Apmeklējot izsmalcinātus restorānus, omulīgas kafejnīcas un bārus, kuros varam baudīt alkoholiskos dzērienus, līdzās sarkanvīna glāzei nereti palūdzam arī ūdeni. Par to pēc tam arī attiecīgi saņemam rēķinu. Tā kā Lielbritānijā, Austrālijā un daudzviet citur pasaulē pieņemts, ka vietās, kur tiek tirgots alkohols, klientam ir iespēja pieprasīt bezmaksas ūdeni, centāmies noskaidrot – kāda ir prakse Latvijā?
Lielbritānijā noteikts ar likumu
Jau kopš 2010. gada Lielbritānijā ar likumu ir noteikts, ka, ja restorānam, kafejnīcai vai bāram ir piešķirta alkohola tirdzniecības licence un tas saviem klientiem piedāvā grādīgos dzērienus, tad obligāta prasība ir nodrošināt klientam bezmaksas krāna ūdeni jeb tap water. Praktiski gan tas darbojas pavisam vienkārši – viesmīlis bezmaksas ūdeni nepiedāvās uzreiz, taču ja klients ir informēts un pēc tā jautā, tad glāze krāna ūdens tiks atnesta.
Citviet Eiropā, piemēram, Čehijā pēdējo dažu gadu laikā šāds princips – bezmaksas krāna ūdens – ieguvis aizvien lielāku popularitāti. Pie restorānu un kafejnīcu durvīm pat tiek izliktas izkārtnes, ka šeit pieejams bezmaksas krāna ūdens. Pēc tā var taujāt arī, ja atrodies Islandē.
Vietējiem 'rūp' klientu veselība
Pie mums Latvijā gan situācija ir mazliet citādāka. Ar likumu nebūt nav noteikts, ka vietās, kur tiek tirgots alkohols, būtu jārūpējas par to, lai klientam būtu iespēja tikt pie bezmaksas krāna ūdens. Taču omulīgākās un neformālākās vietās, piemēram, bārā "Chomsky", krāna ūdeni varot dzert tik, cik uziet.
Lai noskaidrotu, kā ir ar citiem restorāniem un kafejnīcām, aptaujājām dažas populārākās un pazīstamākās galvaspilsētas atpūtas vietas. No astoņiem aptaujātajiem restorāniem un kafejnīcām, divi apstiprināja, ka, ja klients vaicā pēc krāna ūdens, par to netiek pieprasīta papildu samaksa.
"Ja viesis pajautā tap water, tas tiek piedāvāts un nauda par to netiek prasīta," norāda restorāna "Kaļķu vārti" pārstāve Ieva Lūse. Arī restorānu "Fazenda" pārstāvji norādīja, ka ir iespēja tikt pie bezmaksas ūdens, taču viņu gadījumā tas ir avota ūdens.
"Konkrēti runājot par mūsu restorānu. Šādi gan nerīkojamies. Ūdeni pasniedzam pudelēs, ja uz lielāku viesu daudzumu nepieciešams pasniegt galda ūdeni, tad to filtrējam caur ūdens attīrīšanas iekārtu. Šādu praksi, ka no krāna lietu ūdeni viesiem gan nepraktizējam," stāsta restorāna "3 Pavāri" pārstāve Arnita Ragauska. Līdzīgas atbildes saņēmām no restorāniem "Klīversala", "Bibliotēka Nr. 1", "Spārnos". Kafejnīcas "Traki Mierīga" pārstāvji skaidroja, ka latviešu vidū šādas prasības neesot izplatītas, pēc krāna ūdens taujājot vien ārzemnieki, un tad klientiem tas arī tiek pasniegts.
Lielākoties ūdens bez maksas pienākas restorānu un kafejnīcu klientiem pusdienu piedāvājuma laikā. To portālam DELFI apstiprināja arī restorāna "Muusu" vadītājs Mārtiņš Bērziņš: "Ikdienā restorānā lietojam speciālos filtros filtrētu ūdeni, tāpēc tas ir labas kvalitātes un viesiem piedāvājams. Bez papildus samaksas ūdens tiek pasniegts dienas piedāvājuma laikā, kā arī, ja viesim ir nepieciešama glāze ūdens zāļu iedzeršanai vai tamlīdzīgi."
Kulinārā bloga "Lindas Virtuve" autore Linda Tellgrena, kura ir arī regulāra Rīgas restorānu un kafejnīcu apmeklētāja, atzina, ka vienmēr priecājas par iespēju saņemt bezmaksas ūdeni. "Ja vēlos pasūtīt gāzētu, to daru atsevišķi, bet labi, ja ir izvēle. Klients vienmēr var pateikt "nē". Vai izvēlēties ūdeni no pudeles. Biežāk ūdens ir iekļauts pusdienu piedāvājumā, retāk tas tiek piedāvāts vakara maltītes laikā," stāsta Linda.
Viņa arī norāda, ka kopumā situācija nebūt nav tik bēdīga – ūdeni vienmēr piedāvā restorāni "Zoste", "Muusu" un "Mute". Arī bārs "The Left Door Bar" vienmēr nodrošina ar labas kvalitātes ūdeni, bet vietās, kur cilvēki bauda kafiju, bezmaksas ūdens vienmēr tiekot nodrošināts, piemēram, "Miit", "Rocket Bean Roastery" un "Illy".
Krista Baumane, kulinārā bloga Krista.lv autore: "Krāna ūdens bez maksas ir norma gandrīz visos Rietum un Ziemeļeiropas restorānos, kur man nācies būt, un es ceru, ka šī prakse vērsīsies plašumā arī Latvijā. Tas būtu tikai loģiski, jo, pirmkārt, krāna ūdens ir kvalitatīvs un domāts dzeršanai, otrkārt - restorānos ēdiens jau tā nav lēts, un es kā klients daudz labprātāk maksāju par ēdienu un vīnu, nevis vēl papildus par pudeli dārga, importēta minerālūdens."
Nākas secināt, ka to, vai kādā restorānā vai kafejnīcā ir iespējams iegūt bezmaksas krāna ūdeni, jāpārbauda pašiem. Tā kā Latvijas klientu vidū tā nav bieži sastopama parādība un to vairāk izmanto ārzemnieki, pagaidām nav izveidojušās striktas vadlīnijas. Taču, ja divi līdz trīs no astoņiem restorāniem šādu iespēju piedāvā, to vien var vērtēt pozitīvi.