par profesijas izvēli, kā arī pārvērtēt savu viedokli dažādos, ar medicīnu un farmāciju saistītos jautājumos.
Arī skolotāja Dace Bērtule bija ļoti gandarīta par nodarbību un atzina: "Vienmēr ir vērtīgi dzirdēt kāda profesionāļa viedokli. Nereti skolēni vairāk ieklausās tieši kādā, kuru neredz katru dienu. Arī man pašai bija vērtīgi dzirdēt un iedvesmoties, ka vairāk jānovērtē savas iegūtās zināšanas skolas ikdienā."
Edžus Treimanis Juglas vidusskolā
Pie Juglas vidusskolas 8. klases skolēniem viesojās BMX riteņbraucējs Edžus Treimanis.
Sarunā ar skolēniem Edžus Treimanis norādīja, ka, mācoties skolā, viņu neviens sevišķi nežēloja tikai tādēļ, ka paralēli aizrāvies ar sportu – visu nākas izdarīt un sasniegt paša spēkiem, uzsvēra sportists. Runājot par svešvalodu nepieciešamību, viņš norādīja, ka angļu valoda daudz noder ceļojot, un šis bijis iemīļots mācību priekšmets skolas laikā. Stundā viesskolotājs ne tikai stāstīja par ceļu līdz profesionāla BMX riteņbraucēja karjerai, bet arī par savu dzīvesveidu, kas ir neatdalāms no tā, ko viņš dara – tam jāpakārto gan ēšanas, gan brīvā laika, gan ceļošanas paradumi.
Stundas noslēgumā viesis atbildēja arī uz skolēnu jautājumiem par treniņiem, sacensībām, iemesliem, kāpēc viņš izvēlējies šo sporta veidu, kā arī nākotnes iecerēm. Uz skolēnu jautājumu, vai treniņi paiet jautri, Edžus atbildēja: "Treniņā tu izdari savu darbu, nokoncentrējies, bet pēc tam vari runāt par visu pārējo. Tāpēc, savā ziņā, es esmu par tiem nejautrajiem treniņiem.(..) Bet pareizi atpūsties: tas arī ir treniņš!"
Pēc stundas skolēni atzina, ka jūtas iedvesmoti nekad nepadoties un strādāt, lai sasniegtu savus mērķus, kā arī vēlreiz pārliecinājās, cik nozīmīgas ir angļu valodas zināšanas, ja vēlies, ko sasniegt starptautiskā vidē.
Renārs Rūsis Salaspils 1. vidusskolā
Salaspils 1. vidusskolā matemātikas stundu 8. klasei vadīja Swedbank klientu pārvaldes vadītājs Renārs Rūsis, kurš skolēniem skaidroja, ka arī matemātika ir priekšmets, kur var un vajag būt radošam ikvienam. Gan bankas darbiniekam, gan agronomam, gan sportistam ir nepieciešamas zināšanas šajā priekšmetā. Viņš minēja vairākus praktiskus un aizraujošus piemērus, kur ikdienā var sastapties ar matemātiku, piemēram, lai pateiktu, ka Messi ir labākais futbolists, arī ir jāizmanto matemātika.
Īpaši skolēniem patika praktiskie piemēri un stāsti par dažādām profesijām, kas ļāvuši viņu prātos paplašināt matemātikas lauku. Savās atziņās viņi sola vairāk pievērsties matemātikai, portālam "Delfi" pēc stundas stāstīja "Iedvesmo mācīties!" rīkotāji.
Inta Šoriņa, Laura Maisiņa un Mārcis Dejus Liepājas 15. vidusskolā
Akcijas "Iedvesmo mācīties!" ietvaros Liepājas 15. vidusskolā viesojās kafejnīcas "Darbnīca" vadītāja Inta Šoriņa, Liepājas tiešās pirkšanas pulciņa pārstāve Laura Maisiņa un baptistu draudzes sludinātājs Karostā Mārcis Dejus.
Mācību stunda tika veidota kā paneļdiskusija par tēmu "Vietējās kopienas varoņi" (Local Community Heroes). Diskusijas interešu lokā bija tādi jautājumi kā – kāda ir laba vietējā kopiena? Kādi ir Liepājas plusi un mīnusi? Ko varētu darīt, lai piesaistītu cilvēku interesi pārcelties uz Liepāju? Šī bijusi iespēja skolēniem iepazīt Liepāju plašāk, izprast kādas aktivitātes notiek pilsētā un kāpēc šī ir tik lieliska vieta, kur dzīvot. Mācību stundas viesi dalījās ar skolēniem pieredzē par to, kā viņi strādā ar vietējo kopienu un kā viņi redz tās attīstību, uzsverot, ka kopienas centrā vienmēr ir cilvēks.
Skolēniem tikšanās ar viesiem ļoti patikusi, kā arī viņu redzējums par sabiedrību Liepājā. Viesskolotāji ir iedvesmojuši skolēnus būt aktīviem sabiedrības locekļiem un atgādinājuši, ka reizēm vajag rīkoties idejas vārdā, nevis lai nopelnītu, pēc stundas atzina skolotāja.
Raivis Lucijanovs Ogres 1. vidusskolā
Ogres 1. vidusskolā ceturtdien viesojās arī LatRosTrans finanšu direktors Raivis Lucijanovs, lai vienu mācību stundu iejustos ekonomikas skolotāja godā.
Stundas gaitā uzņēmējs skolēniem deva rīkus, kas viņiem var noderēt domājot par savu nākotni, un resursus, kur smelties zināšanas, tostarp grāmatas, kuras viņam pašam ir bijušas kā atspēriena punkts. IM absolvente un skolotāja Agnese Slišāne norāda, ka stunda ir bijusi interaktīva, enerģiska un pozitīva. Skolēni ar interesi un aizrautību piedalījās diskusijās un rēķināja procentu likmes.
Skolēni savās atziņās raksta, ka Raivis Lucijanovs ir iedrošinājis vēl vairāk darba ieguldīt savu plānu realizēšanā, lai virzītos uz panākumiem, kā arī ieteicis dažas labas grāmatas, kuras skolēni noteikti izlasīšot. Vienīgais, par ko jaunieši pauž nožēlu, ir tas, ka stunda esot beigusies pārāk ātri un 40 minūtes ir par maz tik aizraujošām nodarbībām.
Gustavs Strenga Tukuma 2. vidusskolā
Tukuma 2. vidusskolas 12. klases vēstures skolotāja lomā iejutās vēsturnieks Gustavs Strenga.
Viesskolotājs jauniešiem skaidroja , ka viens no svarīgākajiem jautājumiem, uz kuriem vēsture sniedz atbildes, ir “kas mēs esam un no kurienes nākam?”. Minot piemērus no vēstures, viņš stāstīja par daudzslāņainas latviešu identitātes veidošanos. Gustavs Strenga uzsvēra nepieciešamību arī vēstures faktus un notikumus vērtēt, izmantojot kritisko domāšanu, uzsverot, ka vēsturiskie notikumi un personības nekad nav viennozīmīgas un mums ir jāredz dažādi viedokļi, lai mēs varētu noformulēt savējo.
Skolēni savās atziņās raksta, ka sapratuši, ka vēsture nav faktu un gada skaitļu mācīšanās, bet gan jautājumu uzdošana, likumsakarību un atbilžu meklēšana. Arī skolotāja Jeļena Isajeva pateicas vēsturniekam par lielisko mācību stundu un atzīst, ka ir guvusi jaunas idejas par to, kā runāt ar jauniešiem par vēstures nozīmi katra dzīvē.