Pētnieki, kuri savus secinājumus un komentārus par šo tēmu publicējuši "Link.springer", nolēma papētīt saistību starp jauno mammu uzvedību sociālajos tīklos un viņu psiholoģiskajām īpatnībām. Pētījumā piedalījās 127 jaunās māmiņas, kuras nesen bija dzemdējušas savu pirmdzimto.
Visām sievietēm, kuras piedalījās pētījumā, ir augstākā izglītība, labs darbs un viņas ir precējušās. Pētījuma laikā sievietes dažas reizes atbildēja uz pētnieku uzdotiem jautājumiem. Pirmajā reizē – grūtniecības trešajā trimestrī. Pētnieki vēlējušies saprast, cik spēcīgi topošās mammas izjūt sabiedrības uzliktās cerības. Viņām bija jānovērtē, kādā mērā viņas piekrīt apgalvojumam "Lai sabiedrības acīs izskatītos laba māte, man jābūt perfektai mammai" un tamlīdzīgiem izteicieniem.
Kad pētījuma dalībnieču mazuļiem apritēja deviņi mēneši, pētnieki mēģināja noteikt, kādā mērā sievietes sevi identificē mātes lomā. Respondentēm bija jānovērtē, cik lielā mērā viņas piekrīt tādam apgalvojumam kā "Es zinu – par to, cik laba sieva un mamma esmu, cilvēki spriež pēc manām rūpēm par māju un ģimeni".
Tāpat pētnieki pavēroja dalībnieču aktivitātes izmaiņas feisbukā pēc tam, kad mazulis bija piedzimis, atzīmējot, cik bieži viņas ievietojušas bērnu fotogrāfijas, vērojot arī mammu emocionālo reakciju uz fotogrāfiju laikošanu (nospiest "patīk") un komentāriem. Piemēram, mammām atzīmju skalā no viens (sarūgtināta) līdz septiņi (patīkami pārsteigta) vajadzēja atzīmēt savu reakciju uz to, ka mazuļa bilde ir saņēmusi vairāk vai mazāk komentārus nekā viņas bija gaidījušas. Tāpat mammas atskaitījās par depresijas simptomu parādīšanos trīs un deviņus mēnešus pēc dzemdībām.
Pētījumi parādījuši, ka regulāri feisbukā mazuļu fotogrāfijas ievieto gandrīz visas jaunās mammas – 98 procenti. Vispār pēc dzemdībām viņu aktivitāte sociālajos tīklos vidēji paaugstinās. Tipiska jaunā mamma publicē pirmo mazuļa bildi aptuveni nedēļu pēc dzemdībām. Bet ap 80 procentiem jauno māmiņu sava mazulīša bildi ievieto kā profila fotogrāfiju. Tādā veidā mammas no šīs grupas daudz lielākā mērā sevi identificē ar jauno mātes lomu nekā mammas, kuras pēc dzemdībām nemaina savu feisbuka profilbildi. Šīs sievietes sabiedrībai it kā demonstrē, ka tagad viņu pasaules centrs ir mazulis, atzīmē pētījuma autori.
Jo spēcīgāk sieviete izjūt, ka no viņas tiek sagaidīta izcila jaunās lomas izpilde būt "labai mammai", jo vairāk viņa savu personību identificē ar bērnu un jo biežāk arī publicē mazuļa fotogrāfijas sociālajos tīklos, un jo asāk arī reaģē uz komentāriem. "Šādas mammas-perfekcionistes pievērš ļoti lielu uzmanību tam, cik daudz "patīk" un komentāru bērna bilde ir savākusi, bet gadījumos, kad viņu gaidas neatbilst realitātei, jūtas vīlušās un neapmierinātas," atzīmē viena no pētījuma autorēm Džila Javorskija.
Turklāt mammām-perfekcionistēm deviņus mēnešus pēc dzemdībām biežāk tika novērotas depresijas izpausmes nekā tām, kuras retāk feisbukā bija rakstījušas par saviem bērniem un daudz mierīgāk attiekušās pret savu lomu "laba māte".
"Mēs negribam teikt, ka feisbukā ievietot bērnu fotogrāfijas ir kaut kas slikts. Taču mammām nevajadzētu sociālajos tīklos meklēt papildu apstiprinājumu par to, ka viņas ir labas mammas," uzsver Javroskija. Kā piebildusi viņas kolēģe, pētījuma līdzautore Sāra Šopē-Salivana, vispār mammām būtu vērts aizdomāties, kādēļ viņām pastāvīgi tik ļoti gribas dalīties ar citiem cilvēkiem ziņās par savu bērnu. "Tas viss ir brīnišķīgi, bet novērtēt tādu vai citādu lietotāju domas par sevi kā māti var būt riskanti," uzskata pētniece.