Šim koncertam ir neierasts formāts: tā stilistiku paši mūziķi nodēvējuši par "skaņu vannu" – gremdēšanos no visas pasaules nākušo virstoņu siltajās un gaišajās vibrācijās, uzpildīšanos ar skaistumu, mieru un svētību. Priekšnesums vienlaikus ir arī dziļa relaksācija un skaņu rezonanses terapijas seanss. Kāpēc šī mūzika uzskatāma par dziedinošu un kas tajā tik īpašs, stāsta projekta autors – skaņu terapeits Maksims Kiseļevskis.
"Dziedināšana ar zvanu skaņām ir viena no vissenākajām dziedniecības praksēm pasaulē. Zvans (savā sākotnē tas ir Tibetas dziedošais trauks) simbolizē sievišķo sākotni. Tas satur tukšumu, no kā viss rodas, bet pats par sevi neskan. Vālīte, ar ko trauku ieskandina, simbolizē vīrišķo sākotni. Kad tie abi sastopas, tukšums tiek ievibrēts un rodas viss, kas pastāv.
Zinot, ka arī mēs – cilvēki – lielā mērā sastāvam no tukšuma (jā, jā – un tikai atlikušo 20 procentu lielāko daļu veido ūdens!), kļūst saprotams, kāpēc trauku bagātīgais skanējums spēj savienot kopīgā, labskanīgā orķestrī visas cilvēka orgānu sistēmas, kuras neveselam vai stresa nomāktam cilvēkam drīzāk izklausās kā orķestra bedre pirms izrādes. Vācijā ir veikti pētījumi, kuros orgānu vibrācijas pārvērš fiksējamā frekvencē, un skanējums, jāteic, lielākoties nav patīkams – katrs orgāns "čīgā" savā ritmā, toņkārtā un turklāt "netrāpa notī". Pēc zvanu terapijas seansa orgāni joprojām saglabā katrs savu, atšķirīgu vibrāciju, bet kopā veidojas harmoniska skaņa.
Tas ir dabiski, tā būtu jābūt! Vai jums ir gadījies ieiet mežā un secināt – tie putni šodien kaut kā nepareizi, neglīti dzied? Diez vai! Jo putni smalki dzird cits citu, neiedziedas nevietā, lai nesabojātu "kopkori". Tā arī zvani un dziedošie trauki (protams, ja tie ir īsti, no 7 metālu un meteorītu sakausējuma veidoti, nevis suvenīru masu produkcija) ievibrē vidi un cilvēku harmonijā.
Mēs ar savu ausi sadzirdam tikai niecīgu daļu, bet pārējo – sajūtam. Katrai Tibetas trauka skaņai ir pat 19 virstoņi, pareizi izgatavots un ievibrēts, tas var skanēt pat 6–10 minūtes. Piemēram, delfīni, kuriem ir daudz attīstītāka dzirde, zvanu skanējumā saklausa informāciju, par kuru mēs varbūt pat nenojaušam. "Mirazvon" reiz bija iespēja 40 minūtes pabūt delfinārijā, kur parasti notiek delfīnu terapijas nodarbības. Mēs tur bijām vieni un nolēmām uzspēlēt. Delfīni, kuri katrs bija devušies "savās darīšanās", ātri vien savācās uz koncertu, uzmanīgi un ar redzamu baudu klausījās un, šķiet, mēģināja dziedāt līdzi!
Arī cilvēka šūnas šīm vibrācijām cenšas dziedāt līdzi, tāpēc sakārtojas: notiek tāda kā "cietā diska formatēšana" – nodzēšas liekas domas, troksnis un "kašķis" galvā, prāts attīrās un nomierinās, orgānu sistēmas var nodarboties ar to, kas tām patiesībā jādara. Citiem instrumentiem tas nav pa spēkam. Ne velti kristietība pārņēma zvanu tradīciju – baznīcu zvani pamatā ir tie paši trauki."
Runājot par Rīgā paredzētajiem koncertiem, Maksims stāsta, ka koncertzālē "Ave Sol" mūziķi jau ir bijuši un izmēģinājuši: "Tur ir unikāli kupoli un neticami laba akustika. Skaņa nepazūd pa stūriem, bet virmo kupolā. Tik unikālu akustiku nekur neesam sastapuši, tā lieliski palīdzēs pilnībā atklāt un pastiprināt seno instrumentu – dziedošo trauku, plakano zvanu, gongu, armēņu duduka, japāņu un indiešu fleitas, Nepālas zvaniņu, Altaja vargānu un daudzu citu – teiksmaino skanējumu." Tā kā "Mirazvon" koncerti notikuši gan Eiropas pilsētās, gan daudzviet bijušās Padomju Savienības republikās, jāsecina, ka mēs ar savu koncertzāli (kādreizējo Sv. Pētera un Pāvila Pareizticīgo katedrāli) varam lepoties.
Koncerta ilgums ir pusotra stunda. Kāpēc ne divas vai pusstunda? Maksims Kiseļevskis skaidro: "Esam eksperimentējuši arī ar koncertu ilgumu un nonākuši pie secinājuma, ka šis ir optimāls ilgums. Vibrācijas ir ļoti spēcīgas, cilvēkos tās izraisa dažādas reakcijas – dažiem zūd laika sajūta, citi pat iegrimst tādā kā miegā. Kādā koncertā Sibīrijā mums trešdaļa zāles krāca dažādās toņkārtās! Lieli, spēcīgi veči pēc tam teica, ka jūtas kā no jauna piedzimuši. Taču vibrācijas iedarbojas arī uz pašiem mūziķiem, tāpēc ne tuvu ne kurš katrs var spēlēt tādā koncertā, jābūt trenētam organismam un psihei."
Otrs "Mirazvon" koncerts Rīgā norisināsies intīmākā atmosfērā – "X-chai Riga" tējas klubā 21. aprīlī, kur vienlaikus ar savdabīgu dziedniecisku pasaules apceļojuma seansu varēs baudīt tējas meistara Jurija Podusova pēc visiem priekšrakstiem pareizi pagatavotu tēju.
Maksims brīdina, ka koncertus, kaut arī tiek spēlēti dziednieciski instrumenti, varbūt nevajadzētu apmeklēt cilvēkiem ar slimībām akūtā fāzē. Skaņu masāža un dziedniecība ir ļoti smalka māksla, katrai kaitei ir sava metodika, un nebūs tā, ka pēkšņi "mēmie sāks runāt un klibie staigāt". Tomēr efekts būs jūtams, to es varu apgalvot pēc personiskās pieredzes, apmeklējot Maksima Kiseļevska meistarklasi: stāvokli, ka prāts ir mierīgs, tukšs, ka tajā nerosās nervozas domas un var koncentrēties uz kādu vienu lietu, sasniegt izdodas jau pēc stundu ilgas darbošanās ar Tibetas traukiem.