Slaida meitene ar skandināviskiem platīnblondiem matiem un gaiši zilām acīm, patiesu un atklātu smaidu, nedaudz kautrīga – tādu sastopu 15 gadus veco Endiju Zaumani, kura, iespējams, ir ātrākā meitene uz ūdens Latvijā, viņai arī pieder divi pasaules rekordi ātrumlaivu braukšanā uz ūdens, tie sasniegti pērn Lielbritānijā, kad Endija bija 14 gadus veca.
Kas jūs tādi? Tā vaicā Jānis Zaumanis, kad ar auto ieripinu viņu mājas pagalmā Bauskas novada Codes pagastā. Iepazīstamies klātienē, jo tikšanās iepriekš norunāta pa tālruni. Patiesībā sarunai jau gatavojāmies sen, bet visu laiku ceļā gadījās kādi sprunguļi, bet nu – sezona nesen ir sākusies, Endija jau pāris sacensībās ieguvusi pirmās vietas, atrodam arī laiku, lai visi satiktos.
Endijas sasniegumi nebūtu tādi, ja viņas vecāki nebūtu tik neatlaidīgi, paši aizrāvušies ar šo sporta veidu, tādēļ arī mūsu sarunā piedalās visa ģimene – mamma Evita, tētis Jānis, Endija un viņas vislielākais fans kopš divu nedēļu vecuma – divus gadus vecais brālītis Artūrs. Tieši mazais ķipars, lai gan pats vēl nerunā, man pirmais sniedz roku un tūliņ ir gatavs rādīt savus rotaļu mašīnu krājumus. Vēl mājas durvis sargā divi Bernes ganu suņi – Berta un Bernards, bet gar kājām ik pa laikam glaužas kāds no diviem mājas kaķiem – runcis un kaķene.
Izskatās pēc īstas idilles, kaut, kā saka Evita, māja uzcelta pirms septiņiem gadiem, bet pēdējos piecus gadus vasaras sezonā gandrīz nemaz nesanāk pabaudīt savu dārzu, jo viss brīvais laiks, enerģija, spēks un arī finanšu līdzekļi aiziet Endijas nodarbei. Bez sūkstīšanās, lai gan te tētim, te mammai ik pa laikam uznākot tāds piekusums, ka "ai, varbūt šie mači jāizlaiž?", bet tad viens otru sapurina un atkal tiek pakotas mantas, lai visi dotos ceļā, uz sacensībām, kur Endija var pierādīt savu talantu, meistarību, gūt kārtējo pieredzi...
Kā Endija 10 gadu vecumā iesēdās laivā ar motoru – stūri un gāzes pedāli
"Tā bija spontāna ideja," atzīst tētis Jānis. Endija sāka braukt 10 gadu vecumā. Lai gan tajā sezonā meitene piedalījusies vien divās sacensībās, bet vienalga – Endija tieši šo vasaru uzskata par sākumu.
Mēmeles ūdens sporta veidu entuziasti nolēmuši iztīrīt upes krastus. "Bija nopirkts ūdensmocis, un mani paaicināja piedalīties upes tīrīšanā. Izpūtām dūņas, iztīrījām krastu, un bija viena veca finiera laiviņa, ko nolaida ūdenī." Sporta ātrumlaivu pilots Reinis Paegle mudināja arī Endiju iesēsties un pamēģināt, pamācīja dažus apļus. Nepagāja ne mirklis – Endija dod gāzi grīdā un traucas pilnā ātrumā!
Tad jau vēl neviens neapzinājās, ka pa īstam jau āķis lūpā bija, bet citi ūdens sporta cienītāji Jānim nodeva ziņu, ka toreizējais pasaules čempions šajā sporta veidā Maksimilians Tučkovs pārdod laivu. "Tētis atteicās no kaut kā sava un ielika meitiņā," tā Jānis par pirmo Endijai iegādāto laivu. Genādijs Tučkovs, kurš būvē šādas laivas, toreiz ieteica aizbraukt uz sacensībām Kauņā – lai meitene pamēģina. Endija ieguva pirmo vietu par ātrāko apli, bet trešo vietu starp puišiem. Jāpiebilst, ka šajā sportā vispār netiek dalīts – puiši vai meitenes, visi brauc kopā, tikai ir noteiktas vecuma grupas. Tā Endijai jau pirmā sezona sākās ar uzvaras lauriem.
Otrās pirmās sezonas sacīkstes Endijai bija Jēkabpilī. "Pat jau visiem zināmie dvīņu brāļi Ņikitini dažbrīd brauca aiz Endijas. Nebija jau sākumā nevienam tās pieredzes – ne Endijai, ne mums, mēs tikai mēģinājām, klausījāmies no citiem, kas un kā. Visi Latvijas puiši toreiz uz viņu skatījās. Viņa tāda maziņa bija," stāsta Jānis. Gan toreiz, gan tagad Endija brauc vecuma grupā no 10 līdz 16 gadiem.
Meitene atzīst, ka Latvijā viņai tagad īstas konkurences vairs nav. Tētis gan iejaucas, mēģinot nedaudz meitu piebremzēt, bet taisnība vien ir, Endijas sasniegumi ir milzīgi. To pierāda arī pērn sasniegtie pasaules rekordi.
100 apļi dienā un nedaudz uzmesta lūpa
Sākums bijis grūts visiem – gan Endijai, gan vecākiem. Saprotot, ka meitenei šī "štellīte" padodas, vecāki gan paši ieguldīja spēku, laiku, finanses, gan prasīja pretī atdevi. "Grūti jau bija tie pirmie divi trīs gadi. Sezona sākas maijā, kad vēl ir skola. Pēc skolas jābrauc uz upi, trenkāja Endiju pa 100 apļiem dienā, tad mājās, bet vēl mājasdarbi jāpilda," atceras Evita. Taču Endija it nemaz neesot kurnējusi. Sak, kas jādara, jādara, jo skaidrs – ja redzi, ka rezultāti ir, pavisam cita lieta darīt arī smago darbu. Nu jau pieredze gūta, tik drastiski treniņi vairs nav nepieciešami. Galvenais, ka līdz ar vecumu un pieredzi zūd arī bailes un mainās braukšanas stils," atzīst Jānis.
Ja laiva vien maksā ap 5000 eiro, nerunājot par degvielu, sacensībām, taujāju par finanšu pusi. "Protams, tas nav lēts hobijs un prieks," atzīst meitenes vecāki, bet Evita uzreiz piebilst, ka arī vecākiem, kuru bērni trenējas, piemēram, hokejā, izdevumi ir gana iespaidīgi. Jānis apliecina, ka izdevumi ir "normāli", bet ģimene nedomā tādās kategorijās, jo Endija patiešām ir pierādījusi, cik daudz spēj. Nedaudz aizvainojums ir uz valsti, sponsoriem, kuri teju katru reizi atkal un atkal jāuzrunā, lai gan Endija Latvijas un sponsoru vārdu pasaulē nes jau citā līmenī. Piemēram, divu pasaules rekordu gadījumā no valsts puses vispār neesot bijusi nekāda reakcija. Pēc Jāņa domām, tas ir stipri dīvaini. Tomēr Jānis ļoti vēlējās pieminēt dažus labvēļus, kas Endiju laiku pa laikam tomēr atbalsta - "Bauskas alus", "Uzvaras lauks", Sia "Promex" un Latvijas Ūdensmotorsporta federācija.
Lūk, šie ir Endijas pasaules rekordi, kuri gūti 14 gadu vecumā:
JT 250 49.78 mph 80.111 km/h
T 250 46.95 mph 75.558 km/h
No 2016. gada 31. oktobra līdz 4. novembrim
Pie tiem Endija tika, pateicoties kādam tēta draugam, kurš burtiski pierunājis Zaumaņus aizbraukt startēt. Jāņa draugs Miervaldis Zaharčenoks pamanījis, ka oktobra beigās Lielbritānijā tiek rīkotas sezonas pēdējās sacensības "Coniston Power Boat Records Week", un teicis, lai aizved Endiju pamēģināt, ņemot vērā viņas labos rezultātus sezonas laikā. Domājuši, domājuši, tad izlēmuši – labi, pamēģinās ar`.
Vēl līdz pēdējai izbraukšanas dienai Jānis gaidījis rezerves detaļu. Jāpiebilst, ka laivas tehnisko stāvokli Endijas tētis pats arī kontrolē – skrūvē, remontē dzinēju, līmē, krāso, meklē detaļas. Tētis pats "piebraukājis" dzinēju Mēmelē, lai gan laiks ārā tad nepavisam nav bijis silts, oktobrī – mīnus divi grādi pēc Celsija. Posušies ceļā – 3000 kilometru ar treileri, kuram astē piekabināta laiva. Treilerī visa ģimene – vecāki, mazais brālītis un pati stāsta vaininiece – Endija. Ierodoties sacensību vietā Konistonā, laika apstākļi agrā rīta stundā nebija patīkami – ļoti bieza migla.
"Pēc rīta sportistu brīfinga izlozējām 7. kārtas numuru, lai gan Endijai piedāvāja startēt pirmajai. Nekādu izmēģinājuma braucienu – sēdies un brauc. Auksts rīts, iesēžas Endija laivā, palaižam. Viss miglā, pazūd no redzesloka. Pat nedzirdam dzinēja rūkoņu. Jau sāku domāt, vai nav kas noticis – motors apstājies? Bet tad skatāmies – nāk laiva šurp cauri miglas vāliem. Mēs jau sākumā nesapratām, ko mikrofonos saka par rezultātiem, viņiem jau viss jūdzēs, līdz dzirdam, ka Endijai ir jauns pasaules rekords. Tad mums piedāvāja izbraukt arī "norvēģu" klasē, laiva derēšot tā pati, tikai kilogramus vajagot pielikt klāt līdz 180. Domājām, domājām, bet kāpēc ne? Un Endijai otrs pasaules rekords. Visi bija šokā – tāda maza meitene ar tādiem rezultātiem, tik tālu ceļu mērojusi. Tad man pienāca klāt viens no sacensību organizatoriem, tehniskais komisārs Džims Nūns (Jim Noone), uzsita pa plecu un teica: "Crazy dad (Traks tētis),"" smejot atceras Jānis.
Saistībā ar šiem milzu panākumiem Endija uzņemta arī prestižajā angļu klubā "K7", kurā parasti nekad netiek pieņemti ārzemnieki. Endija tovakar svinīgajā apbalvošanā Anglijā, Konistonā, saņēma vairākas balvas – ātrākā meitene uz ūdens, divi pasaules rekordi, skaistākais laivas dizains, kempera dizains, saliedētākā ģimene. Apbalvojumus Endijai pasniedza angļu lords, bez tā visa divi lieli sudraba ceļojošie kausi, kuri palika Anglijā un uz kuriem būs iegravēts Endijas vārds un uzvārds, laivu klase, sasniegtie pasaules rekordi, pilota valsts Latvija, kas paliks vēsturē mūžu mūžos. Endijas tētim ir iemesls lepoties.
Ir jau arī pozitīvi traki šie Zaumaņi. Bez trakuma un gatavības ziedoties Endijas panākumi būtu vien Latvijas līmenī.
Kur ūdens un ātrums, tur arī mēdz gadīties negadījumi. Endija ir cietusi vienā avārijā citā jauniešu ātrumlaivu klasē GT-15, kad viņai pāri pārbrauca cita laiva. Tas notika sacensībās Tallinā, Igaunijā. Tētis Jānis stāsta, ka arī uz ūdens ir problēmas ar agresīviem braucējiem un šos tipus jau visi zina. Piemēram, sacensībās Lielbritānijā tādus uzreiz diskvalificētu, kamēr Polijā vai pie mums uz to visi pieverot acis. Gadījumam, ja būtu nepieciešamība izvērtēt apstākļus, Endijas laivā atrodas videokamera, un tad jau var redzēt, kā noritējušas sacensības uz ūdens. "No krasta jau neredz vai negrib redzēt pārkāpumus, domāju, attiecībā uz agresīviem braucējiem," skaidro Jānis.
Taču viņš arī sapratis, ka nav vērts cīnīties par savu taisnību. Braucēji ir dažādi, arī man ģimene parāda vairākus video, kuros uzskatāmi redzams, kā dažs labs, visticamāk, speciāli taranē citus, apgrūtinot traukšanos iecerētajā virzienā un ātrumā. Toreiz Endijai pēc avārijas bija smadzeņu satricinājums, bija jāizlaiž viens posms, kas kopumā viņai liedza cīnīties par čempiona titulu. Endija bija uzvarējusi četros sacensību posmos, pretendēja uz 1. vietu, bet tika izmainīta punktu skaitīšana. Ja agrāk pietika uzvarēt četros posmos un piekto varēja nebraukt vispār, jo esi čempions, tad tagad bija jauna kārtība. Tomēr meitenei baiļu nav, pēc atveseļošanās viņa turpina iesākto ceļu.
Pilns pagalms puķu un tehnikas
Jānis stāsta, ka uz visām sacensībām brauc par pašu līdzekļiem, ar retiem izņēmumiem, kad izdodas piesaistīt kādu sponsoru. Piemēram, lai aizbrauktu uz trīs četru dienu sacensībām Polijā, tas izmaksā ap 1000 eiro, jo par katrām sacensībām ir jāmaksā arī dalības maksa, kā arī tēriņi ir par degvielu treilerim, laivai, ēšanu. Labi vismaz, ka viesnīcas vairs nav jāmeklē, jo treileris sniedz visas ērtības. To savulaik Jānis iemainījis pret divām vieglajām automašīnām, nedaudz vēl piemaksājot. Tagad bez treilera ģimene savu dzīvi nemaz nevar iedomāties. Tas, tāpat kā Endijas laiva un mammas "bembis", izgreznots ar aplikācijām – rozā un baltas krāsas ziediņiem.
Zaumaņu mājas pagalms patiešām izskatās kā autobāze – divas laivas (patiesībā jau trīs, šogad iegādāta arī trešā – "Formula Future", bet ar to Endija vēl nebrauc), treileris, katram no Endijas vecākiem pa auto, traktors mājas teritorijas uzkopšanai un vēl pāris braucamo mazajam Artūram. Kā smej Evita, ne velti svešinieki dažkārt piestājot pie viņu sētas, domājot, ka šeit ir kafejnīca. Par Evitas dārzu lasi šeit.
Manī rodas visai loģiska interese – kā tētis saprot visas tehniskās lietas un, galu galā, kur ģimene gūst ienākumus visai dārgajam hobijam? Jānis atzīst, ka ir izaudzis ar močiem, mopēdiem, dzinējiem, savulaik gana daudz ar to ķimerējies. Tad nu pamazām apguvis arī laivas. Patiesībā nekā sarežģīta jau tajās nav – tikai dzinējs un stūre, svarīgākais moments – dzenskrūve, kura dzen to ātrumlaivu uz priekšu, nu jā, gāzes pedālis arī. Pamazām, pamazām, un viss notiekot. Kad darbi jāsteidz ātri, labas esot arī nakts stundas. "Nolieku Artūru gulēt blakus māsai, un abi ejam uz garāžu skrūvēt laivu," stāsta Evita, kura, lai gan ir ļoti sievišķīga, arī līdz ausīm ir iekšā tehniskajās lietās, citādi nemaz nevar, tad viens otru var arī nesaprast…
Evita strādā Iecavā par "Hesburger" vadītāju, bet Jānis tagad vairāk saistīts ar metālapstrādi. Savulaik ražojis logus, bruģi, bet tam atmetis ar roku. Tagad viņa nodarbe ir metālapstrāde, projektu izstrāde, arī dažādu mazu tehnikas vienību remonts, piemēram, zāles pļāvēju. No malas izskatās, ka Jānis ir gana vispusīgs, lai nepazustu nekādos laikos, pats arī daudz mēbeļu mājai savulaik taisījis. Darbi iet no rokas, mēdz sacīt.
Endija – pirmā meitene skolā
Endijas panākumi, vizuālais tēls – nevar noliegt, ka tas viss piesaista uzmanību, un skolā viņa ir viena no topa meitenēm. Kad jautāju meitenei pašai, viņa mulsi pasmaida un tikai pamāj ar galvu, apstiprinot, ka piekrišanas viņai netrūkstot. Mamma arī atzīst, ka "bija jau mums te daži kavalieri". "Puišiem jau patīk, ka meitenes ir tehniskas. No vienas puses – viņai liela piekrišana, bet ir jau arī tādi, kuriem tieši bail no šādām meitenēm," spriež Evita.
Endija nav pirmā tikai tādēļ, ka iemantojusi vienaudžu simpātijas, arī mācībās viņa ir viena no labākajām, šogad saņēmusi zelta liecību. Endija atzīst, ka ir radoša meitene, zīmē, piedalās konkursos ar dažādām tekstilijām. Iepriekšējā mācību gadā sākusi arī apmeklēt vieglatlētikas treniņus, lai uzturētu sevi formā. "Gribētos jau vairāk laika veltīt sev, bet es saprotu – ja tagad atteikšos no sporta, vēlāk to nožēlošu. Es jau vairākus gadus gribu aizbraukt uz "Holi" festivālu, bet man visu laiku sacensības. Gribētos vairāk pabaudīt vasaru tāpat vien, bet nesanāk," saka Endija.
Lai kā arī nebūtu ar laika veltīšanu meitenīgākām lietām, Endija man ar prieku izrāda mājas otrajā stāvā uz skapjiem izvietotos kausus, diplomus, medaļas. Lepnums un prieks jau pašai arī ir liels, un kā nu ne! Un, ja kādam rodas jautājums, cik tad meitene nopelna par uzvarām sacensībās, atbilde ir – neko! Tieši tā, naudas izteiksmē bērniem nekādu balvu nav, tikai piemiņas lietas.
Sarunu noslēdzot, Endija atklāj, ka gribētu kļūt par Eiropas čempioni. To arī novēlu gan viņai, gan vecākiem, kuri priecājas, ka pagājušogad Bauskas novada pašvaldība Endiju atzinusi par sporta laureāti. Uz atvadām Jānis uzdāvina fotorāmī ievietotu fotogrāfiju no Endijas sacensībām. Jā, tētis ir aizrāvies arī ar bildēšanu, viņam ir laba kamera. Laikam jau pietrūktu burtu, lai aprakstītu, ko tik šī ģimene nepagūst paveikt. Viens ir skaidrs – lai vairāk Latvijā šādu vecāku un apņēmīgu bērnu, jo, kā teica Evita un Jānis, bērni izaug tādi, kādus mēs viņus izveidojam. Viss ir audzināšanā.
Endijas dosjē
Endija Zaumane#55 –
Ātrumlaivu braucēja junioru klasē JT-250, junioru klase GT-15
Ātrumsacīkšu klubs "Mēmeles sports" – Bauska, Code, Latvija
2014. gads
3. vieta – Polija, meistarsacīkstes JT-250, Slesina
3. vieta – Polija, meistarsacīkstes JT-250, Toruņa
3. vieta – Latvija, ūdensmotosporta sacensības Jūrmalā, 1. posms
2. vieta – Lietuva, ūdensmotosporta sacensības Kauņā
2. vieta – Latvija, ūdensmotosporta sacensības Jēkabpilī, 2. posms
1. vieta – Polija, meistarsacīkstes JT-250, Hodzeža
1. vieta – Latvija, ūdensmotosporta sacensības Jelgavā, 3. posms
1. vieta – Polija, meistarsacīkstes JT-250, Meņdzižeca Podlaska, 2014
2. vieta – Polija, meistarsacīkstes JT-250, Skulska, 2014
2. vieta – Polija, vicečempione JT-250 klasē
2. vieta – Latvija, ūdensmotosporta sacensības JT-250 klasē, Liepāja
3. vieta – Lietuvā kopvērtējumā JT-250 klasē
2. vieta – Igaunija, Tartu, ūdensmotosporta sacensības JT-250 klasē
3. vieta – Latvijā kopvērtējumā JT-250 klasē
2013. gads
2. vieta – Lietuva, Kauņa, sezonas noslēguma sacensības JT~250
3. vieta – Polija, meistarsacīkstes JT-250 (PL)
3. vieta – Lietuvas meistarsacīkstes JT-250 (Kauņa, LT)
1. vieta – Latvijas čempionāts ūdensmotosportā Jelgavā, 3. posms JT-250
1. vieta – sezonas noslēguma sacensības jauniešiem Jūrmalā JT-250
2012. gads
3. vieta – Latvijas meistarsacīkstes JT-250 (Jēkabpils, LV)
3. vieta – Lietuvas meistarsacīkstes JT-250 (Kauņa, LT)
1. vieta – Lietuvas meistarsacīkstes "Bestlap JT-250" (Kauņa, LT)
Pasaules čempionāts "Formula Future" (Prāga, CZ)
Latvijas atklātais čempionāts ūdens motosportā 2013. gadā, 3. vieta kopvērtējumā JT-250 laivu klasē!
2015. gads
2. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Jūrmala
2. vieta – Lietuva, ātrumlaivu sacensības JT-250, Kauņa
3. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Jelgava
1. vieta – Igaunija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Tallina
1. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Jēkabpils
1. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Liepāja
1. vieta – Igaunija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Tartu
2. vieta – Lietuva, ātrumlaivu sacensības JT-250, Kauņa
Lietuvas vicečempione JT-250 klasē
Latvijas vicečempione JT-250 klasē
Igaunijas vicečempione JT-250 klasē
2016. gada sezona
1. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Liepāja
2. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības GT-15, Liepāja
1. vieta – Baltijas čempione GT-15, Lietuva, Kauņa
2. vieta – Baltijas vicečempione JT-250, Lietuva, Kauņa
1. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Jūrmala
1. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Jēkabpils
1. vieta – Latvija, ātrumlaivu sacensības JT-250, Jelgava
1. vieta – Lietuva, ātrumlaivu sacensības JT-250, Lietuva, Kauņa
vicečempione JT-250, Latvijā, 2016.
Divi nacionālie ātruma rekordi, divi Anglijas nacionālie ātruma rekordi, viens Norvēģijas ātruma rekords, divi pasaules ātruma rekordi uz ūdens.
2016. – Konistona, Anglija, junioru klase JT-250, T-250
Šeit var sekot līdzi Endijas panākumiem sportā.