Piedāvājam ielūkoties arī mammu diskusijā no portāla Cālis.lv foruma par bērniem un to pieeju interneta lietojumam. Proti, kā vecāki tiek galā ar bērnu vēlmi izveidot savu profilu tīklos, pačatot ar vienaudžiem, kā arī ļauties pāris stundu bezrūpīgai spēlīšu izklaidei interneta tīmekļos.
"Kādreiz mammas, tēti, vecmāmiņas un vectētiņi sazinājās ar vēstulēm vai pastkartītēm un telefonu, kas bija pieslēgts pie vadiņa, tagad tas ir līdzīgi, tikai ar lielākām iespējām," apgalvo psihoterapeite.
Tāpat Lielmane norāda, ka mazi bērni ātri saprot bilžu valodu. "Ja ir mazs bērns līdz skolas vecumam, tad viņam, iespējams, tas būtu par traku, taču, ja viņam pastāsta, parāda ar bildītēm, tad viņš diezgan daudz sapratīs, ka tas ir nopietni. Tas arī varētu būt pats sākums - saruna par sociālajiem tīkliem," uzskata psihoterapeite.
Pirmie soļi interneta vidē
"Savukārt tiem bērniem, kam ir šie sociālo tīklu profili, varētu izjust tādu pārākuma pakāpi pret tiem, kam nav šādu tīklu, kuri savā ziņā jūtas varbūt izolēti," spriež psihoterapeite.
Kontolēt vai nē?
Psihoterapeite arī atzīst, ka viņai kā mammai arī pašai ļoti interesē, ko viņas bērns draugu grupiņās raksta un sūta. "Dažreiz es arī parādu bērnam, kādas lietas es apspriežu ar saviem draugiem. Tad arī bērns man parāda kādu gabaliņu no sarakstēm, par ko tad viņš ar saviem draugiem runā. Ir jāsaprot, ka es nekad nezināšu visu līdz galam, un tas arī ir tas risks. Tāpēc jau mēs esam vecāki, lai iemācītu bērnam to, ka viņi ir atbildīgi paši ar to, kas ar viņiem notiek. Ir zināma robeža, līdz kuram vecāki var būt kopā, iemācīt un pastāstīt, bet tālāk jau viņiem ir jāiet pašiem, un jāgūst tā pieredze," atzīmē Lielmane.
Savstarpējā uzticēšanās
Tāpat viņa uzsver, ka interneta vidi var salīdzināt ar bērna palaišanu pirmo reizi vienam pašam uz ielas, lai tas aiziet uz skolu un atnāk atpakaļ. "Tad arī mammas, tēti, vecmāmiņas un vectētiņi ir uztraukušies, kā nu viņš tiks galā, vai kāds svešais neuzrunās. Sociālajos tīklos ir tāda pati iela - valsts, valstība ar daudzām ielām, kas ir tīmekļa veidā, bet neredzams," apgalvo Lielmane.
"Protams, tad, kad mēs bērnus palaižam uz ielas, viņiem var būt viss kaut kas, ar ko var saskarties, bet tur ir dzīva realitāte, var reaģēt un tur ir dzīva saziņa," pauž psihoterapeite. "Sociālajos tīklos bērns ir viens pret to lielo tīmekli, ko nevar redzēt. Tā ir liela virtuālā pasaule, kurā mēs neapjaušam tos apmērus, kurā notiek saziņa, kas reizēm ir laba, bet citu reizi var būt bīstama," atzīst Lielmane.
Tāpat viņa norāda, ka bērni saprotot daudz par interneta sniegtajām iespējām, bet viņi ne tik labi saprotot, ka interneta vidē ir arī ne tik pozitīvās un labās lietas.
Drošība
Psihoterapeite arī uzsver, ka bērni mēdz arī sūtīt viens otram vardarbīgus video, kur viens otra dara pāri, apsmej viens otru. "Tad ir jautājums - ar ko mēs dalāmies, kas ir komunikācija? Mēs taču savas bildes rādam atsevišķiem cilvēkiem, bet ne visai pasaulei. Tieši tāpat ir ar bērniem. Tas ir vecāku uzdevums - būt bērniem klāt brīdī, lai viņš saprastu, ko interneta vidē var izdarīt, kā izdarīt, jo bērnam ir jāiemāca būt drošam arī šajā vidē," vecāku lomu uzsver Lielmane.
Tāpat viņa norāda, ka interneta vide nesniedz tikai sliktas lietas. "Tā atļauj arī daudzas labas lietas, piemēram, padalīties ar saviem lieliskajiem foto uzņēmumiem, vērojumiem vai kādu filmu, ko ir redzējuši. Tāpat sarakste ar kādu draudzeni - tas ir lieliski, tā ir laba sadarbība, bet tai apakšā mēdz būt slēptie akmeņi," spriež psihoterapeite.
"Manam bērnam arī ir interese dalīties ar saviem draugiem, tāpat ir dažādas draugu grupas "WhatsApp" un Instagram konts, kur viņš dalās ar bildītēm," savu pieredzi stāsta Lielmane.
Saskarsmes prasmes un komunikācija
"Ja ir tā, ka bērnam vai pusaudzim ir liela vajadzība - būt vienmēr sasniedzamam sociālajos tīklos un vienmēr komunicēt tajos, pastāv iespēja, ka viņš neiemācīsies komunicēt realitātē," pauž Lielmane.
Viņa arī norāda, ka tas ir pierādīts - ja bērns stāsta un izklāsta savus piedzīvojumus kādā no sociālajiem tīkliem, viņš jūtas ļoti varens, interesants un iespējams. "Tas jau ir droši - ja pat raksta kaut ko, var padzēst domas. Savukārt, sarunājoties reālajā vidē, mēs runājam tā, kā mākam, un sanāk. Tā ir liela atšķirība, vai vārdus - es tevi mīlu - sakām internetā, kur viss aiziet plašumā, vai arī pasakot to, skatoties acīs klātienē, sajūtot to klātesamības mirkli. Tādu emocionalitāti, sirds siltumu un sarunu, kopā būšanu, nevar sajust caur šīm vietnēm kā reālajā dzīvē," atzīst Lielmane.
Svarīgs vecāku atbalsts un padoms
Tāpat viņa iesaka uzdot bērnam jautājumu: "Kāpēc tev Jānis ir draugs un kā tev šķiet, kāpēc tu esi viņa draugs, vai ar ko interesants? Tā mēs, vecāki, dodam bērnam signālu, ka mums patiesi rūp un interesē bērna gaitas un pats galvenais - sajūtas, kaut arī varbūt kaitina senču jautājumi, bet tie nav uztraucoši un uz kādu varu arī iespringt atbildēt," atzīst Lielmane.
Viņa skaidro: "Tieši tas dos bērnam drošības, aizmugures sajūtu un piederības sajūtu, ka esmu ko vērts un man var būt viedoklis". Tāpat psihoterapeite norāda, ka tas veido bērna kritisko domāšanu un atbildīgumu par to, kas ar mani notiek. "Tā vecāks nevis kontrolē, bet audzina," uzskata psihoterapeite.
Vecāku pieredze un viedokļi par interneta vidi bērniem
- "Man, piemēram, liekas stulbi, ka saliek draugos gadu un divu gadu bērnus, kas paši to nemaz nevar izlemt un neprot rakstīt...tas ir smieklīgi."
- "Man meitai ir draugi ne tikai skolā, bet arī dažādās nometnēs iegūti, ar ko ikdienā netiekas - nu tad viņas komunicē draugos (ok, pēdējā laikā Skypā vairāk), bildes apskatās. Kas tur slikts? Jā, protams, par drošību internetā jārunā, tas gan. Bet tāpat taču jārunā par drošību uz ielas, mājās un citās vietās."
- "Mani bērni draugos ir apmēram 2 gadus (no 9 g.v.), ielogojās, jo visi klasesbiedri jau tur bija un nebūšana šajā portālā nozīmēja to, ka viņas jutās tā kā "nost nodalītas" no klasesbiedriem. Draugu skaits ir liels (arī pašu uzaicinātās basketbolistes un daži atsaucīgi aktieri), bet kontakti jau no tā nav radušies, vien tas apstiprināšanas klikšķis un sarunas interešu grupās (zirgi, mūzika utml). No draugiem. lv personāžiem neviens jauns, "īsts un dzīvs" draugs reālajā dzīvē nav parādījies. Bērni ir saprātīgāki nekā mēs domājām (reizēm saprātīgāki par saviem vecākiem)."
- "Pirmkārt, es veidoju bērna profilu, lieku iekšā viņa izvēlētās bildes, pasūtu albumu statistiku vai dažkārt pēc viņa lūguma novācu fermu. Un pašlaik bērnam pret to nav nekādu iebildumu. Otrkārt, kamēr no drošības viedokļa daudz nesapratīs, tikmēr atsevišķas paroles nebūs."
- "Pusdienmaizīti ēdot, aplūkoju arī viņa jaunumus, vakarā ziņoju profila īpašniekam (tev atrakstījis tas un tas par to un to,) un saņēmu norādījumus (tu viņam uzraksti, ka...). Pārāk daudz tur rosības nebija, bet šad tad gadījās. Nebūt draugos - tas pārējiem galīgi nebūtu saprotams, tad nu nācās izlīdzēt."
- "Tagad pats tiek galā, un parole mani neinteresē. Šādas tādas aktivitātes pamanu no sava profila. Dumjas spēlītes var atrast arī daudz kur citur, turklāt aizliegts auglis vienmēr saldāks."
- "Paroli zinu, vēstules nelasu, tomēr profilā notiekošajam sekoju līdz - ir elementāri noteikumi pastāstīti, draudzību apstiprina tikai ar pazīstamiem, svešus ignorē, naudu netērē."
- "Paroles...es zinu viņas, viņa manējās. Ir noteikumi, ko drīkst otra profilā un spēlēs darīt. Tā jau ir savstarpēja uzticēšanās."
- "Draugos zinu paroli, bet nečekoju e-pastus: novācu ražu, ja vajag. Ja ir jaunas ziņas, vēlāk puikam pasaku, lai apskatās."
- "Pastāsti par sliktajiem onkuļiem, kas raksta mazajām meitenēm. Uz maniem sīčiem tas iedarbojās 100%. Tagad katru reizi, kad kāds nepazīstams grib draudzēties, tulīt mani sauc apskatīties, kas tas par cilvēku."
- "Man ir bērnības trauma - kopš tā laika, kad pieķēru, ka mamma ir lasījusi manas vēstules (tajos laikos pa pastu "parasto" pienākušās). Viņa tā arī neatzinās, ka ir lasījusi, bet "atkodu" pēc tā, ka tika uzsākti aplinkus "audzināšanas darbi". Ar to arī beidzās mana uzticēšanās vecākiem. Neesmu laidusi viņus vairs iekšā savā "privātajā telpā", kaut padoms nereti būtu noderējis."
- "Galvenais, lai būtu ar bērnu savstarpēja uzticēšanās, lai mazā visu tev izstāsta un parāda."
- "Kad redzēju, ka puika ticis pie Skype, tad gan drusku sabijos un izrunājām, ka ir ļoti jāpiedomā ko runā. Ka sevi atklāt nedrīkst, teikt, kur dzīvo, mācās, utt nedrīkst (ja vien nav pazīstams cilvēks). Pastāstīju arī, kāpēc ir šādi aizliegumi, jo deviņgadniekam nepietiek ar to vien, ka saka - nedrīkst."