brilles, redze, bērns, puika, zēns, dators
Foto: Shutterstock

Klajā nākusi bērnu grāmata "Sveika, Rūbij! Programmēšanas piedzīvojumi", atklājot, kā digitālajā vidē būt ne tikai patērētājam, bet arī radītājam. Tas ir pirmais izdevums latviešu valodā, ar kura palīdzību bērniem būs iespēja iepazīt programmēšanas pamatā esošos domāšanas principus, portālu Cālis.lv informē Biedrības "Droši un koši" valdes locekle Kristīne Morozova.

"Sveika, Rūbij! Programmēšanas piedzīvojumi" (Hello Ruby: Adventures in Coding) autore ir somu stāstniece un datorprogrammētāja Linda Liukasa. 2014. gada pavasarī izdevuma iecere kolektīvās finansēšanas platformā "Kickstarter" savāca ievērojamu summu – 380 000 dolāru un kopš tā laika grāmata ir iemantojusi lielu popularitāti, piedzīvojot izdevumus angļu, somu un zviedru valodās.

Grāmata veidota divās daļās – stāsts par mazo meiteni Rūbiju un praktiski pildāmi uzdevumi, kas palīdz labāk atklāt programmētāja domāšanas pamatus. Stāsta sižets risinās ap meitenīti Rūbiju, kurai ir visai plaša iztēle, tāpēc viņas pasaulē viss ir iespējams. Kādu dienu Rūbija atrod zīmīti no tēta, kurš viņai dod izpildīt kādu aizraujošu uzdevumu. Bet tētis nav atstājis nekādus tuvākus norādījumus, tādēļ Rūbijai nākas pašai izdomāt rīcības plānu un ļauties piedzīvojumiem. Viņa iegūst jaunus draugus un iemācās, kā atrisināt dažādus sarežģījumus, lai sasniegtu iecerēto mērķi.

Autore Liukasa ir uztvērusi būtisko mūsdienu tendenci: "Šīs paaudzes bērni aug pasaulē, kur datori un programmēšana ikdienas dzīvē ieņem nozīmīgu vietu. Tāpēc ir svarīgi raisīt bērnos vēlmi iepazīt datortehnoloģijas, parādīt viņiem, ka parasta datora klaviatūra ir rīks, ar ko izgudrot, veidot un radīt." Liukasa iepazīstina ar šo tehnoloģiju pasauli caur stāstu un atraktīvajiem grāmatas varoņiem. Šī ir priekšā lasāma grāmata un vecākiem ir veltīts izsmeļošs ievads, kas pārliecina, ka bērni var atklāt tik daudz par programmēšanu, pirms viņi vispār sāk lietot datorus.

Bērni tiek iepazīstināti ar programmēšanas pamatiem, programmētāja domāšanu un attieksmi, kas svarīga ikvienam topošajam programmētājam. Piemēram, spēju sadalīt problēmu sastāvdaļās, saskatīt līdzības, domāt algoritmiski, atkļūdot problēmas un sadarboties. Mūsdienās pasauli aizvien vairāk vada datorprogrammas un nepieciešamība pārzināt programmēšanas ābeci kļūst aizvien lielāka.

"Šī bērnu paaudze lietos kodus, tāpat kā mūsu paaudze lieto vārdus", paredz autore. Grāmata paredzēta bērniem no piecu gadu vecuma, tās ilustrācijas ir veidojusi pati autore.

Grāmatu latviešu valodā izdevusi biedrība bērniem "Droši un koši". No angļu valodas tulkojusi Aija Biezaite.

Grāmatas oficiālā atklāšana ar autores piedalīšanos notiks 12. aprīlī pulksten 11 Latvijas Nacionālās bibliotēkas korē. Uz atklāšanu laipni aicināti vecāki, bērni un skolotāji, kurus saista programmēšana un tās nozīmīgā loma bērnu izglītībā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!