Nākamgad četrās skolās ieviesīs Latvijā unikālu izglītības projektu – skolēni ar apgrūtinātu spēju lasīt jeb disleksiju turpmāk varēs mācīties ar personālo datoru un pašreiz latviski pieejamās programmatūras palīdzību.
Šādu projektu būs iespējams īstenot, jo Latvijas Disleksijas biedrība saņēmusi 16 500 eiro lielu ziedojumu no "Swedbank Latvija", lai uzlabotu izglītības iespējas bērniem ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem.
Disleksija ir specifiski mācīšanās traucējumi, kas pat cilvēkiem ar ļoti labu intelektu apgrūtina spēju lasīt. "Latvijā disleksija skar ievērojamu skaitu bērnu, piemēram, 15 gadīgo jauniešu vidū funkcionālas lasītprasmes problēmas ir 35 tūkstošiem jeb 17,2 procentiem, liecina OECD pētījums. Neskatoties uz to, Latvijā nav izveidota ne ticama disleksijas noteikšanas sistēma, ne ieviesta zinātniski pierādīta apmācība. Tāpēc ar esošo izglītības pieeju mēs nereti "norakstām" spējīgus, gudrus jauniešus, kuriem varētu salīdzinoši vienkārši palīdzēt – intensīvi, specifiski mācot lasīt un ar tehnoloģijām kompensējot to, ko skolēns nevar apgūt savas smadzeņu darbības īpatnību dēļ," skaidro Latvijas Disleksijas biedrības valdes priekšsēdētāja Eva Birzniece.
Šis ziedojums četrās Latvijas skolās ļaus ieviest informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, kas cilvēkiem ar disleksiju spēj palīdzēt visu mūžu – gan mācībās, gan darbā, gan sadzīvē. Tāpat par ziedojumu biedrība izveidos balvu veiksmīgam vidusskolēnam ar disleksiju, lai mazinātu negatīvos stereotipus, kas šādus skolēnus mēdz saistīt ar pazeminātu intelektu un garīgās attīstības traucējumiem.
Projekta laikā tiks iegādāti 10 datori un programmatūra, ko nodos skolēniem ar smagākām disleksijas formām. Tāpat, piesaistot speciālistu no Dānijas, tehnoloģiju izmantošanā tiks apmācīti gan skolēni, gan viņu vecāki un skolotāji. Skolēnu mācību sasniegumi tiks analizēti, lai nākotnē, iespējams, ļautu līdzīgus risinājumus izmantot ikvienai skolai Latvijā. "Paredzam, ka mācību gada laikā projektā iesaistīto skolēnu mācību sasniegumi uzlabosies par divām līdz trim atzīmēm un būtiski uzlabosies viņu kontrole pār savu mācību darbu," komentē Birzniece.